Jawed Karim, jeden ze zakladatelů YouTube, popisuje na krátkém videu, že sloni...

Jawed Karim, jeden ze zakladatelů YouTube, popisuje na krátkém videu, že sloni jsou super | foto: YouTube.com

Právě před 10 lety nahráli zakladatelé YouTube první video „Já v ZOO“

  • 6
Největší videoserver slaví deset let od svého prvního videa. V květnu 2005 se stránka otevřela veřejnosti a brzy se stalo internetovou senzací. O rok později nadějný startup skončil ve vlastnictví Google, ale místo přejmenování se YouTube dočkal citlivější integrace a značku si zachoval dodnes.
Čekají internetovou jedničku ve videu černější časy?

Miliarda aktivních uživatelů, 300 hodin videa nahraných na server každou minutu a meziroční růst o 50 % - to je YouTube v roce 2015, deset let od svého založení. Jde o třetí nejnavštěvovanější stránku na světě (první je Google, druhý je Facebook) a nejoblíbenější videoserver, který je prakticky synonymem pro internetovou „klipovou televizi“.

Tohle je první video, které na YouTube nahráli zakladatelé 23. dubna 2005:

V roce 2006 se server YouTube stal tehdy největším nákupem společnosti Google, a to za tehdy překvapivě vysokou částku 1,65 miliard dolarů. Všichni tři zakladatelé garážové firmy- Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim -  se rázem stali boháči. Podívejte se na jejich bezprostřední reakci, jak jinak, než na YouTube:

Víc než jen videoklipy

Před rokem 2005 si lidé kostičkovaná nekvalitní videa posílali e-mailem nebo vyměňovali na CD - to je dnes prakticky nepředstavitelné. Přehrávač postavený na Adobe Flash umožnil prohlížení videoobsahu přímo v internetovém prohlížeči. Od samého začátku stavěl YouTube  svůj úspěch nejen na nových technologiích, ale i na komunitním a sociálním aspektu prohlížení videa. Komentáře pod videoklipy, odebírání kanálů, vkládání (embedování) videí na stránky a na blog nebo vytváření vlastních seznamů oblíbených videí - to vše přispělo k úspěchu YouTube jako platformy.

Rozhovor s panem YouTube

Robert Kyncl, šéf obsahu YouTube

Do budoucna bude YouTube přímou konkurencí - či minimálně doplněním - televizních kanálů. Natáčí vlastní seriály ve vlastním studiu a dává také možnost prohlížet placený obsah. YouTube žije z reklam, které zobrazuje před samotným promítaným videem. Právě portál YouTube zavedl a zdokonalil reklamy, které jdou přeskočit: „Tím pádem diváci sledují jen ty reklamy, které je zajímají. A zadavatelé platí také pouze ve chvíli, kdy si diváci jejich reklamu pustí celou,“ řekl pro Technet.cz Robert Kyncl, Čech, který zastává v Google pozici viceprezidenta a šéfuje obsahu YouTube. „Pokud inzerent natočí dobrou a poutavou reklamu, a takových skvělých reklam existuje celá řada, lidé ji chtějí dokoukat do konce. A my můžeme dělat více pro to, abychom lidem nabízeli reklamy, které by je mohly zajímat.“ 

Podle Kyncla je budoucnost YouTube v tom, že dokáže dát mnoha lidem možnost vydělávat na obsahu, který na YouTube nahrají. Například místo toho, aby zakazoval dávat k uživatelským videím podkres z hudby chráněné autorským právem, postará se YouTube o to, aby dostal držitel oněch autorských práv podíl ze zisku z reklamy: „Je to velký obchod zahrnující jak obsah od profesionálů, tak ten zparodovaný nebo jinak pozměněný od uživatelů.“