Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Masivní výpadek proudu v Indii nechal bez elektřiny až 370 milionů lidí

  14:51aktualizováno  14:51
Indie se dlouhodobě potýká s nedostatkem elektrické energie a její obyvatelé si museli zvyknout na občasné výpadky elektrické energie. To, co se však stalo v pondělí ráno, byl nejhorší výpadek elektřiny za poslední desetiletí.
Elektrické vedení v Indii (ilustrační foto)

Elektrické vedení v Indii (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

V hlavním městě Indie Dillí se v jednom okamžiku zastavilo metro, přestaly fungovat semafory, čističky odpadních vod, vodárny, to a ještě další problémy způsobil nejhorší výpadek elektrické energie, jaký toto velkoměsto pamatuje. Podobná situace je v sedmi dalších indických regionech.

Výpadek proudu tak v pondělí ráno připravil o dodávky elektrické energie až 370 milionů obyvatel severu Indie. Dodávky byly přerušeny asi ve 2:30 tamního času (neděle 23:00 u nás) a před ranní dopravní špičkou se je nepodařilo obnovit, což způsobilo značný chaos v dopravě.

V indickém vlaku uhořeli cestující

Druhé pondělní neštěstí v Indii má na svědomí na padesát cestujících, kteří cestovali vlakem.

"Jedu do práce a mám 45 minut zpoždění. Nejdříve, asi ve dvě hodiny ráno, vypadl proud, pak nebyla voda, abych se mohl osprchovat, a teď má metro zpoždění 13 minut, poté, co jsem se na půl hodiny zasekl v zácpě," nechal se podle ČTK slyšet jeden z Indů cestujících do práce nedaleko Dillí. Hovořil v době, kdy už se podařilo část dodávek obnovit.

Předpokládá se, že za výpadek může kombinace zastaralé infrastruktury, nedostatku elektřiny a především vyšší než nasmlouvané odběry v některých indických regionech. V Indii nyní panují velká vedra, a tak běží naplno nesčíslné množství klimatizací, které v součtu dokáží spotřebovat obrovské množství elektřiny. A to je pro zastaralou rozvodnou síť, která budí i v laikovi hrůzu na první pohled, smrtelné.

Zastavilo se metro a zkolabovala doprava

Zatímco doprava na mezinárodním letišti v Dillí výpadkem ovlivněna nebyla, metro v Dillí, které denně přepraví 1,8 milionu pasažérů, stálo tři hodiny a fungovat začalo, až když metropoli pomohla dodávka z hydroelektráren sousedního hornatého království Bhútán. "Když severní rozvodná síť zkolabovala, začali jsme brát elektřinu z východní a západní sítě a také z Bhútánu," řekl indický ministr energetiky Sušílkumár Šinde.

Prioritou úřadů bylo obnovit dodávky elektřiny do nemocnic a dopravních sítí. Šinde uvedl, že v polovině dopoledne byly dodávky elektřiny obnoveny z 60 procent. V poledne místního času již měla elektřinu většina obyvatel Dillí a státu Uttarpradéš, kde žije tolik lidí jako v USA a Kanadě dohromady. Odpoledne by se měla situace vrátit k normálu na celém postiženém území, k němuž patří i obilnice země Paňdžáb, občanskou válkou zničený stát Džammú a Kašmír či státy Rádžasthán, Harijána a Himáčalpradéš.

Indičtí pasažéři čekají na vlak po masivním výpadku elektřiny, který postihl
Indičtí pasažéři čekají na vlak po masivním výpadku elektřiny, který postihl

Indičtí pasažéři čekají na vlak po masivním výpadku elektřiny, který postihl celý region a nechal bez proudu přes 300 milionů lidí

Příčiny? Spekuluje se o horku a překročených limitech

Představitelé státu Uttarpradéš vinu za výpadek svalují na letošní extrémně horké léto. Teploty v metropoli se pohybují kolem 35 stupňů Celsia a vlhkost dosahuje 89 procent, což nutí místní obyvatele mít nepřetržitě zapnuté větráky či klimatizaci. Vedení energetických závodů v Uttarpradéši označilo za důvod selhání indických států, které odebírají víc elektřiny, než mají povoleno, aby uspokojily zvýšenou letní poptávku.

Ministr energetiky nicméně prohlásil, že příčiny výpadku zatím nejsou známé, vyšetřit je má výbor, který byl za tímto účelem zřízen. Ministr také bez dalších podrobností sdělil, že důvodem výpadku mohl být incident poblíž města Ágra, kde stojí slavná hrobka Tádžmahal.

Podle agentury AP byly dopady selhání zmírněny tím, že Indie je na podobné případy - i když v menším rozsahu - zvyklá a kupříkladu letiště a velké podniky či nemocnice mají připraveny záložní generátory.

Odborníci upozorňují na to, že Indie potřebuje razantně zvýšit výrobu elektřiny i proto, že stamiliony Indů stále ještě nejsou na státní síť napojeny. Agentura Reuters napsala, že energetický deficit dosahuje v Indii ve špičce 12 procent a že letos situaci zhoršil ještě slabý monzun, který způsobil sucho a donutil rolníky více čerpat vodu ze studní.

Opakující se výpadky elektřiny, trvající až osm hodin denně, vyvolávají pouliční protesty, naposledy počátkem tohoto měsíce po takovém kolapsu zablokovali obyvatelé průmyslových předměstí Dillí dopravu a střetli se s policií.

Premiér Manmóhan Singh vidí řešení v jaderné energetice, která se podle odhadů podílí na stávajících dodávkách elektřiny pouhými třemi procenty.

Výstavba jaderných elektráren ale v Indii naráží na silný odpor veřejnosti.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samořídící autobus VVO zde bohužel svou orientaci v prostoru nepředvedl.
Výstava světového formátu na Pražské tržnici: drony, VR, AI a budoucnost

Virtuální realita, umělá inteligence a mobilita budoucnosti - to byla hlavní lákadla technologického festivalu Future Port Prague, který se uskutečnil 7. září...  celý článek

Hvězdolet Prométheus v kresleném sci-fi příběhu Václava Šorela a Františka...
Než přišly Hvězdné války, byl Malý bůh. Figurky se nekupovaly, ale stříhaly

Dnes je běžné, že každý úspěšnější komiks, kniha a později film nebo seriál provází záplava hraček a sběratelských předmětů. Za totality u nás nic takového...  celý článek

Miroslav Krále za kniplem Siebel Si 204 ve kbelském muzeu
Letadlem „rozháněl“ bruslaře na rybníku a málem ho sestřelil Mustang

Láska ke zbraním ho na letňanském letišti za 2. světové války málem přivedla do náruče gestapa, ostrý jazyk jen o pár let později ukončil jeho krátkou kariéru...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.