Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

  0:01aktualizováno  0:01
Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají morálka a etika, může z toho být guláš, kde jsou všichni naštvaní. Dnes si vysvětlíme, jak reklamní systém funguje, a podíváme se na něj optikou všech stran.

Tvůrců jsou mraky, ale YouTubem se uživí jen malá část z nich. A ta to má stále těžší a těžší. | foto: Fotomontáž Tomáš Hegedüš

„Dny, kdy šlo všechno, skončily. Jak se platforma stává tradičním vysílacím kanálem, pro nezávislé či nové autory je stále těžší udělat si z tvorby živobytí. Starý YouTube byla bublina, která praskla a vzala s sebou mnoho z nás,“ říká pro Technet Derek Miller z videokanálu Explosm Entertainment.

Cyanide & Happiness

Cyanide and Happiness

Kreslené komiksy s nevybíravým a peprným humorem. Na YouTube jsou rozpohybovány jako Kraťasy (Shorts).

Účet sleduje přes osm milionů uživatelů a proslavil se díky černohumorným komiksům Cyanide & Happiness. Masivní fanouškovská základna vytvořila na YouTube díky reklamám stabilní příjem. Po mnohaleté existenci se ale tvůrci nedávno přihlásili a zjistili, že jejich kanál byl bez udání důvodu demonetizován - reklamní dojnice se odstřihla.

Pánové z Explosm nejsou první a zřejmě ani poslední. Než se podíváme blíže na jejich příběh, vysvětlíme si, jak reklamní systém na YouTube funguje a jak se někteří uživatelé mohou stát milionáři a pak snadno o příjem přijít.

Očima tvůrceJak vydělávat

Abyste mohli díky YouTubu vydělávat, musíte obsah vytvářet, nebo k němu mít patřičná práva. V opačném případě si vaše video velmi pravděpodobně najde strážce Content ID, o kterém jsme psali zde. Jakmile máte videoobsah, který splňuje podmínky platformy, můžete začít vydělávat.

Méně častou cestou je placená propagace. YouTube si ji definuje  jako „obsah vytvořený za úplatu pro třetí stranu nebo do kterého se sdělení třetí strany či produkt vkládá přímo.“ Jakmile tedy tvůrce někoho propaguje, musí zaškrtnout patřičné tlačítko a uživatelům se tato informace objeví pod videem. Pokud chtějí tvůrci diváky informovat zřetelněji, nabízí YouTube překryvnou textovou vrstvu, která běží během prvních sekund videa.

Prohlášení o product placementu

U takto označených videí se nadále mohou zobrazovat reklamy a díky informaci o product placementu se mohou eliminovat ty, které propagují konkurenci. Právě reklamy jsou nástrojem, který k vydělávání využívá většina tvůrců.

pouták Generace Youtube

SPECIÁL: Generace Youtube

První krokem k výdělku je zapnutí monetizace (zpeněžení) ve Studiu pro autory. Ovšem od 20. února to mají tvůrci ztížené: abyste si mohli zařadit do videí reklamy, budete muset během roku získat alespoň tisíc odběratelů a 4000 hodin sledování videa. To je mnohem přísnější než dřívější limit deset tisíc zhlédnutí, a může se jevit jako šikanózní pro malé kanály. K důvodu tohoto opatření se ale ještě dostaneme.

K reklamám je zapotřebí mít účet nejen na YouTubu, ale i na Google AdSense, což je marketingové království AlphaBetu. „Je to takový prostředník pro vyplácení peněz. Peníze z YouTubu se shromažďují v jeho peněžence,“ vysvětluje pro Technet český youtuber Tary. Jakmile vyplníte patřičné údaje, reklamní dveře jsou otevřené. Čekat v nich budete na zadavatele reklamy, na kterou se nyní podíváme z jejich úhlu.

Očima firemJaké jsou možnosti reklamy

YouTube funguje zejména díky reklamě, a není tedy překvapením, že využívá hned několik druhů. Na výběr je z následujících:

Formáty reklamy na YouTube

zdroj: YouTube

Pro uživatele jsou jedny z nejnepříjemnějších videoreklamy před nebo během videa. Autoři si mohou vybrat, zda půjdou přeskočit, či nikoli. Výhodou přeskočitelných je délka: lze si nastavit cokoli od pětisekundového spotu po klidně hodinovou reklamu. Druhým plusem je limit: zadavatelé zaplatí pouze tehdy, když uživatelé zhlédnou buď celý klip, nebo alespoň třicet sekund.

Speciálním typem jsou tzv. mikrospoty (Bumper Ads), které trvají přesně pět sekund. Než se tedy nabídne možnost přeskočení, reklama již končí. Nepřeskočitelné reklamy mají nastavený limit 15 - 20 sekund. Firmy si mohou vybrat i cílení reklamy podle mnoha kategorií jako území, demografie nebo témata, které YouTube sbírá spolu s Googlem.

Jak vám YouTube vnucuje videa? Nahlédněte pod pokličku algoritmu

Většina videí, která vídáte, spadá do kategorie TrueView. Elitní oblastí je Google Preferred, který zastřešuje nejpopulárnější videa a kanály s „kvalitním obsahem“. Kdo do něj patří? To určuje skóre, které je kombinací sledovanosti (počet zhlédnutí) a aktivity (počet lajků a komentářů).

Jenže i pokud jste jedním z nejsledovanějších youtuberů, skóre vám nepomůže. Přesvědčil se o tom známý americký vloger Logan Paul, kterého po natočení mrtvého těla v japonském lese z Google Preferred odstřihli. Právě tady začíná lidský faktor etiky a spolu s ním kontroverze cenzury a diskriminace.

