Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vysoko nad Českem se prohání vítr o rychlosti až 300 km/h

  23:45aktualizováno  1. února 3:23
Nad Českem probíhá poměrně unikátní meteorologický úkaz. Proudění vzduchu dosáhlo kolem půlnoci rychlosti až 300 kilometrů za hodinu. Vše se odehrává ve výšce, kde létají dopravní letadla. Dění na zemi tento vítr přímo neovlivňuje.

Vítr o rychlosti až 300 km/h ve vyšších vrstvách atmosféry sice neovlivní přistání letadel, ale může vyvolat jejich zpoždění | foto: flugsnug

Již několik dní zaznamenáváme poměrně silné větry, které otáčejí deštníky a strhávají čepice nebo klobouky. Co se ale v noci z neděle na pondělí dělo vysoko nad Českem, má mnohem větší sílu. V mírnější formě se silný vítr očekává i během pondělí.

stupnice síly větru

Stupnice síly větru

Výjimečný jev popisuje mluvčí Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) Petr Dvořák. „Podobně silný vichr nepamatujeme od roku 2007,“ řekl serveru iDNES.cz. V té době to byl orkán Kyril, který v nárazech dosahoval v Česku u země rychlostí mezi 90 až 160 km/h a výjimečně i víc.

Důvodem, proč dochází na naše poměry k relativně extrémní situaci, je takzvaná stavba tlakových útvarů ve výškové frontální zóně. Co to přesně znamená?

Tlakové útvary si můžete představit jako sloupce studeného a teplého vzduchu. Dvořák to přirovnává ke klasickému teploměru. Když je velké teplo, kapalina v teploměru stoupá vysoko. Když je zima, tak naopak klesá.

„Vzduch, který je teplý, se dostane do velké výšky, zatímco studený se smrskne do malé,“ vysvětluje Dvořák. A právě to, že jsou mezi těmito sloupci vzduchu velké rozdíly a jsou poměrně blízko sebe, způsobuje, že dochází k velice rychlému proudění vzduchu.

Je to podobné, jako by vedle sebe stály mrakodrap a běžný činžák. „Pokud bychom mezi ně dali skluzavku, na ni kuličku a pustili ji, nabrala by velmi vysokou rychlost. Je to dáno velkým výškovým rozdílem na malé vzdálenosti,“ vysvětluje důvod rychlého proudění vzduchu Dvořák.

V reálu se přitom pohybujeme v řádech vyšších stovek metrů co do výšky a stovek kilometrů, co se týče vzdálenosti.

Vrstvy atmosféry

Vrstvy atmosféry

Vše se odehrává v již zmíněné výškové frontální zóně. To je přechodový pás ve střední a vyšší troposféře, tedy v oblasti nad osm kilometrů do přibližně dvanácti kilometrů.

V této výšce cestují dopravní letouny a právě ty budou silným prouděním ovlivněny. Popisované rychlé proudění vzduchu má zhruba jihovýchodní směr, takže míří ze severozápadu. Pokud letadlo poletí v protisměru, bude muset překonávat až třísetkilometrový protivítr a o to více spotřebuje paliva. Očekávat se dá i zpoždění letů. Naopak let ve směru větru například z Berlína do Vídně palivo i čas ušetří. Cestující musí každopádně počítat s turbulencemi.

Na rychlý vítr se také museli připravit na letištích, kde může dojít k úpravě časů příletů. Řízení letového provozu si na základě informací z ČHMÚ uspořádalo provoz tak, aby případné problémy minimalizovalo.

Vichr až do pondělí

Zhruba po půlnoci z neděle na pondělí vítr o něco zeslábnul, ale je stále velice silný. Tato situace vydrží až do pondělního poledne.

„V pondělí ráno bude rychlost větru stále ještě zhruba 250 km/h a kolem poledne asi 220 km/h. K normálu se situace vrátí až kolem půlnoci z pondělí na úterý,“ uzavírá Dvořák. Běžně v těchto výškách dosahuje rychlost větru 60 až 100 kilometrů za hodinu.

Podívejte se, co dokáže silný vítr s dopravním letadlem při přistání:


Autoři: ,


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Obludná Škoda RSO z Mladé Boleslavi se nepovedla, navrhl ji Porsche

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944

Ne vše, na co sáhl génius Ferdinand Porsche, se povedlo. Ukázkovým příkladem je těžký kolový dělostřelecký tahač, který...



Prehistorický Google Earth. Zjistěte, kde byste byli před miliony let

Ancient Earth

3D mapa naší planety inspirovaná glóbem Google Earth vás zavede do minulosti. Projděte si jednotlivá historická období...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají morálka a etika, může...

Další z rubriky

Tři sestry postmoderních válek popisuje antropolog Radan Haluzík

Tři sestry u kořene masové mobilizace postmoderních válek: vypjaté emoce,...

Proč šel soused do války? A proč jiní muži jdou zase vydělávat do ciziny a v rodné vesnici staví obrovské vily jako...

Přednáška: Jak a kde hledat ve vesmíru život?

Soustava radioteleskopů VLA (Very Large Array) na pláních sv. Augustina v Novém

Jaké jsou vyhlídky na nalezení života mimo Zemi? Najdeme dříve my cizí civilizace, nebo najdou ony nás? A jak je to s...

Vědci stáhli studii o prospěšnosti středomořské diety. A pak ji potvrdili

Ilustrační snímek

„Středomořská strava“ je sice nadužívaný pojem, na druhou stranu jde o jednu z těch z mála „diet“, u které máme alespoň...

Najdete na iDNES.cz