Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vyznejte se v „tajném“ slovníčku filmových pirátů. Poznáte, co stahujete

aktualizováno 
Filmoví piráti používají pro označování zkopírovaných filmů speciální zkratky. Pokud se v nich vyznáte, víte, v jaké kvalitě si vlastně film stahujete. My vám je vysvětlíme.

Piráti jdou do eurovoleb

Tento článek se dotýká ožehavé problematiky stahování a sdílení filmů na internetu. Redakce Technetu.cz v žádném případě nepodporuje šíření nelegálních kopií filmů, hudby a jiných autorských děl. Článek ovšem reflektuje fakt, že právě tyto kopie vyhledává velká část uživatelů internetu i filmových, případně hudebních fanoušků.

Na internetu jsou nabízeny filmy ke stažení v několika jazykových mutacích a navíc s různou obrazovou a zvukovou kvalitou. Jak zjistit, že jde o dobrou kopii videa a ne o nějakou verzi pořízenou kamerou z plátna? Poznáte to podle zkratek, kterými filmoví piráti doplňují název souboru s filmem, respektive jeho takzvaný rip neboli kopii.

Nedávno jste si mohli přečíst článek informující o fungování a principu výměnných P2P sítí. Pouze některé z těchto sítí nabízí kromě volně šiřitelného obsahu i nelegálně šířená autorsky chráněná díla.

Co na to zákon?

Otázka: Stahuji z internetu autorským zákonem chráněná audiovizuální data (filmy, hudbu atd.). Porušuji zákon?

Odpověď: Neporušujete. Autorský zákon stahování autorsky chráněných děl z internetu umožňuje - to však neplatí o softwaru. Zhotovení záznamu, rozmnoženiny nebo napodobeniny díla není zásahem do autorského práva. Dle ustanovení § 30 odst. 1 se za užití díla podle autorského zákona (zákon č. 121/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů) nepovažuje „užití pro osobní potřebu fyzické osoby, jehož účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, nestanoví-li tento zákon jinak“. Ale pozor, pokud autorsky chráněné dílo sdílíte, potom již jednáte protiprávně. Přítomnost na P2P sítích člověka v ČR automaticky nekriminalizuje, jak se mnohé organizace snaží naznačovat.

Co ty zkratky znamenají?

Hledáte-li na peer to peer sítích filmy, které byste si mohli stáhnout, narazíte hned na několik problémů. Po zadání jeho jména do vyhledávače se během několika okamžiků objeví celá řada výsledků. Jak se v nich však vyznat?

Pokud položíte dotaz správně, zobrazí se výsledky pouze pro daný film. Avšak ten existuje v několika verzích a ještě ve více tzv. ripech. Verze se především dělí na ty podle jazyku. České jsou většinou označené jako dub, dab, CZ, CZE atd. Mnohem horší je však odhadnout zdroj a formát filmu. V praxi se tak můžete setkat s mnoha zkratkami, termíny a označeními. Rozluštit, co se pod názvy souborů skrývá, vám mohou pomoci naše vysvětlivky.

Ukažme si to na příkladu: Hollywoodland.DVDRip.XviD-DiAMOND

Název filmu: Hollywoodland
Zdroj: DVD
Formát: XviD
Skupina, která film ripla: DiAMOND

Pokud u videosouboru naleznete také soubor *.NFO, potom po jeho otevření zjistíte mnohem více informací o samotném ripu:

Ripper ...........: Team MESS
Release Date .....: 01/25/2007
Theater Date .....: 03/10/2006
DVD RLS Date .....: 12/29/2006
DVD Runtime ......: 02:01:22
Aspect Ratio .....: 2.33:1
Language .........: Spanish

Video Codec ......: XviD
Video Quality ....: ~1220 kbps
Resolution .......: 672x288
Audio Codec ......: AC3
Audio Bitrate ....: 384 kbps
Framerate ........: 23.976
Subtitles ........: English/Chinese

IMDb URL..........: www.imdb.com/title/tt0441909
IMDB Rating .: 7.8/10 (7,747votes) Film Genre ..: Comedy/Drama
Packet..........: 49*15MB2
Filesize..........: 1,397 MB

Za těmito informacemi zpravidla následují údaje o filmu: herci, režisér, produkce, o čem film je atd.

