Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Webujeme: co všechno dokážete s vaším vyhledávačem na internetu

  8:00aktualizováno  8:00
Vyhledávač může také počítat příklady, převádět dolary na koruny nebo odlišit jazyk stránky. Čím lépe dokážete na internetu vyhledávat, tím lepší odpovědi na své otázky dostanete. Přinášíme proto několik dalších tipů pro používání vyhledávačů.

Zdvojnásobte možnosti vyhledávání na internetu. | foto: montáž: Pavel Kasík - Technet.cz, zdroj: Profimedia.cz

Bez vyhledávání se dnes na internetu prakticky neobejdete. Skrze vyhledávače můžete najít zcela nové stránky, nebo třeba i informace, které už jste jednou četli, ale zapomněli jste kde. Samotné používání vyhledávače je velice snadné: zadáte slovo či několik slov, stisknete Enter a pak z nabídnutých odkazů (výsledků vyhledávání) vybíráte, která ze stránek odpovídá nejlépe tomu, co hledáte.

Takové jednoduché hledání obvykle postačí, a čím častěji budete hledat, tím lépe odhadnete, jak dotaz vyhledávači položit. Občas se ale hodí využít i pokročilejších funkcí vyhledávačů, a o nich je dnešní díl seriálu.

Seriál pro internetové začátečníky vydáváme ve spolupráci s MF DNES, tištěná podoba seriálu vychází každé úterý v příloze Hi-tech.  Všechny díly seriálu najdete vždy na adrese www.technet.cz/webujeme.

Pokročilé vyhledávání

Úvodní stránka většiny vyhledávačů je velice jednoduchá. Textové políčko, do kterého zadáte svůj dotaz, tlačítko, kterým jej potvrdíte a zahájíte hledání, možná nějaké přepínače. Vyhledávač je ale mocný nástroj a nabízí mnohem více možností. Obvykle nejsou potřeba, ale někdy s jejich pomocí můžete nalézt přesné výsledky mnohem rychleji. V našich ukázkách použijeme české stránky vyhledávače Google, najdete je na www.google.cz.

Na úvodní stránce klikněte na malý nápis Pokročilé vyhledávání. Tím se dostanete na formulář obsahující mnoho možností, jak upřesnit vaše vyhledávání.

Pokročilé vyhledávání Google.cz


Zde specifikujeme, jaké stránky chceme vyhledat. Kromě políčka "se všemi slovy“, které se chová jako to původní z úvodní stránky, můžeme také zadat přesnou frázi. Pokud sem zadáme spojení dýňová polévka, vyhledávač bude vědět, že tato slova má hledat u sebe, a přeskočí tak stránku s větou "dýňová bábovka a kuřecí polévka“, přestože obsahuje obě slova. Někdy se také hodí zadat více synonym. Kromě slova recept bychom mohli zkusit také slovo příprava nebo návod, a tak je zadáme do políčka "s alespoň jedním ze slov“. A někdy také víte, že rozhodně nechcete hledat stránky s určitým slovem. V našem případě je to skořice, patří tedy do políčka "neobsahující slova“.

Dále můžete zvolit jazyk dokumentu, doménu nebo třeba jak stará může stránka být. Nepřežeňte to ale s podmínkami, nejlepší je používat je, teprve když jednoduché hledání bez nich přináší velké množství nesouvisejících výsledků. Pak je vhodné omezit třeba jazyk na češtinu nebo doménu na cz.

Pokročilé vyhledávání nebudete používat často, ale pro seznámení s možnostmi vyhledávače se hodí si s ním pohrát. Časem zjistíte, že většinu z jeho nastavení můžete používat už ze základního vyhledávání, a to za pomoci uvozovek a speciálních příkazů, některé z nich najdete v příkladech. Pokud ale na internetu začínáte, netrapte se s tím, pro naprostou většinu potřeb skutečně stačí základní hledání.


Tip

Pokročilé vyhledávání můžete využít i z jednoduché úvodní stránky, stačí si pamatovat několik tipů na jejich zápis.

