Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vojenské letadlo, kterým se můžete svézt i vy - jako pacient

aktualizováno 
Nejen pro prezidenty, politiky a vojáky slouží nové letadlo Airbus, které od konce září vlastní česká armáda. Díky vybavení, které z něj dělá létající jednotku intenzivní péče, může sloužit všem. Jak takový stroj vypadá a co vše zvládne, jsme se jeli podívat přímo na kbelské letiště.

Čelní pohled na Airbus A-319CJ | foto: Roman Všetečka, Technet.cz

Dva nové stroje Airbus A-319 CJ zakoupila armáda pro dopravu ústavních činitelů, vojáků, humanitární pomoci a plnění dalších úkolů. První přistál v Česku již na začátku tohoto roku. Byli jsme u toho...

Neunikl nám ani druhý speciál, který lze během několika hodin připravit k převozu dvou lidí potřebujících intenzivní péči.

Na první pohled běžné letadlo

Přicházím k hlavní bráně 24. základny dopravního letectva Praha Kbely, kde mne na vrátnici míjí vládní vozilo s ministryní obrany, která zanedlouho odletí do Čáslavi na oslavy výročí 50 let od vzniku tamějšího stíhacího letectva. Pak už mířím přes odbavovací terminál rovnou na letištní plochu.

Toto Letadlo Airbus A-319CJ zvládne i převoz nemocných s vážným, ale stabilizovaným stavem Levý zadní vchod Airbusu A-319CJ
Toto Letadlo Airbus A-319CJ zvládne i převoz nemocných s vážným, ale stabilizovaným stavem

V zatím ještě slunečném dni na kraji letištní plochy čekají vedle sebe dva letouny Airbus A-319CJ, které armáda v tomto roce získala. Zatímco ten první s označením 2801 je k dispozici již od začátku roku, ten druhý s označením 3085 přiletěl teprve ke konci září. Jak mne upozorňuje jeden kolega, tato trupová čísla vycházejí z výrobních čísel jednotlivých řad. Proto se již stalo, že s jedním označením létaly v české armádě různé druhy vrtulníků. Toto označení však bude podružné, neboť každý z Airbusů ponese jméno jednoho ze dvou válečných veteránů z druhé světové války - Karla Janouška a Josefa Ocelky.

Levý bok Airbusu A-319CJ Nákladový prostor Airbusu A-319CJ Nákladový prostor v Airbusu A-319CJ
Levý bok a nákladový prostor Airbusu A-319CJ

Laikovi oba modely připadají stejné jako vejce vejci. Jde totiž o shodné modely Airbus A-319CJ (Corporate Jetliner). Oba jsou to stříbrošedá letadla s nápisem Česká republika, lvem na ocasním kýlu a státní vlajkou táhnoucí se po celé délce trupu. Stroje jsou schopny doletět bez mezipřistání do Spojených států, Afghánistánu či Iráku. Mají nižší spotřebu a jsou také lehčí něž předchozí modely Tupolev TU-154. Platí pro ně proto nižší přistávací poplatky.

Pravé přední dveře v Airbusu A-319CJ Výstup z levých předních dveří v Airbusu A-319CJ Otevřené levé přední dveře v Airbusu A-319CJ Pohled na pravé zadní dveře Airbusu A-319CJ
Pravé a otevřené levé přední dveře a zavřené pravé zadní dveře v Airbusu A-319CJ

Tento typ letadla nabízí oproti běžnému modelu, který používají civilní aerolinky, řadu nejmodernějších systémů včetně plně automatického přistávání nebo navigačních přístrojů.

