Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Všechno co potřebujete vědět o navigaci - když nechcete bloudit

aktualizováno 
Navigační přístroje jsou jednou z nejmohutněji se rozvíjejících elektronických komodit. Je to pochopitelné. Více lidí cestuje, využívá vyšších rychlostí vozů a síť silnic, dálnic a křižovatek je stále složitější. Avšak času, který na rozcestích můžeme věnovat rozhodnutí, kterou cestu zvolit, je stále méně. A proto jsou zde navigace.

Navigační přístroje jsou elegantním a praktickým řešením. Vybírat lze několik jejich variant - úsporné, maximální a přenosné.
Jednou z prvních úspěšných na trhu byla automobilová navigace implementovaná zpravidla do běžného 1DIN autorádia, čerpající navigační údaje z CD-ROM disku. Mezi výhody tohoto řešení patří především to, že nejde o jednoúčelový „přístroj navíc“, neboť během jízdy lze poslouchat i hudbu.

Hraje mezi řečí

Muziku z CD lze přehrávat dokonce i v případě, že je navigace v chodu, protože pokyny (trasu, orientační body i grafické a slovní vyjádření) po úvodním výpočtu trasy průběžně čerpá z vnitřní paměti. Během vokálních pokynů navigace sama reprodukci hudby ztlumí a tak žádný povel nepřeslechnete. Zásobu informací v této operační paměti je ale nutné v určitých intervalech (dle požadavků přístroje) doplnit, tedy zasunout CD-ROM s navigačními údaji do mechaniky a přístroj nechat automaticky doplnit údaje pro další trasu. Četnost intervalů doplňování odpovídá členitosti trasy a velikosti interní paměti.

Načítání trasy do paměti: Praha – Písek na dva tahy


Pokud vycházím z konkrétního testu, tak například cesta z Prahy do lázní Vráž u Písku s navigačním přístrojem Blaupunkt TravelPilot E Freestyler byla rozdělena na složitou jízdu napříč Prahou (první interval po načtení informací) a na druhý, mnohem větší úsek. Za Prahou, někde u Chuchle, bylo nutno na několik desítek vteřin vložit zdrojový disk. Na následující trasu až do cíle, tedy na kilometry mnohonásobně delší cestu, již vystačil s druhou náplní „operační“ paměti.

Informační funkce displeje

Údaje jsou i na menším displeji předního panelu většinou graficky výrazné a názorné. Zjednodušené symboly bývají srozumitelné i při zběžném pohledu. Řidič je informován o ubývající vzdálenosti ke změněně směru, kilometrech zbývajících do cíle a mnohých dalších údajích - například předpokládaném času příjezdu do cíle. Jednou z dosavadních nevýhod těchto jednodinových navigací byla vizuální nepřítomnost mapy, která by dávala řidiči ucelenou reálnou představu o trase konkrétně umístěné v zobrazeném prostředí.

Mapa na čelním panelu

Blaupunkt připravuje jednodinové autorádio s navigací, které bude mít na svém předním panelu kvalitní displej, který umožní zobrazování částí mapy a kromě symbolické grafiky tedy řidič uvidí i reálnou cestu na výseku barevné mapy.

Čeština není samozřejmostí

Slovní doprovod navigování je samozřejmostí. Většinou je stručný a jednoznačný, avšak ne všechny přístroje na našem trhu nabízejí češtinu. Nejdéle ji v repertoáru mají navigace Blaupunkt, nově mnohá PDA a má ji například i přenosný přístroj Sony NAV-U 70. Rozhodně však stále není tento jazyk v navigacích samozřejmostí, na rozdíl od velmi bohaté škály světových jazyků. Mnohdy si můžete vybrat mezi ženským či mužským hlasem, dle průzkumů je však žádanější hlas ženský.

Výměnné mapy

Mezi nevýhody těchto levnějších modelů patří i to, že na jeden CD-ROM disk se vejde většinou pouze jedna velká (např. Německo) nebo několik menších Evropských zemí (např. ČR + Polsko). Proto si pro každý region musíte opatřit nový software. Také přehlednost malého displeje je omezena a navíc nebývá umístěn v zcela běžném pozorovacím úhlu řidiče.

Možná nezávislost

Mnohé z navigačních přístrojů vyžadují instalaci na tachosignál (signál s údajem o aktuální rychlosti) vozu, což běžný uživatel svépomocí nezvládne. Bez tohoto signálu se obejde jen několik novějších modelů navigací, například již zmiňovaný Blaupunkt TravelPilot E Freestyler, jehož instalaci do vozu zvládne každý řidič během několika minut. I bez tachosignálu poskytuje obdivuhodně přesnou navigaci a žádnou odbočku nepřejedete.

