Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Xerox naučí počítače chápat barvy lidsky

  16:19aktualizováno  16:19
Vývojáři firmy Xerox připravují technologii, s jejíž pomocí dokáže digitální zařízení pochopit lidský příkaz, jako je například „udělej oblohu trochu tmavěji modrou".

Budou si tiskárny s člověkem | foto: XEROX

Firma tak chce zjednodušit a upřesnit zpracování fotografií a dalších obrazových dat i laickými uživateli, kteří se většinou neumí orientovat v náročnějších grafických programech.

„V kancelářích dnes pracují lidé, kteří přesně vědí, jak vypadají barvy, ale nedokážou pracovat s počítačovými nástroji pro úpravu barevných odstínů,“ říká Geoffrey Woolfe, odborný vedoucí Xerox Innovation Group. „A podle nás opravdu nemusíte být expert, abyste dokázal udělat nebe o několik odstínů modřejší nebo louku zelenější.“

Barevný jazyk

Úpravy barev se tak budou moci z pohledu uživatele provádět bez matematiky. Místo úpravy souřadnic v trojrozměrném prostoru – gamutu všech barev, které dané zařízení dokáže zobrazit, by měl uživatel pouze běžnou mluvou upravit snímek podle svých potřeb.

Na druhou stranu se musí takové systémy vypořádat se zhruba 2 000 slovy souvisejícími s barvami. Avšak ne všichni lidé mají zafixován pod stejným slovem stejný barevný odstín a navíc může existovat řada označení, která tento slovník neobsahuje.

Vytváří se tak „barevný jazyk“ prostřednictvím překladu lidského popisu barev do přesných číselných kódů, které počítače používají pro tisk barevných dokumentů.

Přestože je Woolfeho objev stále ve fázi raného výzkumu, může být použit k celé řadě účelů. Při spojení s hlasovým ovládáním budou uživatelé moci počítači při úpravě fotografie kytice kosatců doslova říci „tu fialovou udělej sytější“. Nebo budou moci přikázat tiskárnám, jakým způsobem mají tisknout určité barvy („při tisku zelené použij brčálově zelenou“). I v oblasti komerčního digitálního tisku najde nová technologie své místo – tiskaři budou se svými zákazníky při zadání nových tiskových úloh moci komunikovat v běžné řeči („logo máme v meruňkové, ne v broskvové“).





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Amazon Echo Show může díky obrazovce ukázat aktuální počasí nebo provést...
Google bez vysvětlení zablokoval Amazonu YouTube pro stolní tablet Echo

Souboj o obsazení trhu s chytrými asistenty integrovanými do reproduktorů, termostatů a aktuálně například stolních tabletů přiostřuje.   celý článek

Skleněný most na hoře Yuntai
Infarktový žertík vyděsil turisty na skleněném mostě, kilometr nad zemí

Turisty v čínské provincii Hebei vyděsil žertík provozovatelů skleněného mostu na hoře Yuntai. Ve výšce více než 1 000 metrů nad zemí to musí být hrozivý...  celý článek

Chytrý reproduktor Home Mini je ve třech barevných provedeních.
Malý chytrý reproduktor od Googlu nahrával úplně vše. Firma ho opravila

Některé modely nově uvedeného chytrého reproduktoru Google Home Mini nahrávaly a ukládaly na servery Google vše, co se kolem nich dělo. Mohlo za to špatné...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.