Podívejte se na nejmodernější bojová vozidla Tatra

  • 74
Na zkušebním polygonu v Kopřivnici ukázaly svá nejnovější vojenská vozidla firmy Tatra Trucks a Excalibur Army. Obě firmy nabízejí české armádě i zahraničním zájemcům nejmodernější nákladní vozidla, obrněné transportéry i bojová vozidla pěchoty.

Kopřivnická „tatrovka“ se ještě před pár lety potácela na hraně propasti. Obrat nastal před dvěma roky s nástupem nového vedení. Legendární podnik od března 2013 patří společnosti Tatra Trucks, která je ve vlastnictví českých akcionářů.

Vojenské portfolio holdingu Excalibur Group

T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy REBS (Rapidly Emplaced Bridge System)...
  • Obrněný transportér TITUS společnosti NEXTER SYSTEMS na podvozku TATRA 6x6
  • Valník TATRA 4x4 s pancéřovanou kabinou splňující normu balistické a protiminové ochrany STANAG 4569 na úrovni 3 – 3a/3b
  • Hákový nakládač kontejnerů 20 stop na podvozku T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy společnosti General Dynamics
  • Valník středně těžké řady T 810 v provedení 4x4
  • Vyprošťovací vozidlo TATRA 8x8
  • Obrněné vozidlo ASCOD se zbraňovou stanicí Minisamson MK II jako výsledek spolupráce s General Dynamics European Land Systems
  • Kolový obrněný transportér Pandur s věží Samson MK II RWC izraelské společnosti RAFAEL
  • Firmu TATRA TRUCKS spojuje s holdingem EXCALIBUR GROUP stejný majitel. Pod křídly holdingu se nalézá čtrnáct firem, mimo jiné také známý prodejce a výrobce vojenské techniky EXCALIBUR ARMY.

    Nabídka pro armádu

    Nejzajímavější pro nás byla samozřejmě technika soutěžící o přízeň Armády České republiky. Své místo má „jisté“ vozidlo Pandur II. K současným 107 Pandurům přibude dalších 20 velitelských a spojovacích vozidel.

    Žhavým kandidátem pro zavedení do výzbroje Armády ČR je francouzsko-český obrněný transportér TITUS. Česká armáda hledá 42 kolových obrněných vozidel, šest z nich by mělo být velitelsko-štábních, zbytek bude ve spojovací verzi. Nové stroje nahradí především letité vozy Praga V3S se speciální nástavbou.

    V delší časové budoucnosti pak armáda požaduje nové pásové bojové vozidlo pěchoty, jako náhradu za letité sovětské stroje BVP-1/2. Excalibur Army české armádě nabízí obrněnec ASCOD 35/42.

    TITUS

    Kolové obrněné vozidlo TITUS je produktem francouzské společnosti Nexter. Francouzi využili jako platformu tatrovácký podvozek 6x6. Výkyvné polonápravy podvozku jsou odpružené vzduchem. Přední a zadní řiditelná náprava je převzatá z nákladního automobilu Tatra Phoenx.

    TATRA TITUS na testovacím polygonu v Kopřivnici.

    TITUS na testovacím polygonu v Kopřivnici.

    Právě dvě řiditelné nápravy dávají vozidlu unikátní manévrovací vlastnosti. Klasické nákladní automobily s přední řiditelnou nápravou mají osu otáčení na zadních kolech. Osa otáčení vozidla TITUS se však díky přední a zadní řiditelné nápravě nachází na prostřední nápravě. Poloměr otáčení je tak velmi malý, pouze 13 metrů.

    S vozidlem lze velmi snadno manévrovat, například v úzkých ulicích měst. Ovládání vozidla však vyžaduje cvik – je nutno počítat, že zadní část „nejde za vozidlem“ jako u klasického nákladního automobilu.

    Samozřejmostí jsou vynikající jízdní vlastnosti v nejtěžším terénu. Stoupavost je 60 %, boční náklon 30 % a překročivost 1,2 m.

    Klíčovým parametrem je balistická ochrana, ta je díky měnitelným balistickým plátům široce škálovatelná - od úrovně 2/2a/2b až po úroveň 4/4a/4b podle normy STANAG 4569. Vozidlo vydrží výbuch až 150 kg TNT ve vzdálenosti pěti metrů.

    TITUS lze vyrábět v nejrůznějších variantách. „Nástavby mohou mít různé využití, například pro přepravu personálu, ambulance, velitelské vozidlo či mohou mít ozbrojené varianty,“ uvedl Karel Ritschel, ředitel pro obranné programy v Tatra Trucks .

    Společnost Tatra Trucks vlastní plně licenční práva na výrobu vozidla, včetně provádění oprav a modernizací. Stejně tak Tatrovka může vozidlo exkluzivně nabízet na českém i slovenském trhu, případně na dalších trzích. „Zatím máme vyrobeny prototypy a další se vyrábějí. Vozidla absolvují zkoušky ve Francii, Albánii, České republice, Spojených arabských emirátech a chystají se i na Blízký východ,“ říká Ritschel.

    V případě zavedení vozidla do výzbroje Armády ČR vozidlo kompletně vznikne v České republice. Pod taktovkou českých firem rovněž vzniknou případné modernizace nebo účelové nástavby.

    ASCOD

    Bojové vozidlo pěchoty ASCOD (Austrian-Spanish Cooperative Development) je produktem koncernu Dynamics European Land Systems. Obrněnec byl vyvinut jako společný rakousko-španělský projekt na konci 80. let. Výroba probíhá od roku 1998 až do současnosti. Vozidla zavedlo nebo zavádí do výzbroje Rakousko (Ulan), Španělsko (Pizarro) a Velká Británie (Special Vehicle).

    ASCOD je nyní k dispozici ve dvou verzích - ASCOD 35 s maximální hmotností 35 tun a ASCOD s maximální hmotností 42 tun. Odolnost je na úrovni nejvyšší normy STANAG 4569, tedy s deklarovanou odolností proti municí ráže 25 mm (z 500 m).

    ASCOD 35 a Pandur II s věží Rafael Samson MK II RWC vedle sebe ve výzbroji Armády ČR? Budoucnsot ukáže;

    Vozidlo ASCOD je nabízeno v několika verzích. Na základní korbu je možné umístit nejrůznější zbraňové stanice, například bezosádkovou věž z vozidla Pandur II (RCWS-30 s 30 mm kanónem). Stejně tak lze z vozidla Pandur použít další shodné vybavení. Jde například o bojový vozidlový informační systém (BVIS), mikrovlnný a laserový varovný systém, diagnostický systém, rádia, intercom nebo pozorovací systém.

    K dispozici jsou verze stíhač tanků se 120mm kanónem, minometné vozidlo, obrněný transportér, ambulance, ženijní, vyprošťovací, velitelské, mobilní mostní systém, atd.

    Jako v případě vozidla TITUS i výroba a montáž vozidel ASCOD pro Armádu ČR (případně dle dohody pro jiné země) proběhne v České republice, resp. pod hlavičkou Excalibur Army. Stejně tak v České republice proběhne vývoj a výroba dalších verzí nebo dílčích komponentů.

    Excalibur Army rovněž získala od firmy General Dynamics exkluzivní právo na propagaci, prodej a údržbu rodiny obrněných vozidel PANDUR II 8x8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii. Výroba dvaceti vozidel Pandur pro Armádu ČR proto proběhne, pokud armáda nákup oficiálně posvětí, v České republice.

    Text vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde. Původní verze článku také nepřesně popisovala propojení TATRA TRUCKS a holdingu EXCALIBUR GROUP.