Až po volbách!

Až po volbách!

Žádný Facebook, žádný Twitter. Japonští politici nesmí před volbami na internet

  • 0
Během předvolební kampaně nesmí japonští politici používat pro své zviditelnění ani e-mail. Nemohou uveřejňovat nové úvahy na svých stránkách, ani komunikovat s voliči na Facebooku či Twitteru.

Technologicky mimořádně vyspělé Japonsko se chystá na předčasné volby do dolní komory parlamentu, na Twitteru ale premiér Taró Aso ani jeho hlavní soupeři nejsou k zastižení. Od oficiálního zahájení předvolební kampaně 18. srpna mají totiž japonští politikové podle zákona zakázáno aktualizovat své internetové blogy, sdílet své politické názory prostřednictvím e-mailu či zveřejňovat na webu nová videa, píše agentura AFP.

Americkému prezidentovi Baracku Obamovi pomohl internet k cestě do Bílého domu, japonští zákonodárci jsou ale v postoji k vyspělým technologiím podstatně zdráhavější. Japonsko přitom patří k zemím s největší internetovou gramotností, protože web pravidelně používá přes 60 procent obyvatel.

Mnoho mladých voličů si stěžuje, že se cítí od politického dění izolováni.

"Nemožností internetové kampaně ztrácejí japonští politikové reálnou šanci pokusit se vzbudit zájem mezi mladými voliči," říká profesor Jeff Kingston, šéf asijských studií na tokijské Temple University. "Při poslední (prezidentské) kampani ve Spojených státech byl internet nesmírně důležitým nástrojem k aktivizaci mladých voličů, naopak při posledních volbách zde odevzdala svůj hlas pouze třetina mladých," dodal.

Internetový zákaz vychází ze zákona z roku 1950, který omezuje během kampaně distribuci materiálů na předem stanovená místa, jako jsou například předvolební shromáždění. Volební agitace proto stále převážně probíhá tradičními způsoby, za pomoci letáků, fyzické přítomnosti kandidátů v ulicích a tlampačů vytrvale z automobilů opakujících jména uchazečů.

Jistý pomalý vstup politiků do digitálního světa byl však před začátkem kampaně přeci jen patrný. Dvě hlavní strany přepečlivě upravily své internetové stránky a začaly zveřejňovat videa na serveru YouTube i na dalších stránkách, ačkoli většina z nich zachycuje pouze roztřesené záznamy z tiskových konferencí a projevů politiků.

Hitem se stal krátký kreslený film publikovaný Liberálnědemokratickou stranou (LDP), který zobrazuje vůdce opoziční Demokratické strany Japonska (DPJ) Jukia Hatojamu jako nápadníka dávajícího nerealistické sliby své známosti na společné večeři. Film na YouTube navštívilo již více než půl milionu uživatelů.

"Proč si radši nevybereš mne?" ptá se muž podobný Hatojamovi ženy a slibuje přitom nižší daně a více státních příspěvků. Když se ho jeho společnice zeptá, kde na to vezme peníze, odpoví, že "o podrobnostech bude přemýšlet až po svatbě".

Opoziční DPJ říká, že pokud v hlasování 30. srpna zvítězí - což také napovídají předvolební průzkumy - zmíněný zákon zreviduje. Konzervativní LDP, která vládne Japonsku téměř celé poslední půlstoletí, přitom DPJ viní, že doposud změny v zákoně blokovala.

"Zákaz existuje, protože většina uživatelů internetu jsou přívrženci DPJ.

Je to způsob, jak chce LDP udržet mladé, počítačově gramotné voliče v politických temnotách," kritizoval své soupeře opoziční člen horní komory japonského parlamentu Kan Suzuki.

Tradiční japonská média se zaměřují spíš na konfrontaci mezi stranami než na klíčové politické podrobnosti, upozornil Suzuki, který byl prvním japonským poslancem, jenž si v roce 2007 otevřel svůj úřad ve virtuálním světě Second Life.

"Voliči jsou znuděni zprávami o bojích mezi LDP a DPJ, mnohem víc je zajímají podstatnější politické otázky. V tom, si myslím, může hrát internet velmi významnou roli," řekl Suzuki agentuře AFP.

Spousta mladých Japonců říká, že jim politika není lhostejná, ale je pro ně těžké nadchnout se pro některou ze dvou hlavních stran vedených šedesátníky v šedých oblecích - osmašedesátiletým Asóem (LDP) a dvaašedesátiletým Hatojamou (DPJ).

"Ty strany se spolu jen hádají jako malé děti. Je to hloupé," vyjádřila se šestadvacetiletá úřednice Hiroko Hajašiová při svých nákupech v tokijské módní nákupní čtvrti Šibuja. "Potřebujeme charismatického vůdce. Zprvu jsem si myslela, že Asó má charisma, ale nemá," dodala.

"Američtí vůdci umějí mluvit k veřejnosti. Japonští politikové nejsou přesvědčiví," doplnila Hajašiovou její třiadvacetiletá kamarádka Sajaka Kobajašiová.