Voda na Marsu byla. NASA má důkaz

14:06aktualizováno  14:06
Vesmírný robot Spirit objevil na Marsu křemen. Podle NASA se tam nemohl dostat jinak než za pomoci vody.

Mars ve vzdálenosti 69 milionů kilometrů od Země - 2001 | foto: NASA, ESA, The Hubble Heritage Team

Vesmírný robot Spirit na Marsu údajně objevil dosud nejpádnější důkaz dřívějšího výskytu vody na planetě. Při analýze složení půdy v kráteru Gusev zjistil zhruba devadesátiprocentní zastoupení čistého oxidu křemičitého neboli křemene. Vědci z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) jsou přesvědčeni, že takové množství tohoto nerostu se nemohlo do půdy dostat jinak než za přítomnosti vody.

"Je to mimořádný objev," komentoval podle agentury AP nález robotického vozítka Steve Squyres z Cornellovy univerzity ve Spojených státech. Spirit již v minulosti nalezl například horniny s vysokým obsahem síry, které vědce vedly k názoru, že na povrchu čtvrté planety naší sluneční soustavy kdysi byla voda. Výskyt křemene by podle NASA mohl dokonce ukazovat i na podmínky příhodné pro existenci primitivního života.

Na rozdíl od Země, kde se křemen nejčastěji vyskytuje v podobě krystalů, jeho marťanská obdoba krystalická není. Jak se zde zformoval, zůstává pro odborníky dosud záhadou. Podle jedné z hypotéz mohl vzniknout reakcí půdy s kyselými párami, které se vytvářejí při vulkanické činnosti za přítomnosti vody. Další možností je zrod ve vodě v horkých pramenech.

Robot Spirit a jeho "dvojče" Opportunity zkoumají povrch "rudé planety" od roku 2004. Jejich mise měla původně trvat jen tři měsíce, vedení NASA však nakonec rozhodlo nechat je pátrat po důkazech vody, případně života na planetě až do skončení jejich životnosti.

Kolize dvou neutronových hvězd (umělecké ztvárnění)