Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Žádný Facebook, žádný Twitter. Japonští politici nesmí před volbami na internet

  14:59aktualizováno  14:59
Během předvolební kampaně nesmí japonští politici používat pro své zviditelnění ani e-mail. Nemohou uveřejňovat nové úvahy na svých stránkách, ani komunikovat s voliči na Facebooku či Twitteru.
Až po volbách!

Až po volbách!

Technologicky mimořádně vyspělé Japonsko se chystá na předčasné volby do dolní komory parlamentu, na Twitteru ale premiér Taró Aso ani jeho hlavní soupeři nejsou k zastižení. Od oficiálního zahájení předvolební kampaně 18. srpna mají totiž japonští politikové podle zákona zakázáno aktualizovat své internetové blogy, sdílet své politické názory prostřednictvím e-mailu či zveřejňovat na webu nová videa, píše agentura AFP.

Americkému prezidentovi Baracku Obamovi pomohl internet k cestě do Bílého domu, japonští zákonodárci jsou ale v postoji k vyspělým technologiím podstatně zdráhavější. Japonsko přitom patří k zemím s největší internetovou gramotností, protože web pravidelně používá přes 60 procent obyvatel.

Mnoho mladých voličů si stěžuje, že se cítí od politického dění izolováni.

"Nemožností internetové kampaně ztrácejí japonští politikové reálnou šanci pokusit se vzbudit zájem mezi mladými voliči," říká profesor Jeff Kingston, šéf asijských studií na tokijské Temple University. "Při poslední (prezidentské) kampani ve Spojených státech byl internet nesmírně důležitým nástrojem k aktivizaci mladých voličů, naopak při posledních volbách zde odevzdala svůj hlas pouze třetina mladých," dodal.

Internetový zákaz vychází ze zákona z roku 1950, který omezuje během kampaně distribuci materiálů na předem stanovená místa, jako jsou například předvolební shromáždění. Volební agitace proto stále převážně probíhá tradičními způsoby, za pomoci letáků, fyzické přítomnosti kandidátů v ulicích a tlampačů vytrvale z automobilů opakujících jména uchazečů.

Jistý pomalý vstup politiků do digitálního světa byl však před začátkem kampaně přeci jen patrný. Dvě hlavní strany přepečlivě upravily své internetové stránky a začaly zveřejňovat videa na serveru YouTube i na dalších stránkách, ačkoli většina z nich zachycuje pouze roztřesené záznamy z tiskových konferencí a projevů politiků.

Hitem se stal krátký kreslený film publikovaný Liberálnědemokratickou stranou (LDP), který zobrazuje vůdce opoziční Demokratické strany Japonska (DPJ) Jukia Hatojamu jako nápadníka dávajícího nerealistické sliby své známosti na společné večeři. Film na YouTube navštívilo již více než půl milionu uživatelů.

"Proč si radši nevybereš mne?" ptá se muž podobný Hatojamovi ženy a slibuje přitom nižší daně a více státních příspěvků. Když se ho jeho společnice zeptá, kde na to vezme peníze, odpoví, že "o podrobnostech bude přemýšlet až po svatbě".

Opoziční DPJ říká, že pokud v hlasování 30. srpna zvítězí - což také napovídají předvolební průzkumy - zmíněný zákon zreviduje. Konzervativní LDP, která vládne Japonsku téměř celé poslední půlstoletí, přitom DPJ viní, že doposud změny v zákoně blokovala.

"Zákaz existuje, protože většina uživatelů internetu jsou přívrženci DPJ.

Je to způsob, jak chce LDP udržet mladé, počítačově gramotné voliče v politických temnotách," kritizoval své soupeře opoziční člen horní komory japonského parlamentu Kan Suzuki.

Tradiční japonská média se zaměřují spíš na konfrontaci mezi stranami než na klíčové politické podrobnosti, upozornil Suzuki, který byl prvním japonským poslancem, jenž si v roce 2007 otevřel svůj úřad ve virtuálním světě Second Life.

"Voliči jsou znuděni zprávami o bojích mezi LDP a DPJ, mnohem víc je zajímají podstatnější politické otázky. V tom, si myslím, může hrát internet velmi významnou roli," řekl Suzuki agentuře AFP.

Spousta mladých Japonců říká, že jim politika není lhostejná, ale je pro ně těžké nadchnout se pro některou ze dvou hlavních stran vedených šedesátníky v šedých oblecích - osmašedesátiletým Asóem (LDP) a dvaašedesátiletým Hatojamou (DPJ).

"Ty strany se spolu jen hádají jako malé děti. Je to hloupé," vyjádřila se šestadvacetiletá úřednice Hiroko Hajašiová při svých nákupech v tokijské módní nákupní čtvrti Šibuja. "Potřebujeme charismatického vůdce. Zprvu jsem si myslela, že Asó má charisma, ale nemá," dodala.

"Američtí vůdci umějí mluvit k veřejnosti. Japonští politikové nejsou přesvědčiví," doplnila Hajašiovou její třiadvacetiletá kamarádka Sajaka Kobajašiová.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Skleněný most na hoře Yuntai
Infarktový žertík vyděsil turisty na skleněném mostě, kilometr nad zemí

Turisty v čínské provincii Hebei vyděsil žertík provozovatelů skleněného mostu na hoře Yuntai. Ve výšce více než 1 000 metrů nad zemí to musí být hrozivý...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Pivníci.cz
Tipy na zajímavé weby: Se stránkou plnou piv se vám bude hodit hlídání

Hodnocení piv, kam na ně zajít a kde jsou u nás pivovary, najdete na Pivníci.cz. Na hodinu, na dvě či celý den. Potřebujete pohlídat děti prověřenou chůvou?...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.