Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zahoďte baterie, vypněte elektrárny - přicházejí palivové články

Více než sto let trvalo, než se i běžný uživatel dočkal prvních palivových článků. Ty nyní nabízejí elektrickou energii pro přenosná zařízení, dopravní prostředky a možná nahradí i elektrárny.
Ačkoliv se v teprve v tomto tisíciletí začínají objevovat první komerčně dostupné palivové články, jejich princip je znám minimálně od roku 1839. V té době provedl jistý pan Grove pokus, na jehož základě mohl konstatovat, že kyslík a vodík v té době používaném galvanickém článku vyprodukují stejnosměrný elektrický proud. Od té doby se až do šedesátých let minulého století vývoj v podstatě zastavil. Právě v 60. letech dvacátého století se o tento druh napájení začala zajímat armáda a vznikly systémy pro mobilní napájení různé vojenské techniky. Například pro kosmický projekt Apollo byly využity kyslovodíkové palivové články k vytápění kabiny a napájení přístrojů. Vše bylo ale příliš drahé na to, aby se v té době firmy pustily do výroby takových článků pro běžné komerční využití.

Jak se však neustále zmenšuje zásoba neobnovitelných zdrojů energie a lidé se snaží více chránit životní prostředí, zvětšily se i investice do vývoje tohoto systému napájení. Nyní se již můžeme setkat s prvními produkty, jejichž zdrojem energie je palivový článek. Palivové články lze již nyní využít k napájení různých přenosných zařízení, objevily se první automobily s touto technologií pod kapotou. Do budoucna se počítá například s elektrárnami, jež by vyráběly elektrickou energii pomocí palivových článků. Nejvíce se této technologii zatím daří v Japonsku a Spojených státech.

Princip

Ve své podstatě je princip výroby elektrické energie v kyslovodíkovém palivovém článku opakem elektrolýzy (ta umožňuje získat z vody pomocí elektrického proudu samostatně kyslík a vodík). To znamená, že dochází k okysličování vodíku a prostřednictvím elektrod je pak vyráběn elektrický proud a produkováno teplo. Jak takový článek vypadá, můžete zjistit z následujícího obrázku.

Schéma palivového článku 

Z jedné stany je vháněn čerstvý vzduch a z druhé proudí spalované médium (vodík). Kyslík ze vzduchu projde pravou katodou, aby se na pravém katalyzátoru spojil s vodíkem (jinými slovy spálil vodík na vodu). Vodík musí projít přes anodu, levý katalyzátor a elektrolyt, aby se dostal k pravé katodě. Na externím okruhu mezi anodou a katodou pak může být měnič stejnosměrného proudu na střídavý. Elektrolyt má za úkol blokovat průchod elektronů. Při tomto procesu tedy vzniká elektrická energie, voda a teplo ze spalování.

V současné době existuje několik druhů palivových článků, jež se dělí podle toho, jaký elektrolyt využívají. Výjimkou je tak označení „Direct Methanol Fuel Cell“ (DMFC, methanolový palivový článek). Další druh se nazývá „Proton Exchange Membrane Fuel Cell“ (PEMFC), což je název odvozený od membrány (elektrolyt), která blokuje elektrony. Jeden z palivových článků nese označení „Alkaline Fuel Cell“ (AFC). Právě tento systém byl použit ve americkém vesmírném programu v 60. letech. Další druh nese označení „Phosphoric-acid Fuel Cell (PACF)“. Tato zařízení s kyselinou fosforečnou v elektrolytu by se mohla stát dostatečným zdrojem energie pro váš dům. Ale trvá jim delší dobu, než se dostanou do provozní teploty, takže se nehodí například pro pohánění automobilů. Na ještě větší provozní teplotě (kolem 1000° C) pracují „Solid Oxide Fuel Cell“ (SOFC). Mimo vyrobené elektřiny lze také využít vodní páru, kterou v důsledku takto vysoké teploty SOFC produkuje. Na druhou stranu musí být tyto palivové články vyrobeny z poměrně drahých materiálů. Levnější varianta, která pracuje na cca 600° Celsia, se nazývá “Molten Carbonate Fuel Cell“ (MCFC).

Problémy

Jednou z velkých brzd rozvoje kyslovodíkových palivových článků je velice nesnadné skladování a distribuce vodíku. A i samotná výroba opravdu čistého vodíku je poměrně náročná. Přitom platí, že čím čistší je vodík palivový článek využívá, tím více energie se získá.

