Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Recenze Yelp.com konečně v ČR. Negativní nebudete, věří viceprezidentka

aktualizováno 
Na český trh vstoupila služba Yelp.com publikující recenze místních podniků. Už od prvního dne je na českých stránkách obsáhlá databáze a množství recenzí od dobrovolníků. Yelp má i vlastní mobilní aplikaci a je integrovaný do map Apple. Rozhovor nám poskytla viceprezidentka Miriam Warrenová.

Miriam Warrenová, viceprezidentka společnosti Yelp pro nové trhy, při rozhovoru o Yelpu v Česku. | foto:  Pavel Kasík, Technet.cz

Společnost Yelp.com patří mezi světově největší servery shromažďující recenze restaurací a dalších podniků a působí již ve 22 zemích. Od středeční půlnoci si mohou účet na Yelp.cz vytvořit i Češi. Přestože služba byla spuštěna právě dnes (čtvrtek 11.7.2013), už teď mají uživatelé k dispozici velké množství obsahu. Yelp zakoupil databázi podniků od (nejmenované) třetí strany, aby mohl odstartovat jejich recenzování. Navíc ještě před spuštěním služby získal několik (zřejmě několik desítek) recenzentů, díky kterým už je u řady míst podrobné hodnocení hotové.

Yelp.cz byl v češtině spuštěn o půlnoci z 10. na 11. července.
Yelp.cz byl v češtině spuštěn o půlnoci z 10. na 11. července.
Yelp.cz byl v češtině spuštěn o půlnoci z 10. na 11. července.

Yelp.cz byl v češtině spuštěn o půlnoci z 10. na 11. července.

Měli jsme možnost pohrát si s testovací aplikací Yelp na iPadu mini, a vyzkoušet si tak vyhledávání podniků přímo v centru Prahy. Rozsah i kvalita recenzí v hlavním městě nás příjemně překvapila. Pět našich oblíbených podniků jsme bez problémů našli, a to včetně fotek a celkem odpovídajících hodnocení. Aplikace i stránky jsou počeštěny a testovací aplikace fungovala velmi svižně. Až na dvě krátká zaseknutí, která zřejmě můžeme přičíst na vrub testovací verzi.

Vše fungovalo perfektně i při doporučování zajímavých míst. Díky fotkám jídla i podniku si sama viceprezidentka Yelpu Miriam Warrenová mohla udělat okamžitě představu o restauraci, do které ji posílám, a případně si ji hned uložit mezi oblíbené.

Může se hodit

Přemýšlíte kam si zajít na oběd nebo na večeři? Vyberte si z široké nabídky zákázníky prověřených restaurací na dobřesenajím.cz.

Aplikace Yelp (dostupná pro iOS a Android, v omezené verzi i pro další platformy) také nabízí režim "monokl", což je velmi archaicky znějící název pro celkem moderní pohled "rozšířené reality". Přes kamerku a displej telefonu/tabletu přímo před sebou vidíte, jaké podniky jsou kolem vás a jak se k nim dostat.

Během testování se nám jen jednou stalo, že nebyla vidět jedna kavárna, která byla celkem blízko, nicméně v "okolních" podnicích se neukázala. Museli jsme zadat její název, abychom ji našli. To by však mohla být snadno opravitelná chyba v kategorizaci. Celkově fungovala aplikace velmi rychle, fotek i recenzí bylo subjektivně dostatek a ani v nejmenším se služba netvářila jako něco, co se rozjíždí až za několik dní.

Začátky komunity v San Francisku

O službě Yelp a jejím vstupu na český trh jsme si povídali s Miriam Warrenovou, viceprezidentkou společnosti pro nové trhy.

Yelp je v Americe notoricky známý, ale Češi tuto značku obvykle neznají. Popsala byste našim čtenářům vaši společnost?
Yelp byl založen v roce 2004 v San Francisku. Já jsem patřila mezi jeho úplně první uživatele. Bylo mi 19, přistěhovala jsem se tam kvůli studiím a nesmírně mě bavilo být součástí komunity, která kolem Yelpu vznikala.

Počet recenzí na Yelpu stoupá velmi rychle, od rodku 2004 jich přibylo přes 39...

Počet recenzí na Yelpu stoupá velmi rychle, od rodku 2004 jich přibylo přes 39 milionů.

Dnes už jsme dále. Máme dohromady 39 milionů recenzí. Na Yelpu můžete recenzovat úplně cokoli, co má fyzickou adresu. Parky, sochy, bazény …

Sochy? Někdo opravdu recenzuje sochy?
Ano, v každém městě se najdou nějaké recenze soch. Ale většina hodnocení se soustředí na restaurace, hotely nebo obchody. V podstatě to rozložení odpovídá tomu, jak lidé žijí svůj život. Nakupovat chodíte skoro denně, do restaurace několikrát týdně, ale jen málokdy kupujete auto nebo voláte instalatéra.

