Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vznášedlo slaví 50 let. Vysoké náklady na provoz a pořízení brzdí jeho využití

aktualizováno 
Voda, souš ani bahno nezastaví padesát let starý vynález vznášedla. Stroj, který se pohybuje na vzduchovém polštáři, se používá především k armádním účelům. Komerční využití však utrpělo kvůli jeho vysokým provozním nákladům.

Vznášedlo využívají i pražští strážníci. | foto: Technet.cz

Vznášedlo, jakýsi kříženec mezi lodí, letadlem a automobilem, bylo poprvé představeno 11. června 1959. Díky své schopnosti pohybovat se současně na vodě i na souši našel tento vynález uplatnění v armádě i v osobní dopravě. Komerční využití sice kvůli nákladům poněkud utrpělo, ale i tak už má vznášedlo na svém kontě miliony přepravených osob a dodnes vyvolává obdiv a pozornost.

Jen pro srovnání, čtyřmístné vznášedlo pražských strážníků stálo asi 2 miliony korun a za hodinu provozu spotřebuje zhruba 15 litrů Naturalu 95 - čtěte Testovali jsme vznášedlo pražských strážníků. Městem proletí za 30 minut.

Jeho zastánci ho hodnotí jako rychlé, dynamické a bezpečné. Kritici poté dodávají, že je drahé. Vznášedlo, kterému se často přezdívá pozemský létající talíř, se pohybuje na vzduchovém polštáři, který si samo vytváří.

Velký přetlak pod vznášedlem ho trvale udržuje nad hladinou.

Princip malého vznášedla

Tok vzduchu, který svojí rotací vrtule vyvolává, se dělí do dvou proudů - hnacího a nadnášecího. Zatímco hnací proud je skrze klapky (jejichž natočením se určuje směr proudu, tedy směr jízdy) hnán přímo za vozidlo, druhý proud míří pod vznášedlo. Zde naplňuje prostor mezi dnem vznášedla, vodní hladinou a okružím ze vzduchových polštářů.

Vynálezcem vznášedla byl sir Christopher Cockerell, který poprvé jeho princip testoval na počátku 50. let s plechovkami a průmyslovým fénem.

Měsíc po svém představení uskutečnilo první vznášedlo zkušební plavbu z francouzského Calais do anglického Doveru. Jízda trvala dvě hodiny a tři minuty. Od té doby se plavba značně urychlila. Nejrychleji, za pouhých 22 minut, byl zmiňovaný úsek překonán v roce 1995.

Před devíti lety byl ale provoz vznášedla na této trase kvůli levnější konkurenci (lodě, vlak) zastaven. Vznášedlo má ale stále velké využití zejména na místech s nerovným povrchem, popřípadě nedostatečnou hloubkou.

Autoři: ,


Témata: armáda, Letadlo, Vlak


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

StreetDrone One s jedním ze svých tvůrců, Josephem Smithem.
Nejlepší auto na hraní, co jste kdy viděli. Cenou opravdu překvapí

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Na palubce má velké červené tlačítko, které v případě nouze okamžitě odpojí autonomní řízení. Projekt s názvem StreetDrone ONE je malý autonomní elektromobil,...  celý článek

„Počítačovou evolucí“ vytvořený návrh křídla pro Boeing 777. Podobné uspořádání...
Počítač navrhl křídlo pro Boeing 777. A je už na pohled jiné

Konstruktéři si nechali od počítače od základu navrhnout nové křídlo pro Boeing 777. Výsledný návrh je lehčí než dnešní konstrukce a ve vnitřku skrývá prvky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.