Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Virtuální obchod? Vyberte solidní

  11:31aktualizováno  11:31
Internetový obchod by se neměl skrývat za poštovní přihrádkou. Na webu hledejte úplné kontakty.

Knížka Johna Lennona za polovic, o tři sta korun levnější cédéčko, pět tisíc korun ušetřit na myčce nádobí. Komu by se to nelíbilo? Stačí zasednout k počítači, připojit se k internetu a začít nakupovat... Jenže, je nakupování po síti bezpečné? Nezneužije obchodník klientovy peníze, osobní data a důvěru ve zboží, které viděl jen na monitoru počítače? Přestože lidí nakupujících na internetu podle průzkumů stále přibývá, podobné otázky zaznívají. Internet je mladé, a tudíž zranitelné médium, připouštějí odborníci. Možnost, že ho někdo zneužije, existuje. Pokud však zákazník dodržuje při nákupech hlavní bezpečnostní zásady, sníží rizika na minimum.

Vyberte si spolehlivý a výhodný obchod

Ale jak takový poznat? Jak moc bude výhodný pro vaši peněženku, lze zjistit porovnáním vybraného typu zboží v jednotlivých elektronických prodejnách. Výhodu slevy mohou smazat špatné služby. Například pozdní dodání zboží nebo doručení nesprávného či nekvalitního výrobku. Nakupovat se proto vyplatí například v prodejnách, které nám doporučili známí či příbuzní, kteří s nimi již mají dobré zkušenosti. Nebo se řídit označením kvality "Nákup bez obav" od Asociace pro elektronickou komerci. Takto označené obchody by měly poskytnout zákazníkům standardní úroveň služeb. Neznamená to, že obchod, který v seznamu nenajdete, musí být nutně nespolehlivý. Při výběru se řiďte mimo jiné i úrovní webových stránek prodejny. Měly by obsahovat plnou adresu, nikoli jen poštovní box, a to včetně telefonního spojení, podrobné vysvětlení, jak nakupovat včetně všech poplatků, které s nákupem souvisí, a reklamační řád. Obchod by měl garantovat ochranu dat zákazníků a odpovídat jim na e-mailové nebo telefonické dotazy. Prodejna by také měla ponechat na rozhodnutí zákazníka, zda se v obchodě zaregistruje a bude tak využívat různých výhod registrovaného uživatele. Například může sbírat body za nákupy, sledovat on-line stav své objednávky, popř. jen poskytne adresu a kontakt pro jediný nákup.

Domluvte se na dopravě

Kdy a jak zboží dostanete? To záleží jen na způsobu dopravy, jaký si vyberete, a také na lhůtách, ve kterých slibuje obchodník výrobek odeslat. Pozor: nejsou obvykle stejné pro jeden obchod, ale pro konkrétní druh zboží. Zatímco například cédéčko skupiny R.E.M. dostanete z obchodu showpark.cz do tří až pěti dnů, na poslední dvojalbum Nicka Cavea si budete muset počkat až deset dní. Rychlejší, ale obvykle i dražší než obyčejný poštovní balík bývá doručení pomocí kurýrní služby. V některých obchodech se ceny jednotlivých typů dopravy nemusí příliš lišit, případně nedávají zákazníkům vybrat, jiní při větších částkách tuto položku odpouštějí. Obecně se pohybují lhůty doručení zboží podle typu platby od jednoho do čtrnácti dnů, před Vánocemi se mohou prodloužit. Při platbě na dobírku není třeba čekat, až peníze dorazí na účet obchodníka. Mnohé internetové obchody také umožňují sledovat on-line na svých webových stránkách stav vyřizování objednávky.

Zkontrolujte záruční list

Stejně jako u jiného nákupu dostává zákazník záruční list. A to buď osobně, pokud mu zboží doručí přímo firma, u které ho kupoval či si ji sám vyzvedne v obchodě. Anebo následně poštou, poté, co zásilku doručí pošta nebo kurýr. Podle údajů obchodu bilezbozi.cz nyní někteří výrobci zjednodušují administrativu a záruční listy nevydávají, k reklamaci stačí prodejní doklad - faktura.

Máte možnost vrátit a reklamovat

Podle zákona má zákazník možnost zboží do čtrnácti dnů bez udání důvodu vrátit. Ale mělo by být kompletní včetně případné dokumetace a ve stavu, v jakém ho zákazník převzal. Pokud má zboží vadu, může ho kupující reklamovat. A to přímo v internetovém obchodě nebo přímo v servisu daného výrobce (seznam by měl přiložit obchodník ke zboží a zároveň ho na požádání zákazníkovi například telefonicky sdělit). Ještě před koupí se vyplatí přečíst reklamační řád, který by měl internetové prezentace.

Některé tipy na internetové obchody

bílé zboží a elektronika

www.tivis.cz

www.korunka.cz

www.bilezbozi.cz

sport

www.b4c.cz

www.hanibal.cz

ww.bartstore.cz

hračky

www.hras.cz

www.mamut.cz

www.rumburak.cz

www.ostrovpokladu.cz

počítače

www.pconline.cz

www.c-shop.cz

www.acomp.cz

www.cybex.cz

www.electrocity.cz

obchodní domy

www.vltava.cz

www.patro.cz

www.obchodni-dum.cz

knihy

www.vltava.cz

www.kosmas.cz

www.levneknihy.cz

www.vsechnyknihy.cz

Poznámka: uvedené obchody na internetu uvádějí kontakt, IČO, podmínky nákupu a reklamace

Autor: MF DNES, Klára Drašnarová 

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová dvoutisícová bankovka má na líci kosmodrom Vostočnyj, na rubu je most ve...
Chystá se ruská digitální měna. Kryptorubl nebudou uživatelé těžit

Digitální měna, která má poněkud jiná pravidla, než jsme si zvykli, vzniká v Rusku. Zcela pod kontrolou ji bude mít stát.  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.