Očima YouTubeKrutý cenzor, nebo byznysman?

„Scéna se čistí, obsah je hlídaný a přijde mi, že už nepanuje svoboda jako dřív. Dost tvůrců mění svoje videa tak, aby ‚přežili´ a mohli vydělávat. Jejich tvorba kvůli tomu dnes vypadá úplně jinak,“ stýská si Tary.

Logan Paul na tom skončil ještě dobře. Nepatří už sice mezi tvůrčí smetánku, stále ovšem díky reklamám na YouTube vydělává. Tým z Explosm Entertainment jednoho dne na kanálu spatřil, že ikona zeleného dolaru zežloutla. A to znamená jediné: váš obsah nadále není vhodný pro inzerenty.

Nejlépe placení youtubeři loňska.

Nejlépe placení youtubeři loňského roku

„To bylo vše, nic víc nám YouTube nesdělil,“ říká pro Technet Miller z Explosm. „Mluvili jsme s našimi kolegy ze Studio71, kteří jako my vnímají, že se demonetizace nabaluje a slýcháme o ní z dalších a dalších stran.“ Nyní tak složitě shánějí peníze přes crowdfundingový portál Patreon, aby si nadále dokázali udržet současné zaměstnance a vybavení.

Nutno podotknout, že krátké skeče Cyanide & Happiness korektní opravdu nejsou. Peprné vulgarity střídá černočerný humor s nahotou, byť kreslenou. Na druhou stranu to bylo roky v pořádku a mohlo by se jevit, že to animátoři mohou oprávněně vnímat jako nespravedlivou diskriminaci.

Jenže tak černobílé to není. YouTube není cenzor z vlastní vůle, chce dvě věci: vydělávat a působit přitom dobře. Vlnu demonetizace odstartoval článek v britských Timesech o pedofilech srocujících se v komentářích pod videi. I v reakci na něj opustily YouTube houfy vlivných značek jako Adidas, Deutche Bank či Lidl. A to je pro marketingové oddělení a výplatní pásky samozřejmě malér.

Egyptský soud nařídil zablokovat YouTube, nelíbí se mu video o Mohamedovi

Protože morální hodnoty nezměří stroje ale pouze lidi, dostala práci armáda lidí. Kontroleři vytipovávají kanály, které nejsou stoprocentně seriózní či korektní, a platforma je postupně demonetizuje.

Tary doplňuje vlastní zkušenost: „Žlutý dolar se může objevit i u jednotlivých videí. Ta pak YouTube nenavrhuje a nepromuje. U jednoho videa mi jej takto označili, i když mi přišlo v pořádku. Podal jsem protistížnost a verdikt byl stejný. Když jsem se na video vrátil za dva týdny, už zase jelo na zeleném dolaru. Ale sledovanost už logicky nebyla a přišel jsem tak o zisk.“

YouTube vyšel vstříc firmám a pro tvůrce bude stále těžší zpeněžit své dovednosti. Bohužel pro ně zatím neexistuje srovnatelně rozšířená alternativa a možnost odejít, jako to udělali někteří zadavatelé inzerce, nemají.

V anketě nešlo do 8:00 hlasovat kvůli špatnému načasování, za chybu se autor hluboce omlouvá.

Měl by YouTube regulovat obsah a demonetizovat kanály, pokud jsou nějakým způsobem nevhodné?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 29. června 2018. Anketa je uzavřena.

Ne 817
Ano 728


Kdo ovlivňuje podobu vaší hlavní stránky Facebooku a jak na něj vyzrát

Jak vám facebook sestavuje obsah hlavní stránky na míru?

Zajímalo vás někdy, proč na Facebooku vídáte příspěvky v pořadí, v jakém jsou? Odpovědí je News...

Video bylo zablokováno. Jak Youtube zvládá kontrolovat miliardy videí

Content ID

Běžní uživatelé o programu Content ID mnohdy neslyšeli. Autoři mu fandí, protože díky němu získali...

Jak vám Google vnucuje videa? Nahlédněte pod pokličku YouTube

Youtube pod pokličkou

Při brouzdání po YouTube vás zřejmě napadlo, na základě čeho vám doporučuje videa. Ponořte se s...

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají...

Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

„Je to jen bonus!“ Slavný matematik největší záhadu vyřešil jinou záhadou

Heidelberg Laureate Forum 2018 - Michael Atiyah

Devadesátiletý matematik, sir Michael Atiyah, vystoupil před odbornou veřejností, aby představil své řešení tzv....



Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...

Tentokrát vás vyděrači při masturbaci nenatočili, uklidňuje policie

účet trhlý

Do mnohých e-mailových schránek dorazila zpráva o napadení daného účtu a instalaci viru, který uživatele pomocí kamery...

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Další z rubriky

Twitter vrátí uživatelům možnost chronologického řazení příspěvků

Ilustrační snímek

Twitter dostal rozum a jako sociální síť, která vyniká aktuálními příspěvky, vrátí možnost chronologického řazení...

Facebook nově kontroluje fotografie a videa, zda nejsou falešná

Logo společnosti Facebook

Facebook rozšiřuje své kontrolní mechanismy na boj s falešnými zprávami o fotografie i videa.

Až deset tisíc skladeb. Spotify zvyšuje limit na stahování

Spotify

Spotify zvýšilo limit skladeb, které si lze z jednoho účtu stáhnout, na deset tisíc. Platí pro pět zařízení, a celkem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz