Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Výkřik oběti datového roamingu. Poslat tento článek nebyla levná záležitost

aktualizováno 
Toho chlapa bych napíchl na rožeň a zvolna ho opékal nad přehřátým akumulátorem z notebooku. Anebo bych ho nechal stahovat nelegální kopii Avatara s pomocí mobilního připojení ze šluknovského výběžku. Prostě bych mu provedl něco strašného, aby dlouho trpěl a škemral o pomoc.

Také vás mobilní operátoři dohánějí k šílenství? | foto: Shutterstock

Pokud se ptáte, o kom mluvím, pak vězte, že o tom gaunerovi, který může za ceny datového roamingu. Tedy za to, že se něco tak obyčejného a běžného jako data, stává při pitomém výletě pár kilometrů za humna luxusním zbožím. A to zatraceně luxusním.

Nevím, na kolik přišlo používání Twitteru na palubě raketoplánu, ale pokud do toho NASA nezatáhla některého z nadnárodních mobilních operátorů, tak se vsadím, že to bylo méně, než kolik utratíte, když si budete chtít zatwittrovat ze zahraniční dovolené.

Nebo to bylo plus mínus stejně. A nemusíte o moc dál než na Gross Glockner nebo k Balatonu. A já chci dostat do rukou viníka. Slyším, jak říkáte, že nikdo takový neexistuje a že to nějak zavinili všichni, počínaje nenajedenými firmami a konče námi ovcovitými zákazníky.

Chytřejší možná namítnou, že mobilní komunikace představují jeden z nejsoutěživějších trhů a že v takové situaci je přece zákazník pán. Houby s octem! Nechal jsem si důvody cen roamingu nedávno vysvětlit přímo generálním ředitelem jednoho z operátorů působících v Česku.

Nechal jsem si důvody cen roamingu nedávno vysvětlit přímo generálním ředitelem jednoho z operátorů...

Inteligentní a sympatický pán. Ale víte co? Mluvil asi deset minut, ale stejně jsem vůbec nepochopil, co mi chce říct. Jen jsem v jeho řeči rozeznával slova jako regulace, EU, práva zákazníka či ochrana trhu. Tedy všechna ta slova, která kdyby si uchovala svůj původní význam, taky by vedla k výsledku přesně opačnému. Ale nevedou.

Rýpalové možná spěchají s přípodotekem, že přece existuje cosi jako výhodné datové balíčky. Jenže já nechci trávit hodiny času, abych pronikl do tajů tarifní politiky, a pak ještě zkoumal, jak takový balíček aktivuju ... a nakonec zjistil, že mě stejně nevytrhne a že množství dat v takovém balíčku je značně poddimenzované.

Já si chci sebrat svých pár švestek, přejet hranice a používat normálně telefon. Ne si připadat jako jičínský radní v Řáholeckém lese. Toho také vždycky Rumcajs oškubal.

Navíc jsem značně nespokojen se servisem, kterého se mi od mého operátora dostává. A to jsem jeho zákazníkem téměř čtrnáct let. Přijde mi to dost dlouho na to, aby se mi u pultu dostalo aspoň korektního zacházení.

Ne jako minulý týden v pobočce v jednom z obchodních center, kde jsem chtěl vyřešit dva nebo tři problémy, které se mi nahromadily za poslední měsíce. Podotýkám, že to nebyly žádné stížnosti, rébusy ani komplikované záležitosti.

Ale prodavačka stačila i tak během prvních dvou minut asi desetkrát vzdychnout a pětkrát obrátit oči v sloup. Jenom proto, že jsem po ní něco chtěl. A když jsem ji upozornil, že z nás dvou jsem zákazník já, začala hystericky ječet, že je těhotná, a jestli jsem si toho nevšiml.

...prodavačka stačila i tak během prvních dvou minut asi desetkrát vzdychnout a pětkrát obrátit oči v sloup...

Všiml. Ale po pravdě řečeno jsem zase já týden od týdne těhotnější vztekem, jak se ke mně operátor chová. Když jsem se pro něj před všemi těmi lety rozhodoval, měl jsem pocit, že nastupuju do solidního spolehlivého vozu, jakéhosi Bentley mobilního byznysu.

Ale v poslední době se mi čím dál častěji zdá, že jsem se ocitl v trabantu, a ještě navíc španělské výroby. Takže ani žádná Ostalgie. Prostě nespokojenost se službami. A s těmihle lidmi mám ještě pokorně vyjednávat o výhodném balíčku? Mám nějakou hrdost. Ale ta mi pak dělá díru na kontě, bohužel.

Přitom právě přemrštěné ceny u dat v cizině nemají žádnou logiku. Ještě se dá pochopit větší hovorné za běžný telefonát, kdy si člověk v duchu představuje, jak jeho hovor putuje z ústředny do ústředny po celém světě. Ale proč platit za to, že se prostě člověk vzduchem připojí k Internetu?

Je to stejné, jako kdybych platil dvacetkrát víc za wi-fi v zahraniční kavárně, a to jen proto, že mám telefon s českou SIM-kartou.
Jistěže člověk nemusí data na cestách používat. Dokážu žít bez Internetu a nepotí se mi ruce, když neupdatuju každých pět minut Facebook. Ale problém je v tom, že nás smartphony naučily jinému životnímu stylu.

A k němu "mobilní data" patří. Zvykl jsem si z mobilu používat mapy (proč nosit papírovou?), číst noviny, hledat na mobilu ve slovníku nebo v jízdním řádu. Používám telefon pro měření tempa při běhání a mám na něm kalendář, který se aktualizuje přes Internet.

Když mi iPhone po překročení hranic oznámí, že "nemá data", připadám si jako bez ruky. Ještě že ne bez nohy. Tu budu potřebovat, až se konečně naskytne příležitost za to někoho pořádně nakopat. Zdravím Vás z Berlína.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Tipy na zajímavé weby: jazykům se můžete naučit i díky e-mailům

Interaktivní cvičení pro výuku či zdokonalení jazyku doručí Landigo.cz. Proklepněte si řemeslníka či firmu díky službě Obchodnírejstřík.cz. Rozklíčovat, kdo...  celý článek

Logo Facebook
Facebook pomůže vyšetřovat údajné ovlivňování amerických voleb Ruskem

V rámci vyšetřování ovlivňování amerických voleb přislíbila společnost Facebook spolupráci americkému Kongresu.  celý článek

Kabel s optickými svazky projektu Marea uskladněný v lodi
Facebook a Microsoft položili kabel. Vede pod mořem a zvládne 160 Tb/s

Facebook, Microsoft s španělská telekomunikační společnost Telxius dokončili instalaci nového pevného spojení mezi Spojenými státy a Španělskem.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.