Vyzvedávání kosmonautů a astronautů z přistávacích modulů ruských kosmických lodí a jejich následnou dopravu do civilizace má na svých bedrech speciální Vyhledávací a záchranný oddíl. S technikou této jednotky se seznámíme prostřednictvím série více či méně zajímavých fotografií.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Speciální Vyhledávací a záchranný oddíl (spadající pod Střední vojenský okruh), v jehož kompetenci je záchrana kosmonautů a astronautů vracejících se ze svých misí, používá pozemní i leteckou techniku. Z té pozemní to jsou především neobyčejná obojživelná terénní vozidla ZIL-4906 a dále obyčejnější nákladní automobily značek GAZ a KAMAZ. Leteckou techniku pak představují v prvé řadě vrtulníky Mil Mi-8 a k tomu letouny Antonov An-12 a Antonov An-26.
Autor: Ministerstvo obrany Ruské federace, Alexej Kitajev
Vozy typové řady ZIL-4906 jsou uzpůsobeny pro provoz ve všech klimatických pásmech od horkého prašného pouštního prostředí po zasněženou a zamrzlou tundru, mohou plavat na vodní hladině za silného větru při až půlmetrových vlnách. Technické podmínky udávají rozsah pracovních teplot -50 °C až +50 °C. Vůz existuje ve dvou základních verzích, jsou to nákladní ZIL-4906 a osobní ZIL-49061. Podle nápadné modré barvy vozidel a připravenosti okamžitě „letět“ do akce vznikla jejich neoficiální přezdívka „Modrý pták“.
Autor: Ministerstvo obrany Ruské federace, Alexej Kitajev
Obojživelné terénní vozidlo pro dopravu osob ZIL-49061 během předávky dopravovaných osob s vrtulníkem Mil Mi-8.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Nákladní ZIL-4906 slouží i jako přepravní prostředek na delší vzdálenosti pro speciální terénní vozidlo ZIL-29061 se šroubovým pohonem. Zpravidla se však používá pro přepravu obyčejnějších nákladů.
Autor: Ministerstvo obrany Ruské federace, Alexej Kitajev
ZIL-29061 se šroubovým pohonem (Archimédův šroub, 2 kusy) je určen pro terén, se kterým by si neporadil už tak dost schopný ZIL-4906/49061, jako jsou např. bažiny, hluboký sníh apod. Nezastaví ho ani močály prorostlé hustou vegetací, se kterou si mohutné Archimédovy šrouby na rozdíl od klasické „vrtulky“ hravě poradí. Fotografie byly pořízeny při cvičení, místo přistání kosmonautů bývá předem zvoleno v co nejpříhodnějším terénu, pouze při technických problémech to může „uletět“ někam jinam. A právě v takovém případě by mohl ZIL-29061 přijít vhod.
Autor: Ministerstvo obrany Ruské federace, Alexej Kitajev
Speciální vozidla typové řady ZIL-4906, první veze přistávací modul kosmické lodě určený pro výcvik záchranářů.
Autor: Ministerstvo obrany Ruské federace, Alexej Kitajev
Vrtulníků Mil Mi-8 bývá do akce s přistávajícím modulem kosmické lodě Sojuz zapojeno více než deset kusů. Vyhledávací a záchranný oddíl používá vrtulníky Mi-8 moderní verze, mají například výkonnější motory a šikovnou hydraulicky sklopnou nájezdovou rampu v zádi.
Autor: Ministerstvo obrany Ruské federace, Alexej Kitajev
Vyhledávací a záchranný oddíl používá i tento dvoumotorový dopravní Antonov An-26.
Autor: Ministerstvo obrany Ruské federace, Alexej Kitajev
Letouny používané Vyhledávacím a záchranným oddílem, detail otevřených nákladových vrat Antonovu An-26, vzadu větší čtyřmotorové stroje Antonov An-12.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Nákladní automobily GAZ-66 ve speciální nízké skříňové verzi.
Autor: Ministerstvo obrany Ruské federace, Alexej Kitajev
Z předešlých fotografií jich 73 % bylo pořízeno během cvičení, od této dále již všechny budou z ostrých akcí. Zde vidíme shon u návratového modulu kosmické lodě Sojuz TMA-18.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Plán činnosti Vyhledávacího a záchranného oddílu pro přistání návratového modulu kosmické lodě Sojuz MS-06. Techniku přímo určenou k vyhledání a záchraně kosmonautů při této akci tvořily tři letouny (2x An-12, 1x An-26), dvanáct vrtulníků Mi-8 (plus dva rezervní) a šest speciálních vozidel ZIL-4906/49061 (plus jedno rezervní).
Autor: NASA/Bill Ingalls
Návratový modul kosmické lodě Sojuz MS-08 se blíží k zemskému povrchu. Pokud vše probíhá podle plánu, je místo dopadu předem známo, vrtulníky Mi-8 Vyhledávacího a záchranného oddílu už krouží kolem (z jednoho je fotografie pořízena) a dole vidíme oblaka prachu za řítícími se vozidly pozemní části této jednotky.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Návratový modul kosmické lodě Sojuz TMA-03M krátce po přistání U modulu zpravidla první sedne vrtulník Mi-8. U automobilů to je tak, že ne všechny z nich u takovéto akce figurujících jsou Vyhledávacího a záchranného oddílu, zatímco záchranářské ZILy-4906/49061 vidíme se k místu přistání rychle blížit, tak o něco rychlejší GAZ-3308 a neidentifikovatelný osobní terénní automobil již k modulu dorazily. Ale to je dané právě lehkým terénem, do kterého bývá přistání modulu směrováno, v opravdu těžkém terénu by tam krajním případě dojely pouze ty záchranářské ZILy.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Shon u návratového modulu kosmické lodě Sojuz TMA-13M. Černý flek na zemi vlevo je od brzdících prachových raketových motorů návratového modulu, které se zapálí těsně nad zemí před jeho dopadem. Modul byl po přistání kousek odvlečen větrem opřeným do přistávacího padáku.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Speciální terénní vozidla ZIL-4906 a ZIL-49061 u návratového modulu kosmické lodě Sojuz. Základní záchranářský tým z těchto vozidel tvoří dva nákladní ZIL-4906 a dva osobní ZIL-49061.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Shon u návratového modulu kosmické lodě Sojuz TMA-01M
Autor: NASA/Bill Ingalls
Zde už jsou kosmonauté dávno vytaženi, u návratového modulu kosmické lodě Sojuz TMA-12M vidíme techniky, muži v modrém jsou evidentně zaměstnanci podniku Raketová a kosmická korporace Eněrgija. Nákladní automobil v tzv. autobusové verzi je typu GAZ-3308.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Návratový modul kosmické lodě Sojuz TMA-14M, dva vrtulníky Mi-8 a dvě vozidla ZIL-49061.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Shon u návratového modulu kosmické lodě Sojuz TMA-20. Americká astronautka Catherine Grace "Cady" Coleman, členka Expedice 26 na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), je přenášena do zdravotnického stanu na zběžnou lékařskou prohlídku.
Autor: NASA/Bill Ingalls
Návratový modul kosmické lodě Sojuz TMA-03M. Za pozornost stojí speciální konstrukce používaná vytahovači kosmonautů k jejich důležitému úkolu dne. Minimálně dva muži vylezou po žebřících na kruhový ochoz, a pak postupně a opatrně vytahují kosmonauty z modulu. Vytaženého kosmonauta hned spouští (ne volně) po skluzavce do rukou dalších mužů a ti ho odnáší ke zběžné lékařské prohlídce. Ta pomoc je nutná kvůli ochabnutí svalstva při dlouhodobém pobytu ve stavu beztíže a nečekaně se objevivšímu géčku, na které kosmonauté tam nahoře úplně zapomněli.
Autor: NASA/Bill Ingalls
A na závěr jedna veskrze pěkná fotografie vozidla ZIL-49061
Autor: NASA/Bill Ingalls