Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se vyrábí žárovka, která svítí řidičům už 40 let a přežije i xenony

aktualizováno 
Autožárovku H4 vynalezli v roce 1967. O tři roky později už byla na silnicích. Přestože se vyrábí v továrně plné lidí, první lidská ruka, která se jí dotkne, je až ta vaše. Je natolik levná, že ji pravděpodobně nevytlačí ani nástup "nesmrtelných" světlometů.

Rozpracovaná montáž – vlákna s přívodními kontakty | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Světlomety, zadní svítilny, blinkry, světlo v kabině, osvětlení přístrojové desky, tak většina z nás vnímá osvětlení v autě. Zní to neuvěřitelně, ale současné automobily mají 400 světelných bodů (donedávna žárovek). Právě nyní vytlačují žárovky z aut nové technologie, zejména LED.

Existuje ovšem jedna výjimka. Podle expertů na automobilové osvětlení halogenka H4 nespíš jako jediná přežije nejen projekční zdroje s xenonovou výbojkou. Je velmi pravděpodobně, že se bude žít vedle právě nastupujících  "nesmrtelných" LED zdrojů.

Biluxová žárovka H4 obsahuje dvě vlákna, modrnější H7 pouze jedno.

Biluxová auto žárovka H4 obsahuje dvě vlákna, modrnější H7 pouze jedno.

Důvodem je její jednoduchost a cena při vyhovující spolehlivosti. "Há čtyřka" patří do kategorie biluxových, tj. dvouvláknových žárovek. Díky tomuto řešení funguje jedna žárovka ve dvou režimech. Svítí buď v režimu potkávacích (tlumených) světel, nebo v režimu dálkových světel, kdy se rozsvítí necloněné vlákno.

Jak se vyrábí legenda

Legendární halogenová žárovka H4 byla vynalezena v roce 1967 ve společnosti Osram, která ji dodnes vyrábí. Dnes sjíždí také z linek renomovaných i neznačkových asijských výrobců. Logicky jsme proto zamířili do továrny v německém Herbrechtingenu, kde ji vynalezli a dodnes vyrábějí v pověstné německé kvalitě.

Z vnějšku vypadá v současnosti vyráběná H4 úplně stejně jako před 43 lety, kdy se poprvé objevila ve světlometech.

Dobová nabídka automobilových žárovek Osram
Podle dostupných údajů byly prvními modely značky Škoda, které byly vybaveny...

Podle dostupných údajů byly prvními modely značky Škoda, které byly vybaveny halogenovými žárovkami H4, vozy modelového roku 1981, a to jak čtyřdveřové modely (105/120), tak i dvoudveřová kupé (Garde).

Čtenář Ivo Bartočík koupil v roce 1977 Škodu 110 R coupe. Podle něj byly přídavné světlomety osazeny žárovkami H4 a H3.

Dvacet dílů, vlákno z Bruntálu a stroje, které nikdo nevyrábí

Žárovka H4 vypadá na první pohled jednoduše. Skládá se z dvaceti dílů, které pocházejí od různých dodavatelů se dvěma výjimkami. Technologicky nejnáročnější je skleněná trubice z vysoce křemenného skla, které je odolné vysoké teplotě a tlaku. Vzniká ve společné továrně s Philipsem. Samotný zdroj světla, tedy vlákno, vyrábí Osram v továrně v Bruntálu.

Továrna má také dlouholetou tradici ve výrobě světelných zdrojů pro filmový...

Továrna má dlouholetou tradici ve výrobě světelných zdrojů také pro filmový průmysl a může se pochlubit i dvěma Oscary za přínos pro kinematografii. Její produkce vznikala a vzniká na strojích, které nikdo nevyrábí. Moderní počítači řízené automaty byly vyvinuty a vyrobeny techniky firmy společně s obsluhou.

Výrobní linku tvoří dva proudy, které se spojí v jeden. První proud produkuje skleněnou baňku, druhý lidově řečeno železnou část.