 Co chcete docílit  Příklad
 Chci hledat frázi nesnesitelná lehkost bytí "nesnesitelná lehkost bytí" 
 Chci, aby ve výsledku nebylo slovo obchod -obchod 
 Zajímají mne pouze stránky na Wikipedii site:Wikipedia.org 
 Zajímají mne pouze stránky na české doméně site:cz 
 Chci, aby výsledky obsahovaly slovo retrívr nebo slovo labrador retrívr OR labrador 
 Zajímá mne definice daného slova nebo zkratky (použitelné hlavně v angličtině) define: NASA 

To vše můžete kombinovat, takže výsledkem může být třeba takovýto dotaz. Je jasné, že obvykle stačí mnohem jednodušší dotazy... Pro úplný souhrn operátorů se podívejte do anglické nápovědy.

Nejen vyhledávač

Google je především vyhledávač, může ale posloužit k celkem nečekaným účelům. Když do vyhledávacího políčka na www.google.com napíšete 100 USD in CZK, zjistíte, kolik by vás stálo sto amerických dolarů (USD) v českých korunách (CZK). Hodí se to třeba při přepočítávání cen, které najdete na cizích stránkách. Podobně 1 000 CZK in EUR vám prozradí, kolik eur dostanete za českou tisícovku (v konkrétních směnárnách se výsledky mohou pochopitelně lišit, pro přibližný výsledek je to ale užitečné a hlavně rychlé). Podobně můžete Google "zneužít“ k počítání matematických příkladů, poradí i se složitým zadáním 50 / (0.25 * 100) + 3. Oblíbený je také převod jednotek: míle na kilometry, hodiny na dny, metry za sekundu na kilometry za hodinu, prakticky jakýkoli příklad za vás vyhledávač vyřeší. Nevýhodou je nutnost zadat jej podle anglických pravidel a zvyků, obvykle to ale není problém. 60 mile in km nebo 5 days in s jsou jenom některé z příkladů.

Vše navíc můžete kombinovat, takže můžete zadat třeba dotaz 3 * 5 EUR + 8 * 10 USD in CZK nebo 5 miles + 1 000 cm in km pro kombinované hledání. Třeba se vám to bude někdy hodit. Oblíbené je také zjišťování aktuálního času ve světě napříč časovými pásmy: jednoduchý dotaz what time is it Tokyo se dozvíte, kolik hodin právě mají v Japonsku.

Obrázky

Mnohé vyhledávače, mezi nimi i Google nebo Seznam, nabízejí prohledávání obrázků. Je to skvělý způsob, jak najít ilustrace nebo vysvětlení… A samozřejmě se dá použít i k vyhledání fotografií konkrétního člověka, pokud ovšem tyto fotografie jsou na internetu a jsou popsané.

Vyhledávání obrázků Google.cz

Na obrázkové vyhledávání se dostanete přes odkaz Obrázky nad vyhledávacím políčkem na úvodní stránce vyhledávače (nebo jděte rovnou na images.google.cz). Pak vše funguje tak, jak jste již zvyklí – zadáte slovo nebo slova, kliknete na tlačítko pro vyhledávání a otevře se stránka plná náhledů obrázků. Po kliknutí na některý z nich vás vyhledávač přenese na stránku, rozdělenou na dvě části. V té horní máte možnost vrátit se zpět na vyhledávání, v té spodní je stránka, na které se obrázek vyskytuje. To je důležité, někdy je totiž teprve z umístění a kontextu na stránce patrné, co obrázek zobrazuje. V rozpoznávání toho, co je na obrázku, jsou zkrátka lidé pořád ještě lepší než počítače.


Poděkování čtenářům

Děkuji všem čtenářům za jejich e-maily, které od začátku tohoto seriálu plní schránku. Není v mých možnostech každému a každé z vás jednotlivě odpovídat na dotazy týkající se počítače. Obecnější věci časem probereme v seriálu (přikládání příloh, pokročilejší nastavení prohlížeče, jak dát obrázky na internet). Každopádně jsem rád za vaše náměty a připomínky, jsme rádi, že si seriál našel svou cílovou skupinu.



Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Skleněný most na hoře Yuntai
Infarktový žertík vyděsil turisty na skleněném mostě, kilometr nad zemí

Turisty v čínské provincii Hebei vyděsil žertík provozovatelů skleněného mostu na hoře Yuntai. Ve výšce více než 1 000 metrů nad zemí to musí být hrozivý...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
BUSINESS MAINTENANCE MANAGER

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 40 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.