Z vesmíru k nám přilétl nový minerál

11:36aktualizováno  11:36
Brownleeit je jméno nového minerálu, který ve vesmírném prachu zachytil výzkumný letoun amerického Úřadu pro letectví a vesmír.
Komety k nám vozí exotický materiál z hlubin vesmíru.

Komety k nám vozí exotický materiál z hlubin vesmíru. | foto: Profimedia.cz

Američtí vědci objevili v mikroskopickém zrníčku vesmírného prachu nový minerál. Materiál tvořený manganem a křemíkem má schopnost polovodiče a o jeho existenci ani na Zemi, ani ve vesmíru se zatím nevědělo. Oznámila to v noci na dnešek Washingtonská univerzita v Seattlu, jejíž odborníci zrnko zkoumali.

Zrnko prachu zachytil do svých filtrů výzkumný letoun amerického Úřadu pro letectví a vesmír (NASA) v dubnu 2003. Tehdy Země prolétala velmi řídkým chvostem komety 26P/Grigg-Skjellerup, a vědci se proto domnívají, že zvláštní materiál by mohl pocházet právě z ní.

Mezinárodní sdružení mineralogů (IMA) nazvalo nově objevený minerál brownleeit na počest amerického vědce Donalda Brownleeho. "Minerály mě sice vždycky navýsost zajímaly, přesto si teď těžko zvykám, že sám minerálem jsem," řekl Brownlee.

Seznam vědecky známých minerálů obsahuje asi 4 300 položek. Každoročně dopadne na Zem podle NASA asi 40 000 tun materiálu z vesmíru. Každý den to znamená jedno zrnko prachu na metr čtvereční zemského povrchu.

Velení na pozorovatelně, střelnice Kapustin Jar
Před Bajkonurem Sověti zkoušeli rakety v tajném Kapustině Jaru

Sovětský svaz se v padesátých letech snažil na základě výzkumu německé raketové techniky i vlastních zkušeností vytvořit dalekonosnou raketu pro vodíkovou...  celý článek

Loď Šen-čou 9 před spojením s experimentálním modulem Tchien-kung 1
Čínská stanice zrychluje svůj pád k Zemi. Kam spadne, není jisté

K Zemi se blíží několikatunová kosmická stanice, jež byla vůbec první, kterou se Číně podařilo vynést na oběžnou dráhu. Původní odhad termínu dopadu až 100 kg...  celý článek

Známky vydané sovětskou poštou na počest projektu Veněra (1968)
Před 50 lety sovětská sonda poprvé změřila teplotu pekla na Venuši

Před padesáti lety se sovětská sonda Veněra 4 dostala jako první automat vyrobený lidmi do atmosféry planety Venuše a zjistila, že tam panuje peklo. Byl to...  celý článek

Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.