Návštěvnost letos překročila sto milionů unikátních návštěvníků měsíčně.

Návštěvnost letos překročila sto milionů unikátních návštěvníků měsíčně.

Jak oblíbený je Yelp ve světě? Vidím, že tu máte nějaký graf, který vypadá jako vystřižený ze startupového snu.
Máme teď více jako 100 milionů unikátních návštěvníků měsíčně. Jsme zatím v USA, Kanadě, Austrálii, na Novém Zélandu, v Evropě pak především v západní Evropě, z okolí Česka jsme v Německu, Rakousku a Polsku.

Asi 45 procent všech vyhledávání na Yelpu je teď z mobilních zařízení. Jak se tyto země liší v hodnocení? Jsou třeba Američané v něčem pozitivnější a Evropané negativnější?
Většina recenzí je pozitivních, čtyři, nebo pět hvězdiček. Myslím, že to dobře reflektuje, jak lidé opravdu žijí. Za poslední týden jste měli třeba jeden, nebo dva fantastické zážitky, několik celkem dobrých a průměrných, těch hodně špatných asi ne tolik. Málokterý zážitek, který je opravdu příšerný, skutečně prožijete až do konce.

Prostě z té restaurace odejdete.
Přesně tak, asi odtamtud odejdete dřív, než to bude opravdu špatné, nebo tam prostě nepůjdete. A lidé používají Yelp také jako zápisník svého života, kde obědvali, kde večeřeli, kde byli u zubaře. A takový zápisník by vypadal dost zle, kdyby všechny vaše zkušenosti byly příšerné.

Tak se připravte, že v Česku by to mohlo být jiné.
(směje se) Tak tohle nám říkali už v hodně zemích, třeba ve Francii a v Německu. Vlastně vždycky, když expandujeme do nové země, tak nám říkají – to jen Američané jsou takhle pozitivní, u nás budou samé negativní recenze. Nikdy se to nenaplnilo. Byli byste první. Tyto trendy jsou globální a mezi zeměmi nejsou v hodnocení statisticky významné rozdíly.

Dvě třetiny všech recenzí jsou pozitivní, jen asi pětina je jich negativních....

Dvě třetiny všech recenzí jsou pozitivní, jen asi pětina je jich negativních. Podobné rozložení je obvyklé všude ve světě bez větších odlišností mezi zeměmi.

Mírné rozdíly vidíme mezi Amerikou a Evropou pouze v uživatelském chování. V USA má hodně lidí neomezený datový tarif, takže recenze píše za pochodu a také fotky posílají hned po vyfocení. V Evropě je obvyklejší, že lidé posílají více recenzí nebo fotek najednou, až se dostanou k počítači nebo k wi-fi síti.

Čím se Yelp odlišuje od ostatních platforem pro recenzování restaurací?
Řekla bych, že největší odlišnost je skutečná komunita, která na stránkách žije. V roce 2005, když jsem na Yelpu začínala, jsem díky této komunitě poznala řadu přátel a zažila spoustu večírků. Samozřejmě, komunita se schází on-line, ale pak se také ti lidé potkají ve skutečnosti, na večírcích nebo v rámci dobrovolničení. Je to opravdu zábava. Potkáte někoho díky recenzi a pak se setkáte i ve skutečnosti. Můžete si ho jen přidat mezi kontakty on-line a sledovat se navzájem, ale také se stát přáteli.

Přesně takto jste v Yelpu začala pracovat, že?
Ano, ve Washingtonu, D.C. jsem v roce 2007 nastoupila jako komunitní správce. Pak jsem se přestěhovala do Londýna, kde jsem dohlížela na expanzi na nové trhy. A teď jsem opět v San Francisku, tentokrát už ne jen jako uživatelka Yelpu, ale jako viceprezidentka v našem ústředí. Dohlížím teď na expanzi na nové trhy nejen v Evropě, ale také v Asii, vlastně do celého světa.

Každá služba, která vychází z recenzí, se musí potýkat s falešnými hodnoceními. Jak s tím bojuje Yelp?
Podobá se to spamovému filtru, který má dnes už každý na mailu. Kdokoliv také může upozornit na podezřelou, či nepřípustnou recenzi.

Cesta k nám

Jak jste postupovali při expanzi do České republiky?
První databázi firem jsme koupili od třetí strany. Tak to děláme vždycky a usnadňuje nám to start. A pak máme tzv. skauty, malý tým dobrovolníků, kteří aplikaci testují a dodávají prvotní obsah: fotky, recenze. Samozřejmě, že ne všechny podniky mají recenzi. To jen aby tam už byl nějaký obsah, zkrátka aby se to rozjelo. Spoléháme, že lidé, kteří zde žijí, se toho ujmou a díky nim to bude skvěle fungovat.

