Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Právě před 10 lety nahráli zakladatelé YouTube první video „Já v ZOO“

  23:10aktualizováno  23:10
Největší videoserver slaví deset let od svého prvního videa. V květnu 2005 se stránka otevřela veřejnosti a brzy se stalo internetovou senzací. O rok později nadějný startup skončil ve vlastnictví Google, ale místo přejmenování se YouTube dočkal citlivější integrace a značku si zachoval dodnes.

Jawed Karim, jeden ze zakladatelů YouTube, popisuje na krátkém videu, že sloni jsou super | foto: YouTube.com

Čekají internetovou jedničku ve videu černější časy?

Miliarda aktivních uživatelů, 300 hodin videa nahraných na server každou minutu a meziroční růst o 50 % - to je YouTube v roce 2015, deset let od svého založení. Jde o třetí nejnavštěvovanější stránku na světě (první je Google, druhý je Facebook) a nejoblíbenější videoserver, který je prakticky synonymem pro internetovou „klipovou televizi“.

Tohle je první video, které na YouTube nahráli zakladatelé 23. dubna 2005:

V roce 2006 se server YouTube stal tehdy největším nákupem společnosti Google, a to za tehdy překvapivě vysokou částku 1,65 miliard dolarů. Všichni tři zakladatelé garážové firmy- Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim -  se rázem stali boháči. Podívejte se na jejich bezprostřední reakci, jak jinak, než na YouTube:

Víc než jen videoklipy

Před rokem 2005 si lidé kostičkovaná nekvalitní videa posílali e-mailem nebo vyměňovali na CD - to je dnes prakticky nepředstavitelné. Přehrávač postavený na Adobe Flash umožnil prohlížení videoobsahu přímo v internetovém prohlížeči. Od samého začátku stavěl YouTube  svůj úspěch nejen na nových technologiích, ale i na komunitním a sociálním aspektu prohlížení videa. Komentáře pod videoklipy, odebírání kanálů, vkládání (embedování) videí na stránky a na blog nebo vytváření vlastních seznamů oblíbených videí - to vše přispělo k úspěchu YouTube jako platformy.

Rozhovor s panem YouTube

Robert Kyncl, šéf obsahu YouTube

Robert Kyncl, šéf obsahu YouTube

Do budoucna bude YouTube přímou konkurencí - či minimálně doplněním - televizních kanálů. Natáčí vlastní seriály ve vlastním studiu a dává také možnost prohlížet placený obsah. YouTube žije z reklam, které zobrazuje před samotným promítaným videem. Právě portál YouTube zavedl a zdokonalil reklamy, které jdou přeskočit: „Tím pádem diváci sledují jen ty reklamy, které je zajímají. A zadavatelé platí také pouze ve chvíli, kdy si diváci jejich reklamu pustí celou,“ řekl pro Technet.cz Robert Kyncl, Čech, který zastává v Google pozici viceprezidenta a šéfuje obsahu YouTube. „Pokud inzerent natočí dobrou a poutavou reklamu, a takových skvělých reklam existuje celá řada, lidé ji chtějí dokoukat do konce. A my můžeme dělat více pro to, abychom lidem nabízeli reklamy, které by je mohly zajímat.“ 

Podle Kyncla je budoucnost YouTube v tom, že dokáže dát mnoha lidem možnost vydělávat na obsahu, který na YouTube nahrají. Například místo toho, aby zakazoval dávat k uživatelským videím podkres z hudby chráněné autorským právem, postará se YouTube o to, aby dostal držitel oněch autorských práv podíl ze zisku z reklamy: „Je to velký obchod zahrnující jak obsah od profesionálů, tak ten zparodovaný nebo jinak pozměněný od uživatelů.“

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Ukázka podvodné soutěže na Facebooku.
Útočníci lákají na Facebooku uživatele na výhru i slevu na brýle Ray-Ban

Dostat z uživatelů citlivé informace o jejich soukromí zkouší podvodníci různými způsoby. V poslední době jsou to například různé soutěže na Facebooku nebo...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.