Vědci už vědí, jak uvázat uzel na paprsku světla

aktualizováno
Zavázat uzel není nic těžkého, umí to přece každé dítě již v útlém věku. Ale dovedete si představit uzel ze světla? Asi sotva, přesto se něco podobného britským vědcům podařilo.

Uvázat uzel již lze i na paprsku světla; Ilustrační foto | foto: Shutterstock

Každodenní zkušenost nám napovídá, že světlo se šíří přímo. Většinou tomu tak skutečně je, ale většinou neznamená vždy. Ohyb světla mohou například způsobit velmi hmotná tělesa (hvězdy, galaxie apod.) To bylo už mnohokrát astronomicky potvrzeno. Tento jev ale stěží můžeme v pozemských podmínkách napodobit.

Světlo se pohybuje prostorem podobně jako voda tekoucí v řece.

Optické víry

Zakroutit světelné paprsky a uvázat z nich třeba uzel se až donedávna zdálo zhola nemožné. Britští vědci však přesto něco podobného zvládli, i když prozatím jen teoreticky.

Uzel na paprsku světla I.

"Světlo se pohybuje prostorem podobně jako voda tekoucí v řece. Ačkoli se často šíří po přímce – světlo ze svítilny, laserového ukazovátka apod., může se také stáčet dokola a vytvářet tzv. optické víry," vysvětluje fyzik Mark Dennis.

Objev umožnily hologramy

Optické víry je možné vytvořit uměle pomocí speciálních hologramů. Ty usměrňují tok světla. Právě toho vědci využili a navrhli důmyslné hologramy, ve kterých je možné ze světla vytvořit téměř jakýkoli propletenec.

Při návrhu hologramů fyzikům významně pomohly poznatky z tzv. teorie uzlů. To je abstraktní matematická disciplína, zabývající smyčkami a uzly ve všech myslitelných podobách.

Uzel na paprsku světla II.

Výsledky výzkumu přispěly k lepšímu pochopení vlastností světla. Znamenají tak další krok na cestě k jeho co nejefektivnějšímu využití ve fotonice, laserových technologiích, ale i dalších oborech.

Studie byla uveřejněna v odborném časopise Nature Physics.

Zdroj: www.bristol.ac.uk

Témata: Galaxie

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze