Dojezd elektromobilů má zachránit blesková výměna baterie. Už zase?

aktualizováno 
Americká firma předvedla automatizovaný systém, který vymění baterii elektromobilu za 90 sekund. Auto tak je připravené k další jízdě rychleji než běžný vůz u pumpy. Společnost Tesla se domnívá, že zařízení otupí obavy řidičů z malého dojezdu elektromobilů.

Elektromobilce Tesla se v posledním roce skvěle daří. Vydrží ji to? | foto: REUTERS/Lucy Nicholson

Zdá se, jako by se jediný dnes úspěšný výrobce elektrických aut na světě chtěl poučit od největšího elektromobilového neúspěchu posledních let. Dnes velmi úspěšná firma Tesla, americký výrobce sportovních a luxusních elektromobilů, zavádí do praxe systém rychlé výměny baterií, který přivedl k bankrotu jinak zajímavý projekt Better Place.

Okamžitá a plně automatizovaná výměna baterií za poplatek dává zákazníkům Tesly možnost pokračovat rychle v jízdě. Podle firmy se tak hodí především pro dálkové jízdy a omezit obavy řidičů z toho, že nedojedou.

Jak to funguje?

V praxi firma postup předvedla minulý týden ve svém středisku v kalifornském Hawthorne. Během ukázky srovnávala výměnu baterií svého vozu přímo na pódiu s tankováním běžného vozu v živém přenosu.

Přímý souboj. Výměna baterie během předvádění nové technologie firmou Tesla.

Přímý souboj. Výměna baterie během předvádění nové technologie firmou Tesla. Nahoře je plátno, na kterém běžel přenos doplňování paliva běžného vozu.

Vůz najel mezi dvě kolejnice a zastavil. (Nebylo jasné, jestli na pokyn počítače v zařízení, či jak vlastně celá operace probíhá z pohledu řidiče.) Z prostoru pod vozem se vysunulo zařízení, které má být zčásti obměněnou částí výrobní linky Tesly, a odmontovalo spodní kryt vozu zhruba o v délce prostoru pro cestující. Pod ním leží několik metrů dlouhá sada baterií, která zmizela v prostoru pod autem. Na jeho místě se brzy objevila nová sada a po jejím upevnění auto mohlo odjet.

Mimochodem, z ukázky nebylo patrné, jak budou platit zákazníci Tesly. Ale vzhledem k vysoké úrovni zákaznické podpory a faktu, že mezi zmiňovanými výhodami bylo, že řidič nemusí vystupovat, se zdá pravděpodobné, že může platit dálkově z vozu.

Celá výměna při předvádění operace trvala něco málo přes 90 sekund (93 u prvního, 96 u druhého) a řidič během ní nemusel vystoupit. Zařízení stačilo vyměnit baterie dvou elektromobilů než na plátně řidič vozu u samoobslužné pumpy zaplatil, natankoval a odjel.

Zadarmo, nebo rychle

Linka na výměnu baterií by měla být součástí dobíjecích stanic firmy Tesla. Na těch si dnes mohou majitelé některých modelů Tesla S dobíjet baterie zdarma v rychlonabíjecích stanicích. Ty během půlhodiny doplní baterie na minimálně 85 procent kapacity, a tedy dojezd 200 či více kilometrů.

Drobné bokem

S výměnou baterie mohou být spojeny ještě další poplatky. A to v případě, že se ke stanici nevrátíte a nenecháte si znovu do vozu umístit svou starou baterii. Pak máte buď možnost Tesle doplatit rozdíl v ceně obou baterií (tj. amortizaci u své baterie), nebo si nechat baterii dopravit domů za poplatek. Ale kolik budou tyto možnosti stát a jak se bude u obou počítat cena, zatím není jasné.

Výměna baterií má být pro zákazníky placená služba navíc. "Chceme, abyste si mohli vybrat mezi rychlostí a neplacením," řekl při představení technologie šéf Tesly Elon Musk. Na kolik tohle zrychlení vyjde, ale zatím nevíme. Podle Tesly by měl zákazník zaplatit za výměnu baterií zhruba tolik jako za plnou nádrž, což v amerických cenách je cca zaplatit zhruba 50 až 80 dolarů podle typu vozu. Ztrácí se tím cenová výhoda elektromobilu, ale pro majitele vozu, který stojí v přepočtu kolem dvou milionů korun, to asi nebude velký problém.

Technologie výměny baterie má být dostupná všem vyrobeným vozům Model S, který k zákazníkům poprvé zamířil v loňském roce. S možností výměny baterií se prý u něj počítalo od začátku.

Tesla jede

Oznámení nové služby na pohled jen podtrhuje dojem, že Tesle se daří skvěle. Firma v květnu předčasně splatila půlmiliardový státní úvěr a už je financována jen ze soukromých peněz. V letošním roce zřejmě poprvé vykáže zisk. Podle nových odhadů by mohla prodat cca 21 tisíc aut, tedy o něco víc, než se čekalo. Auta si také vedou skvěle v zákaznických hodnoceních spokojenosti i v testech.

Bezstarostná jízda do budoucnosti. Elektromobil Tesla Roadster na pozadí větrné

Jak to začalo. Tesla Roadster, čili sporťák pro bohaté, první model firmy Tesla.

Akcie firmy se zhodnotily za posledních pár měsíců téměř trojnásobně. V tuto chvíli má Tesla v tržní kapitalizaci cenu cca 11 miliard dolarů. I když je to cena podle všeho nadhodnocená, je to zatím příjemný problém. (Proč je cena nadhodnocená? Tesla má nyní na burze cenu čtvrtiny koncernu GM. Přitom prodává v USA maximálně 1 500 aut měsíčně, GM 250 tisíc.)

Pravda, objevila se i nepříjemnost, automobilka svolává vozy prodané během posledních dvou měsíců na opravu zadních sedadel. Ale to zřejmě Tesla přečká bez větší úhony na své pověsti. I proto, že vadu objevila dříve, než způsobila potíže zákazníkům.

Znovu a lépe?

Ale zároveň se nabízí srovnání s jinou firmou, ke které se svého času upínaly naděje fanoušků elektromobilů, firmou Better Place. Strategie Better Place stála právě na myšlence výměny baterií a obchodním modelu s tím spojeným spíše než na vývoji a výrobě nových vozů. (O obou firmách jsme na Technetu už psali.) 

Pohled na výměnu akumulátoru ve stanici Better Place. Mění se celý černý blok ,

Pohled na výměnu akumulátoru ve stanici Better Place. Mění se celý černý blok , který leží na manipulátoru pod vozem.

Pohled na výměnnou stanici Better Place zvenčí. Uživatelé zážitek nejvíce ze...

Pohled na výměnnou stanici Better Place zvenčí. Uživatelé zážitek nejvíce ze všeho přirovnávají k průjezdu myčkou.

Zákazníkům prodávala elektromobily vyráběné firmou Renault bez baterií, ty byly stále majetkem firmy. Lidé je měli v pronájmu za měsíční paušál. Baterii si mohli samozřejmě dobíjet doma, ale na cestách "doplnění paliva" probíhalo systémem dosti podobným tomu, který předvedla nyní Tesla. Ale i když zákazníci byli vcelku spokojeni, 26. května letošního roku vyhlásila bankrot.

Co za ním bylo? Především ohromné náklady na provoz systému. Firma proinvestovala zhruba půl miliardy dolarů a to ze svých prodejů nemohla pokrýt. Nestačilo ani, že měla dost kapitálu do začátku. Better Place totiž svého času vzbudila ohromné naděje a získala od investorů celkem zhruba 800 milionů dolarů, tedy cca 16 miliard korun.

Aby byla šance peníze investorům vrátit, měla firma velké plány a chtěla odstartovat na mnoha trzích najednou, od Izraele a Dánska po USA a Austrálii. Výsledky byly však rozpačité. V Izraeli, na který se firma nakonec soustředila nejvíce, měla 37 výměnných stanic za desítky milionů dolarů, přitom však zákazníkům dodala jen necelou tisícovku vozů (z toho cca 150 zaměstnancům).

Benzinky zadarmo

I když se tedy historie technologie výměny baterií může zdát odstrašují, hledání pesimistických paralel má své meze. Technologie výměny baterií je pro Teslu jen "doplňková". Většina zákazníků bude pravděpodobně dávat přednost elektřině zdarma.