Uvnitř zhasnutého Airbusu A-319CJ ve verzi medevac Lůžka pro pacienta v Airbusu A-319CJ ve verzi medevac
Uvnitř zhasnutého Airbusu A-319CJ ve verzi medevac

Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ Přístroje na stropě pilotní kabiny v Airbusu A-319CJ Zadní stěna pilotní kabiny v Airbusu A-319CJ
Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ

Největší rozdíl cestující čeká uvnitř. První letadlo je totiž speciální VIP verze, která pojme 44 cestujících. Naproti tomu nový přírůstek vedle padesáti sedaček obsahuje i dvě lůžka pro intenzivní péči. Této úpravě se říká medevac. V případě, že je to potřeba, může být vybaven až 98 sedačkami a sloužit jako čistě dopravní letadlo. Přestavět na vyšší kapacitu jde však i první letadlo.

Přední boxy pro letušky v Airbusu A-319CJ Prosotr u levých předních dveří v Airbusu A-319CJKomunikační centrum v Airbusu A-319CJ
Přední boxy pro letušky, stavový displej letadla a komunikační centrum v Airbusu A-319CJ

Prostor je rozdělen na tři zóny - luxusní VIP s dvěma křesly a sedačkou, standardní s několika řadami sedadel a zdravotní. Z letadla se může telefonovat, faxovat a mělo by být schopné zajistit i připojení na internet.

Standardní toaleta v Airbusu A-319CJ Luxusní toaleta v Airbusu A-319CJ Luxusní toaleta v Airbusu A-319CJ - umyvadlo Luxusní toaleta v Airbusu A-319CJ - sprchový kout Luxusní toaleta v Airbusu A-319CJ - prostor umyvadla
Standardní a luxusní toaleta v Airbusu A-319CJ

Stejně jako v prvním případě i druhý Airbus disponuje luxusní koupelnou se sprchou, WC a umyvadlem a řadou zábavních prvků, které pomohou zkrátit dlouhý let. Samotná zdravotnická úprava si žádné podstatné změny ve vnitřní ani vnější konstrukci nevyžádala. V podstatě se jen mírně upravila elektroinstalace.

Zdravotnická výbava

A co vše mají zdravotníci k dispozici? Ve zdravotnické části je to polohovací lehátko pro pacienty s méně závažným onemocněním. To skýtá alespoň malé soukromí díky zatahovacímu závěsu, který jej obklopuje. Váha lehátka činí asi 50 kg a lze jej převážet v přepravním prostoru letadla. K jeho zprovoznění pak stačí zdravotníkům několik minut.

Pohled na PTU lůžka ze zadní části Airbusu A-319CJ Lůžko pro pacienta v Airbusu A-319CJ ve verzi medevac
Pohled na PTU lůžka ze zadní části Airbusu A-319CJ

Pro transport stabilizovaných pacientů s vážným poraněním či onemocněním jsou určeny tzv. PTU lůžka. Zkratka pochází z anglického Patient Transport Unit (transportní jednotka pro pacienty). Ty se skládají ze tří částí a jsou plnohodnotnou variantou vozidel zdravotnické záchranné služby či jednotky intenzivní péče.

PTU lůžko v pohotovostním režimu v Airbusu A-319CJ
PTU lůžko v pohotovostním režimu v Airbusu A-319CJ

První část tvoří čtyři kyslíkové láhve s bezpečnostním systémem pro vypuštění kritického množství kyslíku mimo letoun v případě přetlaku v rozvodu. Je umístěna u podlahy.

Defiblirátor a kyslíkové lahve v Airbusu A-319CJ Defiblirátor v Airbusu A-319CJ Indikátory u lůžka v Airbusu A-319CJ Dva boxy se zdravotnickým materiálem v PTU lůžku v Airbusu A-319CJ
Kyslíkové lahve a defiblirátor, indikátor a boxy na materiál

Druhá část se ukrývá ve střední části lůžka. Jsou zde indikační přístroje pro množství kyslíku v tlakových lahvích, dále transformátor pro úpravu elektřiny pro napájení zdravotnických přístrojů. Vedle něj je defibrilátor s monitorem životních funkcí. Na konci lůžka jsou pak boxy pro zdravotnický materiál. Ty jsou standardizované včetně vybavení, takže je lze na řadě letišť vyměnit za plné, pokud je během přepravy příslušný materiál spotřebován.

