Výzva Microsoftu: Sony formuje alianci s AOL a Nokia

Sony oznámila své plány: vytvoří alianci s AOL, aby mohla nabídnout internetový prohlížeč, snadnou domácí bezdrátovou síť a online služby. Nic z toho se Microsoftu nebude líbit. A to se ještě Sony dohodlo s Nokií o interoperabilitě svých zařízení.
Takzvané keynotes, hlavní projevy na ComDexu, nabývají letos na dramatičnosti. Ve velmi sugestivním vystoupení nastínili společnou vizi rozvoje internetu a komunikací šéf Sony Kunitake Ando a v satelitním přenosu také šéf firmy Nokia Jermo Ollila a šéf AOL Time Warner Steve Case.

Vize spolupráce Sony a AOL si klade za cíl vybudování „nové generace širokopásmového zákaznického zážitku“ (v angličtině =eXPirience, kdybyste nevěděli, na co Ando narážel). Podle Steva Case si aliance klady za cíl společný postup v mnoha projektech, jde o dlouhodobou spolupráci, jejímž vyvrcholením má být postupná konvergence jednotlivých zařízení.

Sony a Nokia

Ando také oznámil, že dosáhl dohody s firmou Nokia o vzájemné interoperabilitě mobilních telefonů Nokia s telefony vyráběnými v joint venture Sony Ericsson Mobile. Tato dohoda ale nemá přinést pouze vzájemnou kompatibilitu v již existujících funkcích, ale také vzájemnou spolupráci na nových standardech a funkcích mobilních telefonů, především pak inklinujících k mobilní zábavě.

Pro firmu Sony jsou tyto aliance klíčem k jejímu dlouhodobému cíli, propojení jejích spotřebitelských produktů s filmovými a hudebními právy a s internetem. Tuto strategii lze u Sony vysledovat již dlouhou dobu a úpornost, s níž se Sony této vize drží, je obdivuhodná. Například produkty Playstation byly již od počátku připravovány tak, aby mohly pracovat přes internet, až nyní ale Sony pro ně připravilo internetové online herní služby. Dlouhou dobu Sony pracovalo na tom, s kým a jak by mělo internetové služby poskytovat a AOL je v současné době největší a nejvhodnější možný partner pro tak dalekosáhlé plány.

Nový browser od AOL a Sony

Ačkoliv o společných plánech není mnoho známo, několik konkrétních informací se přeci jen mezi novináře dostalo. Především hodlá Sony spolu s AOL vyvinout nový browser – takový, který by se mohl opřít do MSIE, pravděpodobně jej bude vyvíjet Netscape divize AOL a jeho jádro bude založené na Gecku, rozhraní pro browser a požadavky pro něj ale navrhne Sony.

Feel - domácí bezdrátová síť snadno

Dalším projektem, jenž se Microsoftu nebude líbit, je prostředí pro integraci domácích technologií. Prostředí má pracovní název Feel a podle Anda je jeho hlavní výhodou jednoduchost. Feel je v podstatě rozhraní pro domácí pracovní síť – díky prostředí Feel se budou moci jednotlivé domácí spotřebiče propojovat a komunikovat spolu. Ando zdůraznil, že Feel bude dostupný i pro vývojáře třetích stran, nebude to uzavřené prostředí, ale otevřený svět.

V jedné demonstraci Sony přímo možnosti Feel prostředí demonstrovala. Jediným stiskem tlačítka se propojil notebook Sony bezdrátově s PDA od Sony. Dalšími třemi povely se přenesly digitální snímky z jednoho zařízení na druhé.

Microsoft radost mít nebude

Všechny tyto plány jdou přímo proti plánům Microsoftu. Tam, kde staví Sony herní konzoli Playstation, Microsoft staví Xbox. Proti prostředí Feel má Microsoft nový vlastní pseudostandard pro domácí bezdrátové sítě. A samozřejmě prohlížeč má Microsoft také svůj vlastní.

Právě prohlížeč je analytiky považován za silnou slabinu celého plánu Sony. Microsoft fakticky již před lety válku prohlížečů vyhrál a jeho hegemonii na tomto „trhu“ momentálně nic neohrožuje. Všechny pokusy a aktivity, jako je Opera nebo Mozila nejsou natolik pokročilé, aby MSIE mohly vážně konkurovat a je otázkou, zda je v silách AOLu i Sony nabídnout něco navíc tak, aby donutily uživatele si instalovat nový prohlížeč, nota bene když jej nedostanou se svými Windows.

Ostatně, s podobnými myšlenkami přišlo Sony už na Comdexu v roce 1999. Tehdy ale do celého plánu chyběl internetový provider. Po dvou letech se našel důstojný hráč, ovšem se Sony ho nepojí jen společný zájem porazit Microsoft, ale také doplňující se mediální aktivity Time Warner a Sony Media group. To nevypadá, jako špatný začátek velkého partnerství. Pokud taková spolupráce vydrží delší dobu, bude se muset Microsoft řádně ohánět, aby spojený nápor největšího internetového providera spojeného s obrovským zábavním impériem a gigantickým výrobcem spotřebního čehokoliv odrazil.