Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výroba tramvaje pro Prahu trvá půl roku. V každé jsou kilometry kabelů

Poslední model tramvaje pro Prahu se od cestujících dočkal vřelejšího přijetí než předchozí "Porsche". Potěšil především tichý provoz a praktičtější prvky interiéru. Podívejte se, jak v Plzni v továrně ŠKODA TRANSPORTATION neobyčejně tichý vůz vzniká.
Práce na zadní části vozidla - zapojování světel

Práce na zadní části vozidla - zapojování světel | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Tramvaj 15T For City je v ulicích Prahy stále častější. Ulicím dominuje hned nadvakrát: opticky, svou majestátností a mohutností, především ale tichou jízdou. Pro pražany zvyklé na rachot na kolejích je to příjemná změna.

Tajemství tiché jízdy je dáno konstrukcí tramvaje. Tvůrci se postarali o důkladné odhlučnění již při návrhu konstrukce.

Omezit rezonance a vyhodit převodovky

Tichý chod vozu je dán mnoha faktory. Nejprve konstruktéři omezili už ve stádiu návrhu rezonanční plochy vhodnou konstrukcí skříně a pevných částí podvozků. Vše navíc pojistili antivibračními nástřiky. Tam, kde to nebylo možné, použili jiné technologie, například tlumící pláty při odhlučnění laminátových dvířek v prostoru cestujících, které jsou nad podvozky.

Odhlučnění dveří, které jsou nad podvozky.

Nejvíc hluku u kolejových vozidel vzniká u otáčivých částí podvozku. Část hluku mají na svědomí kola, většinu motory a převodovky. Pro jeho omezení mají kola tlumící pryžové vložky. Hlučnost synchronních střídavých motorů s permanentními magnety snižuje vodní chlazení.

Největší podíl na hlučnosti mají ale převodovky. Moderní konstrukce tramvaje For City se bez převodovky obejde, má přímý pohon kol motorem.

Hrubá stavba skříně s nalepeným bočním obložením

Nalakovaná čelní skříň s laminátovou kabinou

Lepení laminátových bočnic

Hrubá stavba skříně čelního vozu

Lepení laminátových bočnic na skříň

Laminátové čelo tramvaje

Výroba jedné tramvaje trvá půl roku: od vypálení prvního dílu z tabule plechu až po předání Dopravnímu podniku Praha. Možná, že se vám doba zdá dlouhá, odborníci ovšem tvrdí naopak.

Skříň vozidla tvoří dynamicky odolná svařovaná ocelová kostra se zvýšenou odolností proti korozi. Boční obložení je tvořeno lepenými laminátovými panely. Čela tramvaje jsou z několika snadno vyměnitelných laminátových dílů. Střechu tvoří sendvičové panely s vysokou pevností, aby bezpečně nesla kontejnery s elektrickou výzbrojí.

O pohon tramvaje se starají čtyři trakční jednotky. Jednu tvoří kontejner s IGBT měniči na střeše (řídí napájení a tedy i chod motorů) a čtyři motory na jednom podvozku. V jedné pohonné jednotce najdete dvě řídicí jednotky navzájem propojené sériovou komunikací. S dalšími zařízeními mimo kontejner komunikují prostřednictvím CAN komunikace nebo logických vstupů a výstupů.

Podvozek má přímo poháněná kola bez převodovek. Kola obsahují integrované
Čelní podvozek s jednou odpruženou kolébkou s ložiskem má mnoho společných dílů...
Manipulace s čelním podvozkem

Tramvaj For City má dva typy podvozků

Souběžně s výrobou skříně běží v jiných prostorech výroba dvou typů podvozků, které mají velký počet shodných dílů. Každý podvozek je dvounápravový s dvojstupňovým odpružením.

Dvojkolí jsou tvořena přímo poháněnými koly bez společné osy a nápravnicí. Každé poháněné kolo má integrované brzdové kotouče. Na nápravnici spočívá rám, na kterém jsou umístěny motory. O odpružení se starají vinuté ocelové pružiny, které jsou tlumené hydraulickými rotačními tlumiči, a pryžové prvky.

V každém vozidle najdete na čelech vozu podvozky s jednou odpruženou kolébkou s ocelovým ložiskem, které umožňuje natáčení podvozku pod skříní v plném rozsahu.

Druhému typu podvozku se říká mezivozový, odpružené kolébky má dvě a na každé z nich je uchycen jeden z vozů. Stoprocentní trakci zajišťuje 16 třífázových synchronních motorů s buzením permanentními magnety na rotoru. Díky vysokému točivému momentu motory nepotřebují převodovku a kolo pohání prostřednictvím mechanicky rozpojitelné zubové spojky. Nízké pracovní otáčky motoru se podílejí také na tichosti vozidla.

Instalace kabeláže v hrubé stavbě vozidla
Instalace kabeláže v hrubé stavbě vozidla

Nejvíc práce musí odvést elektrikáři, vozidlo obsahuje desítky kilometrů kabelů.

Desítky kilometrů kabelů a překvapivě hodně datových

Po nalepení laminátových panelů následuje lakování, instalace podlahy, lepení oken. Poté nastoupí elektrikáři. Tramvaj obsahuje desítky kilometrů různých typů kabelů. Vše musí dokonale označit.

Výsledek práce elektrikářů

Všechny děsí přibližně dvacet let stará historka ze Studénky, která se vztahuje k mnohem jednoduššímu vozidlu: technici zapnuli při oživování první hliníkové soupravy osvětlení vlaku. V soupravě se otevřely dveře. Oživení je proces, při kterém se spustí a vyzkouší všechny systémy a nastaví vše, co je potřeba nastavit.

Montáž interiéru tramvaje. Zavěšení sedadel umožňuje strojní (levnější) čistění...
Téměř dokončená kabina tramvaje For City
Téměř dokončený interiér
Dokončovací práce probíhají současně uvnitř i na střeše tramvaje Škoda 15T For...

Následuje zástavba interiéru, spojení jednotlivých článků (tzv. zavázání podvozků). Nejdůležitější je elektrické propojení článků.

Práce na zadní části vozidla - zapojování světel
Dokončovací práce v zadní části tramvaje

Nakonec se provedou dokončovací práce, například vnější osvětlení tramvaje. Poté je tramvaj přesunuta do další haly, ve které se provádí oživení. Po této poslední fázi se tramvaj naloží na speciální návěs a doveze do Prahy, do depa Dopravního podniku. 

Nakládání tramvaje For City na speciální návěs pro transport do Prahy

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...