Vědci vyrobili 118. částici soustavy prvků

11:57aktualizováno  11:57
Američtí a ruští vědci oznámili, že vytvořili prvek, označovaný protonovým číslem 118.

Nový prvek cestuje urychlovačem k detektoru | foto: Sabrina Fletcher a Thomas Tegge z Lawrence Livermore National Laboratory

Tuto supertěžkou částici se podařilo vyrobit v podobě tří atomů na zlomek sekundy. Přípravy přitom podle agentury Reuters zabraly měsíce.

Ve zmíněném experimentu ostřelovali vědci z Národní laboratoře Lawrence Livermora v USA a Spojeném institutu nukleárního výzkumu v ruské Dubně radioaktivní kalifornium izotopy vápníku v ruském cyklotronu, aby získali doposud nejtěžší prvek, který takto experimentálně vznikl.

Prvek 118 v periodické soustavě označovaný jako ununoctium (UUO) se již jednou ocitl na scéně. Bylo to v srpnu roku 1999, kdy byla oznámena jeho výroba, ale později bylo zjištěno, že se jedná o podvrh.

Výsledky totiž nikdo nepotvrdil a samotný tým vzal nakonec svůj „objev“ zpět.

Také současný experiment bude nutné teprve ověřit. Prvek se udržel na světě necelou milisekundu, aby se posléze rozpadl na izotopy prvků 116, 114 a 112. To je také jediné vodítko, které bude sloužit k ověření objevu.

Poslední prvek, který se vyskytuje v přírodě a nebyl uměle vytvořen, byl objeven ve 20. letech minulého století. Pokud by se ununoctium mělo někdy vyskytovat ve stabilním stavu, byl by to nejspíš radioaktivní plyn.

Skleněný most na hoře Yuntai