Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se na nejmodernější bojová vozidla Tatra

aktualizováno 
Na zkušebním polygonu v Kopřivnici ukázaly svá nejnovější vojenská vozidla firmy Tatra Trucks a Excalibur Army. Obě firmy nabízejí české armádě i zahraničním zájemcům nejmodernější nákladní vozidla, obrněné transportéry i bojová vozidla pěchoty.

Kopřivnická „tatrovka“ se ještě před pár lety potácela na hraně propasti. Obrat nastal před dvěma roky s nástupem nového vedení. Legendární podnik od března 2013 patří společnosti Tatra Trucks, která je ve vlastnictví českých akcionářů.

Vojenské portfolio holdingu Excalibur Group

T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy REBS (Rapidly Emplaced Bridge System)...
  • Obrněný transportér TITUS společnosti NEXTER SYSTEMS na podvozku TATRA 6x6
  • Valník TATRA 4x4 s pancéřovanou kabinou splňující normu balistické a protiminové ochrany STANAG 4569 na úrovni 3 – 3a/3b
  • Hákový nakládač kontejnerů 20 stop na podvozku T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy společnosti General Dynamics
  • Valník středně těžké řady T 810 v provedení 4x4
  • Vyprošťovací vozidlo TATRA 8x8
  • Obrněné vozidlo ASCOD se zbraňovou stanicí Minisamson MK II jako výsledek spolupráce s General Dynamics European Land Systems
  • Kolový obrněný transportér Pandur s věží Samson MK II RWC izraelské společnosti RAFAEL
  • Firmu TATRA TRUCKS spojuje s holdingem EXCALIBUR GROUP stejný majitel. Pod křídly holdingu se nalézá čtrnáct firem, mimo jiné také známý prodejce a výrobce vojenské techniky EXCALIBUR ARMY.

    Nabídka pro armádu

    Nejzajímavější pro nás byla samozřejmě technika soutěžící o přízeň Armády České republiky. Své místo má „jisté“ vozidlo Pandur II. K současným 107 Pandurům přibude dalších 20 velitelských a spojovacích vozidel.

    Žhavým kandidátem pro zavedení do výzbroje Armády ČR je francouzsko-český obrněný transportér TITUS. Česká armáda hledá 42 kolových obrněných vozidel, šest z nich by mělo být velitelsko-štábních, zbytek bude ve spojovací verzi. Nové stroje nahradí především letité vozy Praga V3S se speciální nástavbou.

    V delší časové budoucnosti pak armáda požaduje nové pásové bojové vozidlo pěchoty, jako náhradu za letité sovětské stroje BVP-1/2. Excalibur Army české armádě nabízí obrněnec ASCOD 35/42.

    TITUS

    Kolové obrněné vozidlo TITUS je produktem francouzské společnosti Nexter. Francouzi využili jako platformu tatrovácký podvozek 6x6. Výkyvné polonápravy podvozku jsou odpružené vzduchem. Přední a zadní řiditelná náprava je převzatá z nákladního automobilu Tatra Phoenx.

    TATRA TITUS na testovacím polygonu v Kopřivnici.

    TATRA TITUS na testovacím polygonu v Kopřivnici.

    TITUS na testovacím polygonu v Kopřivnici.

    TITUS na testovacím polygonu v Kopřivnici.

    Právě dvě řiditelné nápravy dávají vozidlu unikátní manévrovací vlastnosti. Klasické nákladní automobily s přední řiditelnou nápravou mají osu otáčení na zadních kolech. Osa otáčení vozidla TITUS se však díky přední a zadní řiditelné nápravě nachází na prostřední nápravě. Poloměr otáčení je tak velmi malý, pouze 13 metrů.

    S vozidlem lze velmi snadno manévrovat, například v úzkých ulicích měst. Ovládání vozidla však vyžaduje cvik – je nutno počítat, že zadní část „nejde za vozidlem“ jako u klasického nákladního automobilu.

    Samozřejmostí jsou vynikající jízdní vlastnosti v nejtěžším terénu. Stoupavost je 60 %, boční náklon 30 % a překročivost 1,2 m.

    Klíčovým parametrem je balistická ochrana, ta je díky měnitelným balistickým plátům široce škálovatelná - od úrovně 2/2a/2b až po úroveň 4/4a/4b podle normy STANAG 4569. Vozidlo vydrží výbuch až 150 kg TNT ve vzdálenosti pěti metrů.