Obsluha dotykem

Další možností jsou navigace využívající velkou, většinou i dotykovou LCD obrazovku. Ta umožňuje velmi přehledné navigování, včetně zobrazení různě velkého výseku mapy a naznačuje alespoň částečně souvislosti s okolím cesty a cíle, které nám jinak poskytuje pouze velký tištěný atlas. Také mapy na těchto přístrojích již bývají uloženy na mnohem obsažnějších médiích, tedy na DVD-ROM discích. Tuto mechaniku navíc lze většinou alternativně využít i pro přehrávání filmových DVD disků a film zobrazovat na stejné obrazovce.

Na velké mapě se lépe orientuje

Mezi výhody tohoto řešení patří především výraznější a přehlednější zobrazení dopravní situace a její situování do konkrétní mapy okolí. Navíc je obrazovka většinou umístěna blíže pozorovacímu úhlu řidiče a „nahlížení“ do ní je tedy méně rušivé. Tyto navigace mají několik možných způsobů zobrazování (ve směru jízdy, orientace mapy na sever, z pohledu řidiče) na monitoru, a tak si každý může vybrat tu „svoji“.

Na DVD disk se vměstná celá Evropa


Na jednom disku DVD-ROM je mnoho informací, a tak projedete celou Evropu a nemusíte se o nic starat, všude trefíte a disk z navigace případně ani nemusíte vyjmout. Pochopitelně při koupi neplatíte „disk“ ale mapy na něm uložené, a tak vlastně kupujete společně i země, kam nikdy nepojedete. Přesto vás v průměru jedna země přijde levněji než samostatně na CD. Pokud však do většiny z nich nepojedete, pak se tato výhoda ztrácí. Navíc si musíte uvědomit, že disky je nutno po několika letech zakoupit nové s aktualizovanými informacemi, s novějšími mapami. Různí výrobci navigačních přístrojů mají smlouvy s určitými poskytovateli navigačního softwaru, které nejsou zaměnitelné, a od toho se mimo jiné odvíjí pokrytí určitých oblastí. Je vhodné si zjistit za jakých podmínek, zda vůbec a s jakou slevou vám firma zajistí upgrade map.

Vyspělé funkce

Tyto přístroje současně nabízejí mnoho dalších atraktivních funkcí i pro provoz vozu, od efektního ukazatele rychlosti, zrychlení, negativního zrychlení (brzdění), náklonů a dalších údajů. Výhody dotykových obrazovek při zadávání cílů a celkovém ovládání navigací není nutno dlouze rozebírat, především je na ovládací prvky dostatek místa, mohou být větší a vhodně rozmístěné. Jedním z velmi kvalitních přístrojů je například Pioneer AVIC-X1R s navigační pamětí 64 MB, výkonem 4x 50 W, RDS tunerem, schopností přehrávat filmová DVD a CD i s nahrávkami MP3. Na jeho přiloženém DVD-ROM disku je podrobná mapa dvaadvaceti evropských zemí a více než jeden a půl milionu popsaných objektů. 


Toto maximalistické řešení s rozměrnou obrazovkou má přesto určité nevýhody, vyjma přístrojů s vysouvacími monitory, je potřeba monitor z palubní desky odnést a chránit před odcizením. V každém případě jsou celkově nepoměrně dražší než jednodinové modely, mají však také větší užitné vlastnosti. Více utratíte i za DVD-ROM disk a tedy i za jeho upgrade.

Mapy na přání

Velmi zajímavou možnost rozšíření možností klasické formy navigaci poskytuje VDO Dayton. Jde o produkt s názvem C-IQ, což značí cílené doplnění běžné navigace. Její části mohou být zpřístupňované po objednání (internetem, telefonem) určité trasy, což jednak vyjde mnohem laciněji, protože nemusíte „kupovat“ plnou verzi, ale navíc je poskytnutá mapa doplněna o zcela čerstvé informace. Tyto objednané služby jsou pak pro vás dostupné pouze po určitou dobu, na dobu dovolené či služební cesty.

