Komety k nám vozí exotický materiál z hlubin vesmíru.

Komety k nám vozí exotický materiál z hlubin vesmíru. | foto: Profimedia.cz

Z vesmíru k nám přilétl nový minerál

• 2
Brownleeit je jméno nového minerálu, který ve vesmírném prachu zachytil výzkumný letoun amerického Úřadu pro letectví a vesmír.

Američtí vědci objevili v mikroskopickém zrníčku vesmírného prachu nový minerál. Materiál tvořený manganem a křemíkem má schopnost polovodiče a o jeho existenci ani na Zemi, ani ve vesmíru se zatím nevědělo. Oznámila to v noci na dnešek Washingtonská univerzita v Seattlu, jejíž odborníci zrnko zkoumali.

Zrnko prachu zachytil do svých filtrů výzkumný letoun amerického Úřadu pro letectví a vesmír (NASA) v dubnu 2003. Tehdy Země prolétala velmi řídkým chvostem komety 26P/Grigg-Skjellerup, a vědci se proto domnívají, že zvláštní materiál by mohl pocházet právě z ní.

Mezinárodní sdružení mineralogů (IMA) nazvalo nově objevený minerál brownleeit na počest amerického vědce Donalda Brownleeho. "Minerály mě sice vždycky navýsost zajímaly, přesto si teď těžko zvykám, že sám minerálem jsem," řekl Brownlee.

Seznam vědecky známých minerálů obsahuje asi 4 300 položek. Každoročně dopadne na Zem podle NASA asi 40 000 tun materiálu z vesmíru. Každý den to znamená jedno zrnko prachu na metr čtvereční zemského povrchu.