    TITUS lze vyrábět v nejrůznějších variantách. „Nástavby mohou mít různé využití, například pro přepravu personálu, ambulance, velitelské vozidlo či mohou mít ozbrojené varianty,“ uvedl Karel Ritschel, ředitel pro obranné programy v Tatra Trucks .

    Společnost Tatra Trucks vlastní plně licenční práva na výrobu vozidla, včetně provádění oprav a modernizací. Stejně tak Tatrovka může vozidlo exkluzivně nabízet na českém i slovenském trhu, případně na dalších trzích. „Zatím máme vyrobeny prototypy a další se vyrábějí. Vozidla absolvují zkoušky ve Francii, Albánii, České republice, Spojených arabských emirátech a chystají se i na Blízký východ,“ říká Ritschel.

    V případě zavedení vozidla do výzbroje Armády ČR vozidlo kompletně vznikne v České republice. Pod taktovkou českých firem rovněž vzniknou případné modernizace nebo účelové nástavby.

    ASCOD

    Bojové vozidlo pěchoty ASCOD (Austrian-Spanish Cooperative Development) je produktem koncernu Dynamics European Land Systems. Obrněnec byl vyvinut jako společný rakousko-španělský projekt na konci 80. let. Výroba probíhá od roku 1998 až do současnosti. Vozidla zavedlo nebo zavádí do výzbroje Rakousko (Ulan), Španělsko (Pizarro) a Velká Británie (Special Vehicle).

    ASCOD je nyní k dispozici ve dvou verzích - ASCOD 35 s maximální hmotností 35 tun a ASCOD s maximální hmotností 42 tun. Odolnost je na úrovni nejvyšší normy STANAG 4569, tedy s deklarovanou odolností proti municí ráže 25 mm (z 500 m).

    ASCOD 35 a Pandur II s věží Rafael Samson MK II RWC vedle sebe ve výzbroji...

    ASCOD 35 a Pandur II s věží Rafael Samson MK II RWC vedle sebe ve výzbroji Armády ČR? Budoucnsot ukáže;

    Vozidlo ASCOD je nabízeno v několika verzích. Na základní korbu je možné umístit nejrůznější zbraňové stanice, například bezosádkovou věž z vozidla Pandur II (RCWS-30 s 30 mm kanónem). Stejně tak lze z vozidla Pandur použít další shodné vybavení. Jde například o bojový vozidlový informační systém (BVIS), mikrovlnný a laserový varovný systém, diagnostický systém, rádia, intercom nebo pozorovací systém.

    K dispozici jsou verze stíhač tanků se 120mm kanónem, minometné vozidlo, obrněný transportér, ambulance, ženijní, vyprošťovací, velitelské, mobilní mostní systém, atd.

    Jako v případě vozidla TITUS i výroba a montáž vozidel ASCOD pro Armádu ČR (případně dle dohody pro jiné země) proběhne v České republice, resp. pod hlavičkou Excalibur Army. Stejně tak v České republice proběhne vývoj a výroba dalších verzí nebo dílčích komponentů.

    Excalibur Army rovněž získala od firmy General Dynamics exkluzivní právo na propagaci, prodej a údržbu rodiny obrněných vozidel PANDUR II 8x8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii. Výroba dvaceti vozidel Pandur pro Armádu ČR proto proběhne, pokud armáda nákup oficiálně posvětí, v České republice.

    Text vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde. Původní verze článku také nepřesně popisovala propojení TATRA TRUCKS a holdingu EXCALIBUR GROUP.

    Autor:




    Hlavní zprávy

    Další z rubriky

    Před 100 lety Němci poprvé bombardovali Londýn během noci
    Před 100 lety Němci poprvé bombardovali Británii během noci

    VIDEO Německo bombardovalo Velkou Británii už od roku 1915. První nálety však nepodnikala letadla, ale vzducholodě. Teprve v roce 1917 je vystřídaly bombardéry. Byly...  celý článek

    Vizualizace C-130J-SOF
    Americký Super Hercules pro speciální operace bude uvolněn pro export

    Lockheed Martin nově nabízí zahraničním zákazníkům letadlo pro speciální operace C-130J-SOF. Jedná se o stroj na platformě vojenského dopravního letadla C-130J...  celý článek

    Polská jízda v září 1939
    Útoky polské jízdy šavlemi a píkami proti německým tankům jsou mýtus

    Příběhy chrabré polské kavalerie vrhající se sebevražedně na německé tanky a bušící do jejich pancířů chladnými zbraněmi jsou hluboce zakořeněny. Přestože byly...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.