Je možné doobjednat mnoho dalších rozšiřujících služeb, například úplný seznam a umístění  měřících kamer, které vás fotografují při překročení rychlostního limitu. Navigace vás na přítomnost těchto doplňků silnic včas upozorní, čímž se vám může vyšší investice velmi rychle vrátit. To však není rozhodně všechno. Služba je velmi flexibilní a při změněně úmyslu či trasy lze kdykoli telefonicky nebo internetem dohodnout rozšíření poskytované oblasti i na jiné oblasti, které vám umožní neplánované výlety či návštěvy známých.

Rychle se rozvíjející je také segment navigací v malých přenosných přístrojích, které jsou schopné samostatné navigace nebo pracují ve spolupráci s mobilním telefonem. Zde existují přístroje, s trvale nainstalovaným softwarem nebo jiné, kde jsou mapy uloženy v PC případně na internetu a vy si do paměti přístroje ukládáte pouze aktuální mapy plánované trasy.

Tyto navigace mají maximální výhodu v kapesních rozměrech a v tom, že je lze využívat i mimo vozidlo (kde je lze upevnit a připojit k systému vozidla), tedy na procházce neznámým městem, kam jste předtím vozem dojeli. 

Při výběru vhodné navigace si také zjistěte zda je schopna spolupracovat s TMC signály. Ty obsahují digitální údaje o dopravních problémech, na které je schopna navigace reagovat a naplánovat vám náhradní trasu mimo problémovou oblast. U nás je sice zatím signál TMC dostupný pouze v Praze, ale v okolních státech vám tato možnost může ušetřit mnoho hodin popojíždění v kolonách.

Autoatlas, nebo navigace?

Pokud stále ještě váháte, zda je výhodnější investovat do klasického tištěného autoatlasu nebo do navigačního přístroje, je vhodné si uvědomit základní výhodu elektroniky - vždy ví, kde jste a sama vám aktivně včas radí. Z atlasu sice získáte povšechný přehled o silnici a jejím okolí, ale ten většinou není tak přesný jako elektronická podoba. Tištěná varianta vám například neprozradí, že přípojka k hlavní silnici vede podjezdem nejprve pod tuto silnici a ihned za ní se otočí a napojí. Vy pak na křižovatku přijíždíte vlastně otočen o 180 stupňů a pokud máte stále v paměti obraz z mapy, že na křižovatce je nutno odbočit vpravo, pak se většinou vydáte opačným směrem (já se v Jihlavě nechal nachytat dokonce dvakrát). S navigací se vám toto nemůže stát, také se stáváte pány složitějších kruhových objezdů a různých nájezdových křižovatek na dálničních objezdech a přípojkách. K nezaplacení také je to, že  navigace mají přehled o jednosměrkách a podobných záludnostech, které tištěný atlas většinou neposkytuje.

Nebojte se sledování

Závěrem, chci upozornit na to, že nikdo z těchto navigace nemůže zjistit, kde jste a kam jedete (to umí komerčně zaměřené modely pro transportní firmy), protože pouze pasivně využívají signály GPS družic americké armády umístěných na oběžné dráze a žádné signály nevysílají a s družicemi nekomunikují. Jde pouze o výpočet polohy ze signálů, softwaru mapy, pohybu, rychlosti a směru jízdy. Evropská varianta navigačních signálů GPS je zatím ve vývoji.   
 
Myslím, že navigaci ocení i vaše žena či spolujezdkyně, neboť bude ušetřena hledání a listování v atlasu a zcela jistě i vašeho rozčilení, případně křiku. Navigace je vždy přesná, informovaná, ochotná a korektní spolujezdkyně, kterou lze nejen zapnout ale i  (na známé trase) vypnout.
        





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nývlt Václav: Asus ROG Zephyrus
První Max-Q notebook vysune po odklopení displeje podvozek

První notebooky s koncepcí Max-Q od Nvidie míří na český trh. První bude Asus/ROG Zephyrus, hned po něm Acer Triton 700. Oba překvapí tichým chodem při...  celý článek

Senzory obsazenosti parkovacího místa předvádělo několik výrobců a počítají s...
Invaze čidel začala. Podívejte se na to nejzajímavější z IoT Expa

V pražském Fórum Karlín v úterý proběhla konference SigFox World IoT Forum 2017. Podívejte se s námi na ty nejzajímavější představované projekty.  celý článek

Chytrý reproduktor Home Mini je ve třech barevných provedeních.
Malý chytrý reproduktor od Googlu nahrával úplně vše. Firma ho opravila

Některé modely nově uvedeného chytrého reproduktoru Google Home Mini nahrávaly a ukládaly na servery Google vše, co se kolem nich dělo. Mohlo za to špatné...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.