Americká společnost Yahoo dnes potvrdila, že za 1,1 miliardy dolarů (přes 22 miliard korun) koupí blogovací službu Tumblr. Ta byla spuštěna v únoru 2007 a kombinuje klasický blog s možností vkládat fotografie a videa. Je dostupná ve 12 jazycích, má více než 100 milionů uživatelů a nachází se na ní přes 108 milionů blogů.
Pro Yahoo je to nejdražší transakce od chvíle, kdy před deseti lety koupila internetový vyhledávač Overture za 1,3 miliardy dolarů. Yahoo obchod vyjde na pětinu z odhadem 5,4 miliardy dolarů, které má v hotovosti a v cenných papírech. Není jasné, zda všech 175 zaměstnanců Tumblr se sídlem v New Yorku přejde k Yahoo. Obě společnosti tvrdí, že služba Tumblr bude dál fungovat nezávisle a jejím výkonným ředitelem zůstane David Karp (26), který ji založil a má v ní čtvrtinový podíl. Karp odešel podle New York Times ze střední školy jako patnáctiletý programátor a nyní udělal svůj životní obchod.
Yahoo podle USA Today očekává, že se mu díky koupi Tumblr zvýší počet užívatelů asi o polovinu, tedy ze zhruba 700 milionů na více než miliardu za měsíc. Horší to bude s příjmem. Hospodářské výsledky Tumblr nezveřejňuje. Média celkové příjmy služby za minulý rok odhadla na 13 milionů dolarů.
Někteří uživatelé Tumblr se však podle analytika Douga Anmutha z banky JPMorgan Chase k dohodě staví rezervovaně. "Yahoo bude muset najít rovnováhu pro své angažmá v Tumblr, aby tomuto originálnímu webu umožnila se dál vyvíjet, a přitom z něj plynuly nějaké výhody pro hlavní činnost Yahoo," napsal podle webu Bloomberg.com Anmuth.
Potvrzuje to i údajný odchod asi 72 tisíc uživatelů, kteří s prodejem služby nesouhlasí a přesunuli se na konkurenční WorldPress. Rozporuplné reakce zřejmě očekávali i přímo v Yahoo. Generální ředitelka firmy Marissa Mayerová zřejmě i proto v netradiční tiskové zprávě na svém profilu na Tumblr napsala: "Slibujeme, že to neoděláme" (We promise not to screw it up). Přidala k tomu pro jistotu animovaný obrázek ve formátu GIF s tímto textem: "Keep Calm and Carry On" (Zůstaňte v klidu a pokračujte). Tímto heslem se přitom snažila britská vláda podpořit morálku obyvatel ve válečném roce 1939.
Nová šéfka Mayerová sází na to, že nákup sociálního média pomůže veteránovi na trhu s internetovými službami Yahoo oživit lesk a přitáhnout mladší uživatele. Mayerová se po nástupu do čela Yahoo před deseti měsíci snaží přitáhnout nové inzerenty v době, kdy se firma potýká s poklesem příjmů z internetové reklamy. Ty se v prvním čtvrtletí roku propadly o 11 procent na 402 milionů dolarů, což podle médií naznačuje, že Yahoo na trhu s reklamou čím dál více zaostává za konkurenty Googleem a Facebookem.