Zdroje ripů

Cam
Tento rip je vytvořen pomocí digitální kamery přímo v kině. Pokud to situace umožňuje je použit malý stativ. Použití stativu však většinou není možné a tak se dosti často obraz třese. Film je rovněž obvykle snímán z nevhodného úhlu, takže může být někdy zkreslený. Pokud je však film dobře ořezán, nemusí to být tak vidět. Zvuk se ukládá pomocí mikrofonu umístěného přímo na kameře a u některých filmů jsou slyšet hlasy okolo sedících diváků. Vzhledem k těmto faktorům je kvalita zvuku a obrazu většinou dosti špatná. Pokud je však při natáčení v kině málo lidí, může být kvalita zvuku celkem uspokojivá.

Telesync (TS)
Telesync je prakticky to samé jako CAM s výjimkou toho, že je použit zvuk z externího zdroje (například ze sluchátka pro nedoslýchavé, která jsou pomocí jacku připojeny ke konektoru na křesle). Tímto způsobem je možné dosáhnout dobrého zvuku, aniž by docházelo k narušování okolím. Telesync je většinou nasnímán v prázdném kině, nebo v projekční místnosti s použitím profesionální kamery a tak lze dosáhnout poměrně kvalitního zvuku i obrazu. Různé telesyncy se však mnohdy dosti výrazně liší svojí kvalitou, a tak než začnete takový film stahovat, je rozumné si nejdříve stáhnout krátkou ukázku, která bývá velmi často součástí releasu. Mnoho telesynců je vlastně CAM s dosti špatnou kvalitou.

Telecine (TC)
TELECINE je přístroj, který nasnímá film přímo z filmových kotoučů. Obraz i zvuk je potom velmi kvalitní, avšak hodně záleží na typu a ceně použitého přístroje. Takto nasnímaný film má potom správný poměr stran, mnohdy dokonce ideálně 4:3. Telecine je někdy zaměňován s TIMECODE, což je ukazatel času v některých screenerech.

Screener (SCR)
Ještě před vlastním vydáním filmu se mnohdy dostává do oběhu VHS kazeta, kterou rozesílají výrobci do různých firem jako propagační materiál (příkladně členům Oskarové poroty). Screener má většinou formát 4:3 (tzn. jako neořezaný full screen). Existují však i širokoúhlé screenery. Screener poznáte obvykle snadno pomocí tzn. tickeru, což je nápis, který v různých intervalech běhá obvykle ve spodní části filmu a upozorňuje diváka na zákaz kopírování dané verze filmu včetně uvedeného telefonního čísla, na které můžete zavolat a upozornit na pirátskou verzi, která se vám právě dostala do ruky. Aby se dala taková kopie poznat, bývá obraz v nějakých částech černobílý, většinou jen na krátkou dobu v určitý okamžik. Kvalita výsledného ripu je opět závislá od ceny a druhu ripovacího zařízení (příkladně přístroj MASTER copy - dobrá kvalita, nebo rip z videa do počítače pomocí různých laciných komponentů - velmi špatná). Většina VHS screenerů je předělána na VCD (videoCD). Některé jsou dokonce udělány do SVCD (SuperVideoCD), ale většinou je kvalita screenerů velmi špatná.

DVD-Screener (DVDscr)
Stejný princip jako screener pouze s tím rozdílem, že zdrojem v tomto případě není kazeta, ale DVD. Film bývá většinou širokoúhlý, ale bez extra bonusů a doplňků, které byly na původním DVD (ořezáno kvůli snížení objemu dat). Běžící nápis je většinou průhledný a neruší tak sledování filmu. Pokud tvůrce umí tyto ripy dělat, je kvalita dokonalá. Obvykle se převádí do SVCD nebo DivXu či XviDu.

DVDRip
Kopie klasického prodávaného DVD. Někdy ale může jít o PRE retail u tohoto ripu je excelentní kvalita. DVDripy se předělávají do SVCD a DivXu a XviDu.