Povrch PTU lůžka v Airbusu A-319CJ Zásuvky pro napájení přístrojů PTU lůžka v Airbusu A-319CJ Uchycení zdravotnických přístrojů v PTU lůžku v Airbusu A-319CJ
Horní část lůžka se zásuvkami a rámem na uchycení zdravotnických přístrojů

Horní třetí část, kolem které je lišta pro variabilní připevnění zdravotnického vybavení a zásuvek elektrického napětí, slouží jako polohovací lehátko.

Vlevo infuzní pumpa s kapačkou, vpravo EKG v Airbusu A-319CJ Odsávačka umístěná za hlavou pacienta v Airbusu A-319CJ
Na prvním obrázku je vlevo infuzní pumpa s kapačkou, vpravo EKG. Druhý obrázek ukazuje odsávačku

Vedle toho mohou zdravotníci ještě využít odsávačku, která je v hlavě lůžka. Variabilně lze umístit také dýchací přístroj, infuzní pumpu i s dávkovačem, či přídavné světlo.

Novým Airbusem můžete letět i vy

Jak říká šéf Centra vojenské letecké záchranné služby Michal Mareček, je letadlo připravené k odletu nejpozději za dvanáct hodin po žádosti o jeho služby. Tuto žádost přitom může podat například civilní zdravotní pojišťovna, které se vyplatí převést tímto speciálem nemocného pacienta do zdravotního zařízení v ČR, než za jeho léčení platit v zahraničí.

„Možná déle než celá příprava letadla a zdravotnického personálu trvá vyřízení veškerých žádostí o přelet nad cizím územím,“ říká Mareček. Centrum vojenské letecké záchranné služby sice sídlí v Plzeňském kraji, ale na kbelské letiště se dostane vrtulníkem či autem v řádech desítek minut až hodin.



Nejčtenější

Zabil je výbuch ruského tanku v centru Prahy. KSČ ničila životy pozůstalým

Tanky typové řady T-54/55, ten blíž k fotografovi evidentně neschopný pohybu,...

Zatímco na pražské Vinohradské třídě hořel a vybuchoval tank, zmatení ruští vojáci na Václavském náměstí zahájili palbu...

Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...



Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Sulfan jako lék? V lidských buňkách možná pomáhá zvrátit stárnutí

Klíč k procesu stárnutí tkví v DNA.

Tým vědců zkoumající jednu z příčin stárnutí oznámil úspěch, a to přímo na lidských buňkách v laboratorních podmínkách....

Horký nápoj vás ve vedru ochladí lépe, zjistili vědci. Ale má to háček

Horký nápoj v horkém létě?

Biologie lidského těla někdy funguje přesně naopak, než by člověk čekal. Příkladem je pití horkých nápojů v létě. Zní...

Další z rubriky

Srbové nemají více zločinců, jsou jen početnější, řekl válečný vyšetřovatel

Vladimír Dzuro v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (14. května 2017)

Vladimír Dzuro byl od druhé světové války prvním kriminalistou na světě, který musel řešit proces zatýkání válečného...

Zlaté české ručičky aneb prošli jsme to nejlepší z festivalu Maker Faire

Pohled do vnitřku turbíny, jejíž díly byly vytištěné 3D tiskárnou.

Redakce Technet.cz prošla v přímém přenosu nejzajímavější projekty, které jsou na festivalu Maker Faire Prague 2018 k...

Projeďte se s námi posledním jezdícím žabotlamem, toto je reálné retro

Čelní vůz poslední provozované jednotky řady 451

Původně hodně poruchové pantografy tvořily po vychytání dětských nemocí 54 let spolehlivou páteř příměstské dopravy v...

Najdete na iDNES.cz