Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vláda tajila kód pro přecházení na zelenou. Rozluštili jsme jej

aktualizováno 
Tlačítko pro chodce na přechodu zná asi každý. Pouze několik desítek vyvolených vládních činitelů však znalo tajný kód, který jim rozsvítil zelenou, kdykoliv chtěli. My jsme kód rozluštili a podělíme se o něj s vámi. Jak projít Prahu bez čekání na zelenou?

Tlačítko pro chodce. První krok: Vyťukejte na tlačítku požadované heslo.

Jakoby nestačilo, že každý druhý politik má možnost využívat služebního řidiče a se zapnutým majáčkem se prohánět pěší zónou rychlostí závodního vozu s omluvou, že právě jede na zasedání Výboru pro předvýbor přezkoumávající oprávněnost nároku občanů s vlastní zahrádkou, sklízet své vlastní ovoce.

Jakoby nestačilo, že politici pěšky téměř vůbec nechodí. Podle posledních průzkumů se pomocí vlastních nohou dopravuje pouze 2,5 % politiků. Přesto existuje tajná sekvence, která, po zadání tlačítkem pro chodce, rozsvítí na semaforu zelenou. Tajný kód se podařilo jako prvním odhalit redaktorům Technetu minulý týden. Jedno z nejkurióznějších vládních tajemství od sametové revoluce tak vzalo za své.

Kód, který měl zůstat neodhalený

Aby poslanci nemuseli na přechodu pro chodce čekat, zadalo Ministerstvo dopravy počátkem devadesátých let úkol Výzkumnému ústavu robotiky v Praze Dejvicích, aby vyvinul počítač, který bude schopen tajně řídit semafory v celé Praze. „V devadesátémprvním se na nás skutečně obrátilo ministerstvo s tímto požadavkem,“ přiznává tehdejší šéf odboru návěstidla pro chodce Josef Žamuch.

„Museli jsme během jednoho roku vyvinout program, který by parazitoval na již existující síti spravující semafory v Praze. Zadání znělo jasně. Po vyťukání tajného kódu přes tlačítko pro chodce se měl na semaforu okamžitě rozsvítit zelený panáček,“ dodává Žamuch.

Tlačítko pro chodce

Morseova abeceda v rukou politiků

Žamuchovi spolupracovníci stáli před nelehkým úkolem. Napsání špionského ovládacího programu se ukázalo jako poměrně jednoduché. Největší překážkou však byl samotný kód. Vzhledem k paměťovému koeficientu politiků musel být velmi snadno zapamatovatelný a přitom bylo nutné předejít jeho náhodnému odhalení neprivilegovanými chodci. Na výzkumu se pracovalo téměř rok.  

Jako nejvhodnější jazyk pro zadávání kódu byla vybrána Morseova abeceda, kterou většina poslanců znala z mládí z pravidelných pionýrských a svazáckých schůzek. Poslanecká sněmovna na svých tajných zasedáních však postupně zamítla všechna předložená hesla pro jejich obtížnou zapamatovatelnost. Mezi návrhy například bylo: „Chci blaho této země“ nebo „Pracuji, aby lid byl spokojen“. Nakonec zvítězil návrh, který si i po přepisu do Morseova kódu lehce osvojili i začínající poslanci.

I přes naléhání tehdy vládnoucí strany, nebyl přijat návrh na zavedení modré barvy pro chodecká návěstidla jako signálu: „Připrav se k chůzi“.  Modrá by tak byla jakousi alternativou oranžové barvy pro automobily. Vládní poslanci následně v interpelacích neuspěli ani s návrhem, že oranžová by se na semaforech měla během předvolební kampaně vypínat. Uvedená fakta vyplývají ze zápisu schůze, který má redakce k dispozici.

 Jak projít celou Prahu na zelenou

 1) Tlačítkem pro chodce stačí zadat toto jednoduché heslo (krátký stisk = tečka, dlouhý stisk = čárka):
 „.--. --- .-.. .. - .. -.- .-   .--- .   ... ...- .. -. ... - ...- ---

Tlačítko pro chodce


2) Po pěti sekundách se na displeji rozsvítí nápis VIP a na semaforu zelený panáček. Automobilům přitom padne bez varovného oranžového světla okamžitě červená.

Tlačítko pro chodce po zadání tajného kódu


3) Podle typu přechodu svítí zelená 15 až 25 sekund.
4) Krok jedna lze libovolně opakovat, čímž se limit pro přecházení navýší o dalších 15, respektive 25 sekund. Podle tajného manuálu, který má Technet.cz k dispozici, byla tato volba přidána na žádost prostorově velkoryseji koncipovaných poslanců, kteří by nestihli přejít během původního intervalu.

Možná vás bude zajímat tato stránka.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Paul Otellini
Zemřel Paul Otellini, bývalý šéf, který upevnil pozici Intelu

Ve věku 66 let zemřel Paul Stevens Otellini, bývalý ředitel americké společnosti Intel. Ve firmě pracoval od roku 1974, od roku 1998 byl v jejím vedení.  celý článek

V uplynulých dnech byli pražští taxikáři vůči řidičům Uberu i agresivní.
Proč Uber tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a...  celý článek

Test Boeingu 747 přestaveného na hasicí letoun
Největší hasičské letadlo světa nyní zasahuje v Kalifornii

Boeing 747 patří mezi největší letadla světa a má za sebou nejednu nelehkou službu. Jeho speciální verze již několik let zasahuje u velkých požárů.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.