VHSRip
Naripování klasické VHS kazety obvykle z půjčovny. Většinou se používá na krátké šoty, sport, nebo porno. Kvalita je spíše podprůměrná.

TVRip
Slouží pro ukládání televizních seriálů či filmů vysílaných na kabelovkách či satelitech. Ve většině případů se používá k ripnutí filmu počítač a TV nebo satelitní PCI karta. Dosti často se takto ripuje rovnou do formátu MPEG-2, většinou se tyto ripy předělávají na VCD/SVCD/DivX/XviD. Kvalita bývá různá podle toho, jak a kdo daný rip provedl.

Workprint (WP)
Je to kopie filmu, který není dokončený. Mohou úplně chybět některé scény či hudba a kvalita může být perfektní, ale také velmi špatná. Nějaké WP mohou být docela dost jiné než finální film anebo naopak mohou být ve filmu scény, které jsou ve finální verzi vystřihnuty. WP se tak mohou stát velikou raritou ve sbírce filmů, ale záleží na kvalitě.

DivX Re-Enc
Je to film, který byl vytvořen překódováním VideoCD do malého DivX filmu. Tento způsob distribuce filmů volí malé skupiny a šíří je po sdílených sítích. Výhoda tohoto formátu je malá velikost výsledných filmů (200 MB), ale kvalita je většinou velmi špatná.

Watermarks
Mnoho filmů, které většinou pochází z Asie a jiných končin, mají v horním rohu malé logo autora ripu nebo skupiny. Po celou dobu filmu je toto logo v rohu. To však kazí zážitek z filmu.

Asian Silvers / PDVD
Jsou to filmy od východních pirátů, které většinou nabízí spousta skupin. Dají se velice levně pořídit v mnoha zemích (Indie, Thajsko, Čína, Malajsie), kvalita je většinou strašná a většinou se distribuují jako VideoCD. PDVDs je vlastně to stejné, pouze vylisované na DVD. Mají většinou vypínatelné titulky a kvalita je oproti Silers o dost lepší. V dnešní době je kvalita většiny SILVERS a PDVD velice dobrá a někdy stejná jako oficiální DVD, velice často se z nich ripují VCD.

DSRip
Release z digitálního satelitu, používá se většinou na seriály.

PDTV
Release z digitálního zdroje (něco jako HDTV, ale s horším rozlišením, používá se tam, kde je zdroj např. DVB-T nebo DVB-S).

HDTV
„High Definition TeleVision“ - release z TV v super kvalitě.

hr.HDTV
„High Resolution High Definition TeleVision“ - HDTV s nižším rozlišením.

Formáty Ripů

DivX/XviD
Formáty založené na MPEG-4 kompresi. Jde o filmy, které jsou uložené v souborech s koncovkou AVI. MPEG-4 komprese je kvalitní a přitom úsporná. Nejčastěji jsou vedeny jako DVDScreener, nebo DVDRip.

DVD-R
Formát MPEG-2 s maximálním rozlišením 720 x 576. Formát podporuje až 9 různých záběrů kamer a až 8 zvukových stop (pro různé jazykové mutace) ve formátu MP2, AC3 nebo PCM. Také podporuje až 32 titulků. Celkový maximální datový tok je určen na 9,6 Mbit/s. DVD Video podporuje i interaktivní menu. Na DVD médium se vejde přibližně 1 až 5 hodin videa, podle datového toku.

VCD (Video CD)
Jedná se o formát MPEG-1, který má konstantní datový tok 1150 Kbit. Používají se dva druhy rozlišení a to 352×288 (PAL) a 352×240 (NTSC). Na jedno CD se vejde cca 74 minut videa a soubor daného ripu má potom koncovku MPEG. Tyto ripy jsou často vyvedeny jako Cam, Telesync, Telecine, nebo Screener a jejich kvalita bývá obvykle průměrná až podprůměrná.

SCVD (Super Video CD)
Jedná se o formát MPEG-2, který má narozdíl od VCD variabilní datový tok až do 2 500 Kbit a pro jednotlivé normy rozlišení 480×480 (NTSC) a 480×576 (PAL). Jedno CD může obsahovat od 30 do 74 minut videa a soubor daného ripu má potom koncovku MPEG. Tyto ripy jsou opět povětšinou jako Cam, Telesync, Telecine, nebo Screener a jejich kvalita bývá obvykle o něco málo lepší než VCD.