Jsem opravdu překvapený, kolik fotek a recenzí tam už je.
Snažíme se, aby to už od začátku vypadalo atraktivně a lidé se k nám chtěli přidat.

Je Yelp zaměřený spíše na místní, nebo na turisty? Protože to jsou často dost odlišné skupiny.
My máme obojí. Myslím, že řešením je právě ta otevřenost. Můžete psát české recenze hotelu v Americe, německy zrecenzovat restauraci v Česku apod. Tím, jak se lidé pohybují různě po světě, časem vznikne celkem úplný obrázek. A u recenze vidíte, kdo ji napsal a odkud je.

To se mi hodilo, když jsem hledal hotel v USA. Nejsem tak, řekněme zhýčkaný jako Američané, kteří si stěžují na chybějící baterky v dálkovém ovládání. Větší význam pro mě měly stížnosti studentů z Evropy, to už jsem pak věděl, že ten hotel asi nebude pro mne.
Přesně proto ukazujeme, odkud ti lidé jsou.

Překvapilo mě, že Yelp má také check-iny a odznaky, podobně jako Foursquare. K čemu jsou?
Když přijdete do nějakého podniku, můžete se tam zapsat (v angličtině check-in). A máme tady řadu odznáčků, které dostanete za odměnu za nějakou kombinaci check-inů.

"Takhle vypadá odznáček exkluzivně pro Česko," říká viceprezidentka Miriam Warrenová. "Doufám, že se Češi do naší komunity zapojí."

A já nevím, co musím pro určitý odznáček udělat?
Ne, nevíte, dokud jej nedostanete. Má to být překvapení. Prostě se zapisujte všude a uvidíte, co se stane. Je to trochu jiné, než u konkurence.

Jaký je váš oblíbený odznáček?
Mám ráda tenhle – Treehugger (objímač stromů, v podstatě tedy "milovník přírody", byť někdy s pejorativním významem, pozn. red.). Dostala jsem ho za to, že chodím často do různých parků.

Jak se tedy Yelp liší od Foursquare?
Řekla bych, že Foursquare je v podstatě hra. Yelp je služba, která vám pomůže se rozhodnout, do kterého podniku jít a jak své peníze správně utratit. Jsme více orientovaní na podniky.

Z čeho získáváte peníze? Jak vás mohou podniky využívat?
Každý podnik má k dispozici naše bezplatné nástroje, pomocí kterých může svůj profil na Yelpu spravovat. Když se přihlásí ke svému podniku, tak je pomocí telefonního hovoru ověříme, abychom se ujistili, že jsou to oni. Pak můžou přidávat fotky, popsat svůj podnik nebo psát aktuality.

Konkurence

Webů nabízejících recenze restaurací a služeb je celá řada. Yelp v Česku naskakuje do rozjetého vlaku.

Z českých jmenujme například scuk.cz, zaměřený na foodies, nebo use-it.cz pro aktivní mladé turisty.

Celosvětové v Česku:

  • TripAdvisor.com
  • Google Mapy
  • Wikitravel.org
  • Foursquare.com
  • SpottedByLocals.com

Yelp už v roce 2012 koupil svého evropského konkurenta Qype, a upevnil tak svoji pozici na mezinárodním trhu. Největší je zřejmě stále Tripadvisor, i když porovnávání obou služeb je vzhledem k různému zaměření složité.

Mohou se společnosti bránit falešným recenzím?
Ano, pokud mají podezření na falešnou recenzi, mohou ji označit a náš tým ji prověří.

Ale jak ji mohou prověřit?
Falešné recenze mají určité znaky, podle kterých je můžeme celkem spolehlivě poznat. Máme s tím velké zkušenosti. Jistě, není to stoprocentní, ale jsme v tom už velmi dobří. Máme také přísná pravidla: podniky by neměly lidem říkat, aby dali na Yelp recenzi, vyloučeny jsou vlastní recenze nebo recenze od příbuzných a známých. Podnik také může na recenzi reagovat zprávou, a to jak veřejnou, tak soukromou.

Nemůže dojít k tomu, aby podnik obtěžoval zákazníky, kteří jej recenzovali?
Není, protože podnik vám bude moci poslat jen jednu zprávu. Pokud jim na ni odpovíte, bude vám zase moci poslat jednu další zprávu. Ale nikdy vás nemůže zavalit hromadou nevyžádaných zpráv. Vždycky jsme věděli, že podniky by měly mít hlas, ale ne takový, aby překřičely uživatele.