A patrně i proto se začalo experimentovat propanem a metanolem. S propanem se počítá pro palivové články, jež budou dodávat energii domácnostem, zatímco metanol patně naleznete v přenosných zařízeních a dopravních prostředcích. Spalování propanu a metanolu je sice méně šetrné k životnímu prostředí než pálení čistého vodíku, ale v poměru k současným technologiím se i tak jedná o výrazný pokrok.

Baterie s dlouhou životností

O tom, že palivový článek bude ideální náhradou nynějších baterií, nebude pochyb, až se zmenší jeho rozměry a cena bude odpovídat získaným výhodám. Problém může nastat ve skutečnosti, že množství výkonu palivového článku přímo závisí na velikosti plochy membrány, na níž dochází k chemické reakci. Nejnovější pokroky v této oblasti jste měli možnost vidět například na letošní výstavě CeBIT 2003, kde patrně nejvíce zaujal palivový článek prezentovaný na stánku Toshiby spolu s mininotebookem Libreto. Již 30. ledna 2001 tato firma představila prototyp PDA s integrovanou technologií palivových článků. Přibližně půlkilogramový článek má výkon až 8 W.

PDA od Toshiby s technologií napájení DMFC 

Německá společnost Smart Fuel Cell zase nabízí zařízení s DMFC články, které je schopno s jednou 125mililitrovou cartridgí metanolu napájet notebook na asi sedm hodin. Společnost NEC zase představila svůj Tablet PC napájený palivovými články, které mají výkon až 20 W. Ukázány byly také cartridge s objemem 50 – 240 ml metanolu.

Tankujte vodík

Stejnosměrný proud produkovaný palivovými články může také pohánět elektromotor v některém dopravním prostředku. Na světě již jsou prototypy autobusů a automobilů. Pokud jste navštívili autosalón v Ženevě, mohli jste si prohlédnout model Honda FCX, který ke svému provozu využívá palivové články. Pohonná jednotka vozu pak dosahuje výkonu až 60 kW (82 k). Automobil má dojezd 355 km a maximální rychlost 150 km/hodinu. Některé předpovědi hovoří o tom, že do poloviny tohoto století nahradí v automobilech spalovací motory palivovými články.

Autobus poháněný palivovými články Autobus poháněný palivovými články

Technologie palivových článků se neustále vyvíjí. Hlavní důraz bude nejdříve kladen na snížení ceny článků a patrně i cartridgí. To by se ale mělo v podstatě řešit samo s nástupem hromadné výroby. S tím v ruku v ruce půjde požadavek na menší rozměry a větší výkon.

  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 29 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 16 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na méně používané dráze se potkalo několik obrů i návštěva z pouště

v diskusi jsou 2 příspěvky

10. dubna 2024  10:13

Letiště Václava Havla využívá při tzv. západním proudění jako hlavní dráhu pro starty a přistání...

OBRAZEM: Po zkušenostech s Moskvou neponechává Litva otázku výzbroje náhodě

v diskusi je 19 příspěvků

11. dubna 2024

Litva se stala členem obranné aliance NATO v roce 2004. Pro zajištění vlastní bezpečnosti v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Patnáct zbytečných obětí. Před 100 lety vybuchl důl Gabriela na Ostravsku

v diskusi jsou 4 příspěvky

12. dubna 2024

Dvanáctý duben 1924 přinesl vážnou důlní katastrofu v Československu. Výbuch v dole Gabriela v...

Musk chce přimět nové uživatele, aby za příspěvky na síť X platili

v diskusi je 25 příspěvků

16. dubna 2024  11:26

Pokud chcete být na sociální síti X aktivní, budete muset nejspíš platit. Tedy pokud budete noví...

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

OBRAZEM: Drážďanská MHD má i dvě lanovky. A blízko sebe, co by lanem dohodil

v diskusi je 1 příspěvek

16. dubna 2024

Kromě jiných zajímavých věcí najdeme v Drážďanech i dvě historické lanové dráhy, jednu pozemní a...

Copilot od Microsoftu nabízí zdarma mnoho schopností placeného ChatGPT

v diskusi nejsou příspěvky

16. dubna 2024

Byl to ChatGPT, který na konci roku 2022 začal psát revoluci na poli nástrojů generativní umělé...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...