Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Právě před 10 lety nahráli zakladatelé YouTube první video „Já v ZOO“

  23:10aktualizováno  23:10
Největší videoserver slaví deset let od svého prvního videa. V květnu 2005 se stránka otevřela veřejnosti a brzy se stalo internetovou senzací. O rok později nadějný startup skončil ve vlastnictví Google, ale místo přejmenování se YouTube dočkal citlivější integrace a značku si zachoval dodnes.

Jawed Karim, jeden ze zakladatelů YouTube, popisuje na krátkém videu, že sloni jsou super | foto: YouTube.com

Čekají internetovou jedničku ve videu černější časy?

Miliarda aktivních uživatelů, 300 hodin videa nahraných na server každou minutu a meziroční růst o 50 % - to je YouTube v roce 2015, deset let od svého založení. Jde o třetí nejnavštěvovanější stránku na světě (první je Google, druhý je Facebook) a nejoblíbenější videoserver, který je prakticky synonymem pro internetovou „klipovou televizi“.

Tohle je první video, které na YouTube nahráli zakladatelé 23. dubna 2005:

V roce 2006 se server YouTube stal tehdy největším nákupem společnosti Google, a to za tehdy překvapivě vysokou částku 1,65 miliard dolarů. Všichni tři zakladatelé garážové firmy- Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim -  se rázem stali boháči. Podívejte se na jejich bezprostřední reakci, jak jinak, než na YouTube:

Víc než jen videoklipy

Před rokem 2005 si lidé kostičkovaná nekvalitní videa posílali e-mailem nebo vyměňovali na CD - to je dnes prakticky nepředstavitelné. Přehrávač postavený na Adobe Flash umožnil prohlížení videoobsahu přímo v internetovém prohlížeči. Od samého začátku stavěl YouTube  svůj úspěch nejen na nových technologiích, ale i na komunitním a sociálním aspektu prohlížení videa. Komentáře pod videoklipy, odebírání kanálů, vkládání (embedování) videí na stránky a na blog nebo vytváření vlastních seznamů oblíbených videí - to vše přispělo k úspěchu YouTube jako platformy.

Rozhovor s panem YouTube

Robert Kyncl, šéf obsahu YouTube

Robert Kyncl, šéf obsahu YouTube

Do budoucna bude YouTube přímou konkurencí - či minimálně doplněním - televizních kanálů. Natáčí vlastní seriály ve vlastním studiu a dává také možnost prohlížet placený obsah. YouTube žije z reklam, které zobrazuje před samotným promítaným videem. Právě portál YouTube zavedl a zdokonalil reklamy, které jdou přeskočit: „Tím pádem diváci sledují jen ty reklamy, které je zajímají. A zadavatelé platí také pouze ve chvíli, kdy si diváci jejich reklamu pustí celou,“ řekl pro Technet.cz Robert Kyncl, Čech, který zastává v Google pozici viceprezidenta a šéfuje obsahu YouTube. „Pokud inzerent natočí dobrou a poutavou reklamu, a takových skvělých reklam existuje celá řada, lidé ji chtějí dokoukat do konce. A my můžeme dělat více pro to, abychom lidem nabízeli reklamy, které by je mohly zajímat.“ 

Podle Kyncla je budoucnost YouTube v tom, že dokáže dát mnoha lidem možnost vydělávat na obsahu, který na YouTube nahrají. Například místo toho, aby zakazoval dávat k uživatelským videím podkres z hudby chráněné autorským právem, postará se YouTube o to, aby dostal držitel oněch autorských práv podíl ze zisku z reklamy: „Je to velký obchod zahrnující jak obsah od profesionálů, tak ten zparodovaný nebo jinak pozměněný od uživatelů.“

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Po vinylu se vracejí i audiokazety. Rozjíždí se kvůli tomu nová továrna

Hudba je v kazetách nahraná na magnetické pásce. Je to plastová páska široká...

Ve Spojených státech rok od roku roste prodej nových audiokazet. Poptávka umožnila jedné firmě připravit výrobu nových...

Další z rubriky

Experimentoval s kódem, omylem tím nenávratně smazal miliardy korun

Zoufalý programátor omylem vymazal kryptoměnu v hodnotě stovek milionů dolarů

Vývojář s přezdívkou „devops199“ omylem využil chybu, která z něj učinila vlastníka téměř sedmi miliard korun v...

Facebook bojuje proti nahotě jako pomstě tím, že oběť nahraje záběry sama

(ilustrační snímek)

Facebook pracuje na filtrech, které mají zabránit tomu, aby byly zveřejněny snímky a záběry erotiky či nahých těl,...

Tuzemské e-shopy ohrozí konkurence. Amazon se naučil česky

Úvodní obrazovka stránky Amazon.de v češtině.

Německá verze amerického gigantu Amazon od úterý nabízí zboží v češtině. Stejně tak mohou zákazníci komunikovat i se...

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.