O plánech Microsoftu na sjednocené aplikační prostředí napříč zařízeními jsme psali jsme již loni z vývojářské konference Build. Další podrobnosti o „One Windows Platform“ představil na MWC v Barceloně šéf vývojářské platformy Windows Kevin Gallo.
Aplikační platforma Windows 10 by měla od základů zbořit rozdíl mezi aplikací pro počítač a mobilní zařízení. Programátor by měl ve vývojovém prostředí napsat aplikaci jen jednou a zaměřit se výhradně na její funkčnost, nikoli na optimalizaci pro různé hardwarové konfigurace, úhlopříčky displeje a ovládací prostředky. Mělo by tak platit pravidlo „jednou napiš, spusť všude“.
„Tato platforma umožní vznik zcela nové kategorie univerzálních aplikací pro Windows. Aplikací, které budou skutečně napsané jen jednou, s jednou programovou logikou a jedním uživatelským rozhraním. Aplikací, které tvůrce dodá do obchodu jako jeden balík. Aplikací, které budou fungovat na každém zařízení s Windows 10, u kterých si to bude vývojář přát. Aplikací, které budou vypadat shodně a pro uživatele důvěrně známě na všech jeho zařízeních a které se navíc přizpůsobí vstupním prostředkům zařízení a velikostem jejich obrazovek,“ vysvětlil během prezentace Gallo.
Aplikace by se sama při instalaci měla přizpůsobit velikosti a rozlišení displeje. Přizpůsobí se dostupným ovládacím prostředkům ať již půjde o dotyk, ruční psaní elektronickým perem, gesta, nebo hlasové ovládání. Jejich interpretaci bude navíc řešit přímo operační systém a programátor se jí nebude muset zabývat.
Microsoft pracuje i na nástrojích pro snadnou integraci virtuální hlasové asistentky Cortana a firemních cloudových služeb, ať již jde o uložiště OneDrive, nebo například notifikační služby WNS.
Univerzální aplikační platforma podle Galla pamatuje i na internet věcí a budoucí technologie jako holografické displeje. „One Windows Platform“ také bude jedním z hlavních témat letošního ročníku konference Build. Ta se koná na přelomu dubna a května.