Firma tak zřejmě nemusí kupovat tolik náhradních baterií, což ji ušetří nezanedbatelné náklady. Cena sady pro jeden vůz se bude patrně pohybovat někde mezi 10 až 20 tisíci dolary. (I když to Tesla oficiálně nikdy nezveřejnila, z náznaků se zdá, že se jí podařilo náklady na baterii snížit na nebývale nízké částky, proto tak nízká spodní hranice. Důvody najdete například zde.)

Přesto je do budoucna problém Tesly stejný jako u Better Place: elektromobily jsou možná na pohled levné, ale infrastruktura kolem nich není. Jedinou výhodou kalifornské firmy je, že má auto, které lidé chtějí. Jde sice jen o malou část trhu, ale kdyby měla Tesla pouze vyrábět auta, její budoucnost by byla zřejmě zaručena. Automobilka ovšem vyvíjí spoustu aktivit, které přímo s výrobou aut nesouvisí, ale bez kterých se elektromobily neobejdou.

Pusto a prázdno. Stav pokrytí USA rychlonabíjecími stanicemi (Supercharger)
Elektrokapsy. Takto by mělo být USA pokryto rychlonabíjecími stanicemi
Pokryto. Takto by měla podle firmy Tesla vypadat mapa pokrytí USA

Mapky zachycují, jak by se mělo měnit pokrytí USA rychlonabíjecími stanicemi (Supercharger) firmy Tesla v nejbližší době. První mapka zachycuje stav k červnu 2013, druhá plánovanou situaci na podzim letošního roku a třetí k roku 2015. Kružnice vyznačují vzdušnou vzdálenost, kterou by měly elektromobily od stanice dojat po půlhodinovém nabíjení.

Především staví síť dobíjecích stanic na východním i západním pobřeží USA. Dnes jich funguje osm (šest z toho v Kalifornii), v létě už bych ji mělo být téměř 30. V zimě by mělo být údajně možné přejet po jedné trase s rychlonabíjecími stanicemi z východního pobřeží USA na západní. Cena jedné stanice je podle Tesly půl milionu dolarů, provozní náklady neznáme.

Peníze od bohatých nadšenců pro nové technologie musí zaplatit jak výrobce aut, tak provozovatele sítě "čerpacích stanic s benzinem zadarmo", kterým je Tesla v podstatě také. Tenhle kardinální problém technologie výměny baterií neřeší, spíše ho zhoršuje.

Nejčtenější

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se zahraniční konkurencí....

Okřídlení géniové. Vrány si při pokusu zvládly vyrobit složené nástroje

Vrány se ukazují jako stále chytřejší a chytřejší.

Nový experiment naznačuje, že bychom měli přehodnotit rčení chytrý jako liška na chytrý jako vrána. Skupina...

Nové implantáty dovedou zlepšit paměť, ale nesmí se k nim dostat hacker

DBS

Elektronické implantáty by mohly podle neurovědců již v příštím desetiletí pomáhat vylepšovat paměť, zejména pacientům...

Změna v TV vysílání se blíží. Vše, co musíte vědět o přechodu na DVB-T2

Nelamte si s DVB-T2 hlavu. Vše podstatné se dozvíte níže.

Informační kampaň k přechodu na nový standard pozemního televizního vysílání DVB-T2 může stát až 350 milionů korun. V...

Další z rubriky

Real Madrid je v Praze. Přistál v jednom z nejdelších dopravních letadel

Real Madrid přistává 6.11.2018 v Praze v letounu Airbus A340-600.

Těsně po dvanácté přistál v Praze na Letišti Václava Havla legendární Real Madrid. Mužstvo přivezl Airbus A340-600,...

Muskovi „tuneláři“ mají první kilometry a chystají den otevřených dveří

Elon Musk natočil video ve svém tunelu u Los Angeles.

Nečekaná odnož podnikatelské činnost Elona Muska, „tunelovací“ společnost The Boring Company ukáže veřejnosti svůj...

Miliony korun a 220 voltů do sítě. První republika vsadila na elektřinu

Strojovna pražské teplárny a elektrárny v Holešovicích (dnešní areál PRE) někdy...

Československý stát se do budování robustní elektrické soustavy pustil ještě předtím, než byly definitivně stanoveny...

Najdete na iDNES.cz