Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V airbusu ze Somálska došlo k explozi, přistál s dírou v trupu

  9:13aktualizováno  9:13
Úterní exploze na palubě letadla letícího ze somálského Mogadiša si vyžádala jednu oběť a několik zraněných. Posádce se podařilo bezpečně přistát. Příčinou vážného poškození letadla byl pravděpodobně výbuch nálože.

Dramatické chvíle zažili v úterý cestující a posádka na palubě airbusu A321 somálských aerolinek Daallo Airlines. V letadle letícím ze somálské metropole Mogadiša do Džibuti se asi pět minut po vzletu ozval výbuch, který protrhl plášť letadla, usmrtil jednoho cestujícího a další dva (podle některých zdrojů tři) zranil, z toho jednoho vážně.

Podle specializovaného serveru AvHerald.com bylo na palubě 74 cestujících a 7 členů posádky. Ta poté, co došlo k explozi, přerušila ve výšce nad 3 000 metry stoupání a požádala o návrat na letiště v Mogadišu. Letoun naštěstí neměl poškozené řídicí systémy, takže asi 20 minut po vzletu bezpečně přistál a cestující i posádka byli evakuováni. Server Telegraph.com doplnil, že podle místní rozhlasové stanice byl na palubě letadla požár.

Jeden cestující zahynul, podtlak jej vysál z letadla

Otvor po výbuchu v letadle Daallo Airlines.

Otvor po výbuchu v letadle Daallo Airlines

Podle zveřejněných snímků exploze vážně poškodila střední část trupu, těsně před náběžnou hranou pravého křídla. AvHerald.com citoval výpověď jednoho z cestujících, podle něhož došlo k výbuchu uvnitř kabiny a k dekompresi. Někteří cestující hovořili také o požáru a hustém kouři, který se však během krátké doby rozptýlil.

Aerolinky nejprve oznámily, že si výbuch vyžádal pouze zraněné, později však upřesnily, že došlo také k jednomu úmrtí. Cestující byl z letadla vysát při explozivní dekompresi, k níž došlo bezprostředně po poškození trupu. Popálené tělo staršího muže bylo později nalezeno v blízkosti městečka Balad (cca 30 km severně od Mogadiša) a převezeno do somálské metropole.

Větším zraněním nebo ztrátám na životech pravděpodobně zabránilo i to, že cestující měli během stoupání stále zapnuté bezpečnostní pásy.

Myslím, že to byla bomba, říká pilot

Příčina výbuchu je nyní předmětem vyšetřování somálských úřadů. Za nejpravděpodobnější příčinu se považuje výbuch na palubě. Podle serveru AvHerald.com se uvažovalo například o explozi kyslíkové lahve, častěji se však hovoří o teroristickém útoku.

K verzi, že šlo o atentát, se přiklání i srbský pilot airbusu Vladimir Vodopivec. Popsal médiím, že se při průletu výškou 3 300 metrů v letadle ozvala silná exploze. Druhý pilot šel zkontrolovat rozsah poškození a kapitán požádal řízení letového provozu o návrat na letiště.

„Myslím, že to byla bomba. Naštěstí nebylo poškozené řízení, takže jsem se mohl vrátit na letiště a přistát. Za celou svou kariéru jsem nic takového nezažil. Díkybohu to dopadlo dobře,“ uzavřel čtyřiašedesátiletý Vodopivec s tím, že kdyby k explozi došlo ve vyšší letové hladině, mohly být následky mnohem horší.

Airbus možná zachránilo zpoždění

Letadlo

  • Airbus A321-100
  • vyroben v roce 1997
  • im. značka SX-BHS
  • provozovatelé: Swiss Air, Myanmar Airways, Air Mediterranee, Hermes Airlines, Daallo Airlines

Daily Mail v této souvislosti podotýká, že let D3159 možná „zachránilo“ zpoždění – pokud na palubě explodovala bomba napojená na časovač, vybuchla bomba díky zpoždění velmi brzy po vzletu. Jak uvedl pilot letadla, pokud by v té době byl stroj ve vyšší letové hladině, byly by škody mnohem větší. Ohroženi by by byli další cestující, kteří už by patrně nebyli připoutáni.

V případě, že by šlo o atentát, mohlo by podezření padnout na islamistickou teroristickou skupinu aš-Šabáb.

Podle expertů mohlo podobné poškození kromě výbuchu způsobit selhání konstrukce zaviněné únavou materiálu. Tato možnost však není příliš pravděpodobná vzhledem k tomu, že stroj není výrazně starý. Airbus s registrační značkou SX-BHS byl podle registru AirFleets.net vyroben v roce 1997 a většinou jej provozovaly evropské aerolinky, u nichž by k závažným pochybením při údržbě docházet nemělo. Od roku 2015 si Daallo Airlines pronajímaly airbus i s posádkami od řecké společnosti Hermes Airlines.




Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Má po světě 76 pomníků. V ČR je ale „Osvoboditel sedláků“ neznámý

Před 100 lety zemřel Osvoboditel sedláků Hans Kudlich

7. října 1848 byl rakouským Říšským sněmem schválen zákon o zrušení roboty, jehož návrh v červenci téhož roku podal...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Další z rubriky

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Revoluce v ČSA: letadlo, které vyjíždělo z dráhy a přistávalo s padákem

TU-104 A ČSA ve zbarvení po roce 1960.

Před 60 lety v Praze poprvé přistál proudový letoun s československou imatrikulací. Slavné TU-104 vstoupilo do služeb...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.