Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Největší vzducholoď Zeppelin je v Praze. Podívejte se na přistání

aktualizováno  17:15
Netradiční pohled se dnes naskytl Pražanům i lidem v Česku, jimiž nad hlavami proletěla největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT. Přinesli jsme vám přímý přenos z příletu i z kabiny, který si budete moci prohlédnout ze záznamu.

V pátek do Prahy dorazila největší létající vzducholoď na světě Zeppelin NT. Ráno v šest hodin dvacet minut vyrazila ze svého domovského letiště v německém  Friedrichshafenu a průměrnou rychlostí 30 knotů/uzlů (cca 56 km/h) se přiblížila do Prahy. Ve 14:03 se nacházela nad Příbramí, ve 14:13 nad Dobříší. Naproti vzducholodi se z Točné vydala slavná Baťova Electra. Na Flightradaru jste ji mohli najít pod označením N241M.

PŘÍMÝ PŘENOS

  • Od 14:45  jste mohli v přímém přenosu sledovat přistání vzducholodi na Letišti Letňany.
  • Přibližně v 16:45 vzducholoď odstartovala k „plavbě“ s našimi redaktory na palubě.

Podle letového plánu měla na letišti v pražských Letňanech zakotvit ve 14:20 (čas se může samozřejmě změnit) na dráze 23.

Nakonec došlo ke změně, vzducholoď přeletěla přes centrum a přistála krátce po 15. hodině. Na letiště se přiblížila od východu a přistála na dráze 05. V hlavním městě bude pobývat několik dnů. V plánu je sedm vyhlídkových letů na každý den. Nejdále se při nich vzducholoď dostane ke komořanským zdymadlům.

Fotogalerie

Na Technetu jste mohli v přímém přenosu sledovat odpolední přílet vzducholodi. Na který navázal přenos z letu. Záznam z letu přineseme později.

Vzducholoď má imatrikulaci DLZZF a průběh poslední fáze letu bylo možné opět sledovat například na FlightRadaru24

Do Prahy Zeppelin přiletěl přes vstupní bod ROMEO (oblast napojení jihozápadní části pražského okruhu na D1) vstoupí do CTR Kbely. Po příletu na letiště Letňany (LKLT) byla vzducholoď ukotvena k mobilní rampě, která do Letňan dorazila z Německa.

Největší na světě

Zeppelin je opravdový nebeský obr s objemem 8 425 m³ a délkou 75 metrů, což ze stroje dělá největší dnes létající komerční vzducholoď na světě. Konstrukce je poloztužená a nosným plynem je helium. To je výrazný rozdíl oproti tragicky zničené vzducholodi Hindenburg. Jak vysvětluje jeho pilotka Katharine Boardová: „Hindenburg měl ztuženou konstrukci a byl naplněn hořlavým vodíkem. My dnes používáme poloztuženou konstrukci a nehořlavé helium, což ze Zeppelinu dělá nejbezpečnější dopravní prostředek na světě.“

Motory, ovládací panely a kabina jsou připevněny přímo ke konstrukci. Kabina pojme kromě pilota a stevarda až 12 pasažérů. Nechybí samozřejmě toaleta.

Vzducholoď má certifikát evropského i amerického úřadu stanovující předpisy v letectví - EASA (European Aviation Safety Agency) i FAA (Federal Aviation Administration). 

Je určena ke komerčním letům ve třídě Commuter, tam spadají vícemotorové vrtulové letouny pro takzvanou sběrnou dopravu s maximálně 19 sedadly.

Vzducholoď je vybavena systémem řízení letu fly-by-wire (FBW), který nahrazuje ruční ovládání stroje elektronickým řízením. Je schválena pro Řízení jediným pilotem za podmínek VFR (denní i noční provoz). 

Pohání ji tři motory Textron Lycoming o výkonu 147 kW. Maximální dosažitelná rychlost je 125 km/h. 

Největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT.

Největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT.

Od roku 2001, kdy provozovatel lodi Deutsche Zeppelin-Reederei začal pořádat komerční lety, se v Zeppelinu NT proletělo na čtvrt milionu cestujících po celém světě. Domovská základna vzducholodě Zeppelin NT je na břehu Bodamského jezera v německém Friedrichshafenu – v místě, odkud Ferdinand von Zeppelin poslal k nebi svou první vzducholoď a později i slavný Hindenburg.

Soutěž pro veřejnost

Pražská akce je sice veřejnosti nepřístupná, ale pro fanoušky těžké techniky bude na facebookovém profilu Zeppelin CZ připravena soutěž o mobilní telefony. Vyhrají tři nejlepší snímky vzducholodě nad Prahou.

Typy vzducholodí

Základní rozdělení vzducholodí podle konstrukčního řešení

  • Neztužená vzducholoď – doutníkové těleso s nosným plynem udržuje svůj tvar pouze díky přetlaku tohoto plynu.

  • Poloztužená vzducholoď – doutníkové těleso je připevněno na pevný kýl udržující podélný tvar, menší přetlak nosného plynu pak udržuje samotný objemový tvar doutníkového tělesa. Součástí konstrukce poloztužené (i neztužené) vzducholodě jsou tzv. balonety (vzduchem plněná tělesa uvnitř vzducholodě), pomocí kterých se udržuje (reguluje) přetlak nosného plynu.

  • Ztužená vzducholoď – základem konstrukce je dostatečně tuhá kostra doutníkového tvaru, ať kovová či dřevěná, uvnitř které je umístěna řada plynových oddílů. Kostra je pak potažena hliníkem (duralem) nebo plátnem.

S přispěním Jana Dvořáka.

Autoři: ,


Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...



Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Nejlepší editor fotek zdarma: nemusí se instalovat a vznikl v Praze

Ivan Kuckir, autor programu Photopea.com

Potřebujete otevřít a upravit PSD soubor, ale nemáte po ruce Photoshop? Tato překvapivě svižná online aplikace zvládne...

Další z rubriky

Praha instaluje chytré lampy, dobijí auto nebo pohlídají smog

Instalace chytré lampy v Karlíně

Na území Prahy stojí již delší dobu několik chytrých lamp. Nový projekt, který se buduje v Karlíně, počítá s lampami,...

Kobaltová mánie opadá. Však pro ni nebylo příliš důvodů

kobalt

Cena klíčového materiálu pro dnešní baterie otočila a v poslední době klesá. Ale katastrofických předpovědí ani tak...

Armáda služebníků od LG pomůže s nákupem, odnese kufry a ukáže cestu

Nývlt Václav: LG CLOi

Některé již jezdí po světě, jiné na první úkoly teprve čekají. Centrální část stánku společnosti LG na veletrhu IFA...

Najdete na iDNES.cz