Opalování odřezků skleněných trubic (budoucí baňka žárovky)
Tvarování baňky

Nejprve manipulátor vyloží zhruba metrové skleněné trubice do řezačky, ve které vzniknou kousky dlouhé necelých deset centimetrů. Ostré řezné hrany se opálí. 

Další stroj tvaruje baňku. Plynové hořáky trubičku zahřejí a stroj ji vytáhne. Mezi trubičkami vznikne kapilára.

Hotová baňka
Uzavírání baňky žárovky, tzv. zatavování

Horní část další stroj uřízne. Následuje uzavírání dolní části baňky. Při zatavování vznikne typický tvar halogenky.

Vlákno žárovky H4 je z dvojité spirály. Snímek pochází ze sledování vlákna pro...
Rozpracovaná montáž – vlákna s přívodními kontakty

Z wolframového vlákna z Bruntálu zhotoví na souběžné lince stroje dvojitou spirálu, jejíž tvar vidíte na speciálním obrázku pro účely výzkumu a vývoje.

Dálková a potkávací světla v jedné žárovce H4 zajišťují dvě důmyslně umístěná vlákna v jedné baňce.

Zatavený systém připravený na montáž patice

Poté stroj vloží do baňky vlákna s přívodními kontakty. Následuje nejsložitější výrobní operace. Při ní automat při teplotě mínus 190 stupňů Celsia (pomocí kapalného dusíku) naplní baňku kapalnou směsí "plynů" a následně ji zataví při dvou tisících stupňů Celsia.

Tímto postupem se uvnitř baňky dosahuje maximálního možného tlaku, díky kterému má žárovka buď extrémní svítivost, nebo životnost.

Montáž patic na baňky
Nakonec stroje žárovku zabalí.

Jednou z posledních operací je montáž patice na baňku, při níž vznikne elektrické a mechanické spojení.

Nakonec stroje žárovky zabalí. Existuje mnoho způsobů balení, od konzervativního balení jediné žárovky v papírové krabičce po velkoobchodní balení.

Žárovka R2 - jedna z historicky prvních
Nově vyvíjené světelné zdroje se testují také v automobilech.

V Herbrechtingenu se také věnují vývoji nových světelných zdrojů. Nejprve testují v laboratoři, poté na reálných autech. Při testech srovnávají technici s dříve vyráběnými typy (od H1 až po poslední existující).

Historický ceník  buluxových žárovek Osram z roku 1954 platný pro tehdejší...

Biluxové žárovky nejsou žádnou žhavou novinkou, což dokazuje ceník z roku 1954.




Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Prahu by zatopila radioaktivní voda. Ihned by umřely desítky tisíc lidí

Celkový pohled na Prahu zatopenou vodou z Orlické a Slapské přehrady v rámci...

Píše se rok 1982 a Prahu zasahuje mohutná přívalová vlna z protržené Slapské a Orlické přehrady. Je to dílo nepřítele...



Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...

Tohle astronomové ještě neviděli. Přiletěla první mezihvězdná planetka

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

V naší soustavě už více či méně dobře známe 750 tisíc různých planetek a dalších menších těles. Ale žádný z nich se...



Další z rubriky

General Electric končí po 125 letech se žárovkami

Historické reklamy General Electric Company z 19. století.

Americká společnost General Electric ukázala své plány na příští roky a možná trochu překvapivě mezi nimi chybí výroba...

Legendární pragovka pokořila Balkán a Jugoslávci ji pojmenovali Pionir

Praga RND

Legendární nákladní automobil Praga RN, včetně dieselové mutace RND, vznikl v první polovině třicátých let, ale ve...

Šifrování je podle FBI obrovský problém. Do poloviny telefonů se nedostane

„Obyčejná“ funkce ve Facebook Messengeru dokáže zamotat hlavu i FBI.

Zatímco pro uživatele je šifrování vítaným zvýšením bezpečnosti osobních dat či důvěrné konverzace, pro vyšetřovatele...



Najdete na iDNES.cz