XVCD
Jde o VCD s nestandardními hodnotami. Např. rozlišení 720 x 576, datový tok videa 2 500 Kbit, zvuk 384 Kbit/s. Podle datového toku se na CD médium vejde přibližně 40 až 120 minut. Soubor ripu má koncovku MPEG a kvalita bývá obvykle o něco málo lepší jak u klasického VCD.

XSVCD
Formát XSVCD je podobný jako XVCD, tentokrát však pro SVCD. Hovoří se až o 9,6 Mbit/s, rozlišení až 720 x 576. Na jedno CD médium se vejde přibližně 20 až 120 minut videa. Soubor ripu má koncovku MPEG a kvalita bývá obvykle o něco málo lepší než u klasického SVCD.

CVD
Kombinace VCD a SVCD formátu. Používá MPEG-2 s rozlišením 352 x 480 (NTSC).

HDTV (High Definition Digital Television)
Tento formát dosahuje rozlišení videa až 1920 × 1080. Nejpoužívanější rozlišení je 1280 × 720. Jde o velmi kvalitní formát.

MiniDVD
MiniDVD opět není oficiálním formátem. Ve skutečnosti je to formát DVD uložený na optické médium. Výhody jsou stejné jako u DVD, nevýhodou je malá kapacita média CD a nízká podpora ve stolních DVD přehrávačích. Na miniDVD lze uložit přibližně 20 až 120 minut videa.

Přívlastky ripů:

Proper
Nejkvalitnější rip stejného typu, jako bez jeho přívlastku. Pokud tedy zahlédnete rip TS a TS-Proper je lepší sáhnout po TS-Proper.

Limited
Určený pro vybranou skupinu lidí. Znamená, že film je limitovaný pro určitý počet kin. Většinou jde o specifické filmy – např. umělecký film atd.

Internal
Vydané pro určité skupiny. Není tedy určeno pro veřejnou distribuci, ale pro uzavřený okruh lidí. Dají se najít převážně na IRC kanálech.

STV
Značí, že snímek šel rovnou do distribuce a v kinech se vůbec neobjevil.

Aspect ratio tags
WS - širokoúhlý obraz (widescreen)
FS - Fullscreen

Repack
Po chybném vydání nějakého ripu následuje opravený s tímto přívlastkem. Představte si, že vyšla rls filmu XXX který je CAM. Název rls bude XXX.2005.CAM-SKUPiNA. Jenže autoři potom po vydání zjistí, že tento release je chybný a tak ho rychle stáhnou a vydají opravenou verzi XXX.2005.REPACK.CAM-SKUPiNA.

Nuked
Release obsahuje chyby. (např. žádná zvuková stopa filmu po nějakou dobu; CD2 je falešné, obraz se seká atd.)

Nuke + typ
Běžné důvody poškození filmu (obecně u DVDRipů)
Bad A/R – špatný poměr obrazu (např. natáhnuté tváře apod.)
Bad IVTC – špatný proces převodu framerate
Interlaced - nekorektní prokládání obrazu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Microsoft Image Composite Editor - výběr zobrazení (projekce)
NÁVOD: Jak vyfotit a složit dechberoucí panorama? Zvládne to každý

Široké panoramatické fotografie dokážou na první pohled zaujmout. Lépe zachytí pohled na město nebo krajinu a zprostředkují tak zážitek, který běžná fotka 4:3...  celý článek

Zoner Photo Studio X - spojení obrázků
Jak složit panorama v Zoner Photo Studio X. Výsledky testu

Český editor Zoner Photo Studio, který cílí na amatérské fotografy, má kromě jiných utilitek i svůj vlastní nástroj pro skládání panoramat. Možnost se schovává...  celý článek

Adobe Photoshop CC - výsledné panorama
Jak složit panorama v Adobe Photoshop CC. Výsledky testu

Grafický editor Photoshop od firmy Adobe je uznávaným profesionálním standardem nejen v oblasti fotografických úprav a retuší. Není tedy divu, že zvládá i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.