Záhada trvá. Původ asteroidu, zabijáka dinosaurů, je stále neznámý

aktualizováno
Asteroid Baptistina, o kterém se až donedávna soudilo, že před 65 miliony lety zapříčinil zkázu dinosaurů, je z obliga. Tvrdí to výsledky nejnovější studie NASA.

Ilustrační obrázek | foto: Profimedia.cz

Přibližně před 65 miliony lety narazil do Země asteroid zhruba o průměru 10 kilometrů a způsobil zánik dinosaurů. A nejen jich, za své tehdy vzala i spousta jiných živočišných druhů. Masové vymírání ale přežili, až na pár výjimek, drobní savci, čímž vydláždili cestu k rozvoji nových vývojových linií, vedoucích až k člověku.

Baptistina

Až donedávna se vědci domnívali, že znají původ asteroidu, který měl mít tuto gigantickou zkázu na svědomí. Podle studie z roku 2007 jím měl být obří asteroid zvaný Baptistina. Předpokládalo se, že asi před 160 miliony lety vrazil do pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem a rozpadl se na kusy. Nešlo o žádné drobečky, některé z nich byly velké jako hora. Jeden z nich pak měl být později vyvržen směrem k Zemi a přivodit zkázu dinosaurů.

WISE

Ale zdá se, že všechno bylo jinak. Baptistina zřejmě za nic nemůže, aspoň o tom svědčí pozorování, která uskutečnil infračervený kosmický teleskop WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer).

Problém je v tom, že studie z roku 2007 vycházela pouze z pozorování pozemských teleskopů, pracujících ve viditelné oblasti elektromagnetického spektra. Viditelné světlo se sice od asteroidů odráží, ale na určení jejich velikosti potřebujete znát i odrazivost jejich povrchů. Bez její znalosti jde víceméně o pouhý odhad.

WISE naproti tomu zkoumal asteroidy v infračervené oblasti. Infračervené světlo, které tělesa vysílají, závisí na jejich teplotě a velikosti, a právě to sondě umožnilo mnohem přesnější měření velikosti asteroidů. Pak již stačilo jen porovnat výsledky s předchozími pozorováními z pozemských dalekohledů.

Prostě na to nebyl čas

Teleskop WISE od ledna 2010 do února 2011 prozkoumal 120 tisíc asteroidů z hlavního pásu, z toho 1 056 jich patřilo do rodiny pohrobků Baptistiny. Složité výpočty velikostí, odrazivostí a drah jednotlivých asteroidů naměřených teleskopem WISE ukázaly, že Baptistina se rozpadla až někdy před 80 miliony lety, tedy v polovině původně odhadovaného období.

Asteroid, který by vznikl jejím rozpadem, by v tomto případě na to, aby se vymanil z hlavního pásu asteroidů, později zasáhl Zemi a způsobil vyhynutí dinosaurů, potřeboval nějakých 15 milionů let. A to je podle astronomů velmi nepravděpodobné.

Podle Amy Mainzerové, která práce na nové studie vedla, na to prostě nebyl čas. "Něco takového obyčejně trvá desítky milionů let," tvrdí lakonicky.

Zdroj: www.nasa.gov, www.wikipedia.org

Zatmění Slunce přerušilo bitvu (ilustrační snímek)
„Noc uprostřed dne“ ukončila válku. Jak antický génius tipnul zatmění?

Úplné zatmění Slunce patří mezi nejpopulárnější astronomické úkazy, které lze na Zemi pozorovat. Ale pokud byste nevěděli, že Měsíc právě zakryl sluneční...  celý článek