Vyberte si nejkvalitnější MP3 enkodér

  • 13
Toužíte nakódovat svou hudební sbírku do souborů MP3? Jaký enkodér zvolit ze široké nabídky Public Domain aplikací? Který je nejrychlejší a který zase nejkvalitnější? V dnešním článku jsme pro vás několik nejlepších otestovali.

S příchodem MP3 se změnil svět. Internetovým brouzdalištěm se začaly valit gigabyty dat, které znamenaly pro neznámé interprety a skupiny zviditelnění ve světě, muziku z celého světa dostupnou komukoliv a noční můru pro hudební průmysl. Ať už patříte mezi začínající kapely nebo uživatele, toužící archivovat si svou sbírku cédéček, zde jsou výsledky porovnání několika nejpoužívanějších MP3 enkodérů.

Zastavení první - Thomson, Nero & spol.

Francouzská společnost Thomson Multimedia koupila od Fraunhoferova Institutu práva na patenty týkající se formátu MP3 a nedlouho poté uvedla ve spolupráci s Coding Technologies jeho vylepšenou verzi - mp3PRO. Ta pracuje se speciálním kódováním, rozdělujícím stream na MP3 kompatibilní část a mp3PRO extenzi s vyššími frekvencemi. Zatímco starší HW přehrávače či software najdou pouze MP3 část (22,05 kHz), nové dekodéry dokáží oba streamy spojit dohromady v kvalitní signál vzorkovaný na 44,1 kHz. Výhodou mp3PRO je potřeba polovičního datového toku proti ekvivalentu standardního MP3 a vyšší frekvenční rozsah. Nevýhodou je, navzdory tomu, že od uvedení formátu už uběhl téměř rok, minimální komerční rozšíření. Teprve na letošní jaro připravuje Thomson jeden kartový přehrávač a jeden HD jukebox s podporou mp3PRO.
Protože mp3PRO je komerční formát a za jeho použití je třeba platit licenční poplatky, neexistuje ani větší množství aplikací. Dlouho byl osamocenou vlaštovkou demo enkodér přímo od Thomsonu, umožňující kódování maximálně na 64 kbps (ekv. 128 kbps MP3). Tatáž aplikace byla také jedinou, kde bylo možné tyto soubory přehrát. Větší možnosti ukázal až vypalovací software Nero, který již delší dobu obsahuje integrovanou knihovnu, umožňující vytvářet MP3 a mp3PRO soubory, taktéž je dekódovat a vypalovat z nich Audio CD. Enkodér je pouze v trial verzi, která dovoluje nakódovat max. 30 souborů, rozhodně ale stojí za vyzkoušení. Bitrate mp3PRO totiž dosahuje až horní hranice 96 kbps - zatímco při 64 kbps bylo za 16 kHz ticho, takto nakódovaný soubor si zachovává plné frekvenční spektrum originálního souboru! Nová generace populární komprese se tedy zdá být ideální pro zálohování audia. Zklamáním pro mě byly výsledky při kódování do standardního MP3 stejným pluginem. Obě testované bitrate 128 a 192 kbps šly za hranicí 16 kHz k zemi, což mě na kodeky odvozené od Fraunhoferových dost nemile překvapilo. Blíže viz následující graf:

encoding pod Nero Burning ROM

Zastavení druhé - LAME

Freewarový enkodér LAME (zkratka z prapůvodního "Lame Ain't an MP3 Encoder") platí za nejkvalitnější a nejrychlejší svého druhu. Nedávno byla vypuštěna verze 3.91 a již je rozpracovaný release 3.92 včetně ACM kodeku. Pro porovnání jsme vzali také knihovnu GOGO v2.39, která je na LAME založena, starší LAME 3.87 a Radium MP3 kodek, distribuovaný s nedávno recenzovaným balíkem Advanced Encode Decode Tools. Enkodéry byly testovány na Celeronu 300 MHz, takže na dnešních strojích už by se dosáhlo výsledků podstatně lepších. Důležité však bylo porovnání rychlostí jednotlivých aplikací. Nejprve jsme si vzali na mušku na internetu nejrozšířenější bitrate 128 kbps při kódování Joint Stereo, kdy je zvuk pomocí psychoakustického modelu de facto rozdělen do třech kanálů. V levém a pravém jsou pouze odchylky od středového kanálu, který zahrnuje zvuk společný levé a pravé straně původního sterea. K dispozici je proto širší pásmo než při čistém stereu:

Bitrate: 128 kbps; Délka skladby: 3:57
Radium ACM  3:36
GOGO DLL v2.39  1:25
LAME 3.87 CLI  1:27
LAME 3.91 CLI  1:25
LAME 3.92 Alpha CLI  1:51

Radium kodek už na dnešní dobu silně zaostává. Časy komprese ostatních jsou velmi vyrovnané, pozadu zůstala jen alfa verze LAME 3.92. Frekvenční měření bylo o něco zajímavější - prokázalo, že rychleji neznamená vždy také kvalitněji. Stabilní výkon prokázal LAME ve všech verzích, které se naprosto shodně po 15 kHz začaly snášet strmě k zemi a o 500 Hz později skončily. Rozdíl byl pouze v rychlosti, proto je vidět pouze křivka v 3.92. GOGO se držel až do 16 kHz, nejkvalitnější zvuk vyprodukoval Radium kodek, ovšem za téměř trojnásobný časový interval.

128 kbps Joint Stereo

Vyšší kvalitu skutečného stereo kódování lze dosáhnout až od bitrate 192 kbps výš. Na tento datový tok se zaměřila další část našeho testu, kde se dosáhlo poměrně nečekaných výsledků. První překvapení připravil už test rychlosti, když všechny enkodéry, až na Radium kodek, byly i při vyšší bitrate rychlejší než při komplikovanějším zpracování kódování Joint Stereo:

Bitrate: 192 kbps; Délka skladby: 3:57
Radium ACM  4:29
GOGO DLL v2.39  1:05
LAME 3.87 CLI  1:10
LAME 3.91 CLI  1:09
LAME 3.92 Alpha CLI  1:36

Všechny enkodéry šly po 16 kHz do útlumu. LAME v 3.9x umlkl na pásmu 19 kHz, až do 21 kHz se, stejně jako Radium, držel překvapivě starší LAME 3.87. A vítězem se stává - GOGO! Zvládl trať v nejrychlejším čase a vydržel se silami až do konce. Jen lituji, že se mi nepodařilo zprovoznit ACM kodek LAME 3.92, každý software se při pokusu o spolupráci s ním propadl do močálu neplatných operací.

192 kbps Stereo

LAME a jak na ně?

Nutno dodat, že ač mám sluch vytříbený, neshledal jsem mezi enkodéry žádných znatelných rozdílů. Všechny patří do absolutní špičky a o jejich volbě rozhodne spíš uživatelská přítulnost a možnost integrace s dalšími aplikacemi. U ACM kodeků není co řešit, ty fungují s každou aplikací, jež podporuje Audio Codec Management. GOGO se vyskytuje nejčastěji ve formě DLL knihovny a jako takový se objevil například u vynikajícího grabovacího a konvertovacího software CD'n'Go!. LAME je od přírody CLI aplikace, tedy program ovládaný pouze z příkazové řádky a vzhledem k obrovskému množství parametrů (jejich úplný výpis v DOSu zabírá několik obrazovek!) je pohodlnější kontrolovat jej prostřednictvím rozhraní - frontendů. Těch je k dispozici nemálo, jedním z nejkvalitnějších je RazorLame, který umožňuje snadno nastavit i složitější parametry enkodéru.

RazorLame

A ti ostatní?

Existují samozřejmě další enkodéry. Prakticky každá utilitka, která nějakým způsobem s MP3 pracuje, má vlastní méně či více kvalitní rutinu pro převod zvuku do MP3. Hojně využívaným byl CLI program Blade, který se pyšnil vysokou rychlostí, ale vzhledem k absenci módu Joint Stereo byl použitelný pro bitrate 192 a výš. Ostatní enkodéry jej však poslední dobou převálcovaly kvalitou zvuku. A nesmíme zapomenout i na další formáty: WMA, AAC, OGG, RA - ti všichni si chtějí ukousnout velkou část kompresního koláče. MP3 však navzdory všem předpokladům stále kraluje a nástrojů pro práci s ním je dostatek. Stačí vybírat, třeba na níže uvedených adresách.

Linx:
LAME Project Homepage - www.mp3dev.org

LAME Win32 Binaries & Utility - mitiok.cjb.net

CD'n'Go! 1.95 - www.cdngo.com


Témata: knihovna, MP3, software