S akciemi Yelpu se obchoduje na burze, a tak jste zodpovědní svým investorům generovat zisk. Jak si Yelp vydělává?
Zisk společnosti Yelp je generován z reklamy. Firma si může zaplatit sponzorované umístění ve vyhledávání. Tato funkce je zatím dostupná jen v několika zemích. V Česku teď dostupná není, tedy vše, co firmy mohou dělat, bude zcela zdarma. A všechny nástroje jsou zdarma všude, tak jako tak.

Ale podniky by se neměly soustředit na svou prezentaci na Yelpu, ale na služby zákazníkům. Jistě, měly by o sobě něco napsat a aktualizovat kupříkladu otevírací hodiny. Ale pak už by měly hlavně poskytovat dobré služby svým zákazníkům a recenze budou přibývat organicky. Rozhodně by neměly povzbuzovat k více recenzím a v žádném případě nesmějí psát falešné recenze. Pekař by měl péct, nikoliv trávit čas na internetu.

S tím pečením jste mi připomněla skandál Amy's Baking Company, který měl dohru i na Yelpu. Ale to nebudeme řešit, to je v USA. Co nabídnete českým uživatelům Yelpu?
Tak především je to aplikace pro Android, iOS a další platformy. Pak je také Yelp integrovaný do map společnosti Apple a také hlasová asistentka Siri umí vyhledávat v Yelpu. Jeden z důvodů, proč jsme expandovali do České republiky, je to, že Češi jsou nadšenými uživateli moderních technologií a je tu hodně smartphonů.

Výsledky výzkumu mezi Čechy (a rozdíl mezi Prahou a zbytkem republiky)

Výsledky výzkumu mezi Čechy (a rozdíl mezi Prahou a zbytkem republiky)

Hrálo nějakou roli i to, že Praha a Česko obecně je oblíbenou turistickou destinací?
Rozhodně, turisté tvoří významnou složku našich uživatelů. Ale především se všude zaměřujeme na místní a na jejich rozhodování. Víme, že jde hlavně o komunitu. Komunity fungují, komunitní manažeři jim hodně pomáhají, proto také najmeme komunitního manažera i pro Prahu. Myslím, že tohle je pro Yelp důležité už od úplného začátku.

Takže máte check-iny, recenze, máte taky seznamy?
Ano, máme seznamy, které jsou veřejné. Můžete třeba udělat seznam svých oblíbených pizzerií nebo hamburgráren a tento seznam publikovat. Ale musí to být seznam míst, která jste navštívili. Místa, která navštívit chcete, si zase můžete ukládat, záložkovat.

Recenze různých míst mohou lidé psát i na sociální sítě nebo je hledat na mapách. Jak se lišíte od konkurence?
Myslím, že základní rozdíl je v důvodu, proč k nám lidé jdou. Uživatele baví psát recenze, protože jsou součástí komunity. Ale pro podniky je důležité, že když jde někdo na Yelp a hledá restauraci nebo třeba instalatéra, tak je to s rozhodnutím utratit peníze. Na sociálních sítích často jen tak klikáte, prohlížíte a bavíte se. Yelp pomáhá lidem se rozhodovat.

A jak se vám líbí Praha?
Je nádherná. A těším se, až ji budou moci turisté jako já objevovat přes Yelp. Díky tomu totiž uvidí nejen ty klasické památky a podniky na Starém městě, ale otevře se jim město tak, jak ho vidí místní, a to je skvělý zážitek. Jsem zvědavá, co Češi s Yelpem podniknou. Protože aby to skvěle fungovalo, musí se do toho zapojit. Doufám, že se zapojí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Smajlíky mohou komunikaci zrychlit, ale také způsobit nedorozumění.
Internetový smajlík slaví 35 let. Podívejte se, které kandidáty porazil

Původně měl usměvavý smajlík :-) označovat každou zprávu, která není myšlena vážně, zatímco zamračeným emotikonem :-( měly být označeny ostatní zprávy....  celý článek

Logo Pirate Bay
Stahujete z Pirate Bay? Zpomalí vám počítač, protože tajně těží kryptoměnu

Návštěvníci stránek torrentové sítě The Pirate Bay hlásí, že stránka jejich procesor využívá k těžbě digitálních měn.  celý článek

Severní Korea odpálila další mezikontinentální balistickou raketu a uvedla, že...
YouTube zastavil propagandistický kanál Severní Koreje. Analytikům chybí

YouTube se rozhodl zablokovat kanály „Stimmekoreas“ a „Uriminzokkiri”, které sloužily Severní Koreji k šíření propagandy,  celý článek

Okurková limonáda v 7 minutách!
Okurková limonáda v 7 minutách!

Vyměňte kupované limonády za domácí.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.