Větší elektronika nesmí na palubu některých letů do Británie a USA

  10:51aktualizováno  17:39
Spojené státy vydaly zákaz převozu většiny elektroniky na palubě letadel z některých letišť Blízkého východu. Pravidlo platí pro přímé lety do USA. Nově se přidala i Velká Británie.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Notebooky, tablety a i další elektronika větší než mobilní telefon má být v odbaveném zavazadle. Na palubě letadla může mít cestující jen mobilní telefon a zdravotní přístroje. Důvodem je blíže nespecifikovaná teroristická hrozba. Bomba může být podle státních orgánů ukryta v různých typech zařízení. Jako příklad zakázaných přístrojů později úřady uvedly: notebooky, tablety, čtečky elektronických knih, fotoaparáty, přenosné DVD přehrávače, herní zařízení větší než telefon, či přenosné tiskárny a skenery.

V úterý odpoledne s podobným požadavkem na aerolinie obrátila i Velká Británie (VB). Ta podle BBC omezuje i velké mobilní telefony. Není jasné od jaké velikosti, takže je možné, že to bude spíše požadavek na menší tablety s GSM modulem, což by odpovídalo i americkým požadavkům. Právě se Spojenými státy Británie své kroky koordinuje.

Seznam postižených letišť pro lety do USA

  • Jordánsko (letiště v Ammánu)
  • Egypt (Káhira)
  • Turecko (Istanbul)
  • Saúdská Arábie (Rijád, Džidda)
  • Kuvajt (Kuvajt)
  • Maroko (Casablanca)
  • Katar (Dauhá)
  • Spojené arabské emiráty (Dubaj, Abú Zabí).

Zdroj: AP

Pondělní pravidlo nově platí pro aerolinky při přímých letech z některých letišť do USA nebo přes Kanadu. Podle agentury AP by to měla být asi desítka letišť v osmi zemích Blízkého východu a severní Afriky.

Británie v úterý zakázala elektroniku na palubě letů ze šesti zemí. Jde o všechny přímé lety z Turecka, Libanonu, Jordánska, Egypta,Tuniska a Saúdské Arábie.

Aerolinie omezené nařízením VB

British Airways, EasyJet, Jet2.com, Monarch, Thomas Cook, Thomson, Turkish Airlines, Pegasus Airways, Atlas-Global Airlines, Middle East Airlines, Egyptair, Royal Jordanian, Tunis Air a Saudia

Zdroj: BBC

Opatření Velké Británie se týká jak anglických, tak zahraničních aerolinek

Nové americké nařízení bylo rozesláno v pondělí prostřednictvím e-mailu jako „důvěrné“ od Amerického úřadu pro bezpečnost dopravy (US transportation safety administration, TSA). Během úterý pak bylo oficiálně oznámeno Ministerstvem vnitří bezpečnosti USA (Department of Homeland Security).

Jelikož oznámení nebylo původně vydáno veřejně, spekuluje se o množství aerolinek, které to zasáhlo. Odhady se pohybovaly mezi 9 až 13 leteckými společnostmi, které létají z Blízkého východu. Příjem takového požadavku zatím potvrdily Jordánské aerolinie a saudskoarabské Saudia Airlines, týkat by se ale měla i takových společností, jako jsou Emirates, Turkish Airlines, Qatar Airways a dalších.

21.března 2017 v 07:20, příspěvek archivován: 21.března 2017 v 09:55

@RoyalJordanian This Tweet appears to have been deleted , cannot find it back . Is it still valid #ElectronicsBan https://t.co/PYZXwa76MP

Je zajímavé, že podle serveru Fortune by se toto pravidlo nemělo vztahovat na žádnou americkou leteckou společnost.

Později bylo upřesněno, že se požadavek týká devíti aerolinek. Denně tak postihne pasažéry zhruba 50 letů.

Spojené státy dali aerolinkám čtyři dny na implementaci nových pravidel.

Kontrola elektroniky

Již nyní platí cestování s elektronikou na palubě letadel řada omezení. I vy jste se možná setkali například s tím, že jste museli zapnout své přístroje, abyste dokázali, že jsou funkční. Právě větší přístroje mohou způsobit mnohem větší škody než menší mobilní telefony, pokud jsou jen schránkou pro výbušninu.

Jak pro server Wired uvádí jeden z bývalých vedoucích TSA, je umístění větších notebooků, kamer, čteček a dalších do zavazadlového prostoru bezpečnější z hlediska potenciálního výbuchu bomby. Jednak jsou kolem kufry a ne lidé a také je tento prostor zpevněn. Ani laptop s výbušninou by tak neměl zničit letadlo tak, aby se rozpadlo.

Ne všechna opatření se ale týkají teroristické hrozby. Jako příklad může sloužit omezení převozu náhradních baterií v odbaveném zavazadle. Právě nové pravidlo přebíjí to, které mělo zabránit tomu, aby v podpalubí v zavazadlovém prostoru vznikl požár po potenciálním vznícení li-ion baterií.

Aktualizováno: Doplnili jsme informace o britském zákazu.

Autor:


Nejčtenější

Jeho fotky jsou až neskutečně nádherné. Podívejte se, jak vznikají

Kalendář 43. výsadkového praporu - Nic nepotěší potápěče průzkumného týmu po...

Jeho fotky výsadkářů z Chrudimi viděl téměř každý. Vypadají jako vystřižené z toho nejdražšího hollywoodského akčního...

Nelíbí se mi, kam se internet vydal, říká vynálezce WWW. Chce to změnit

Tim Berners-Lee představuje vizi nového, decentralizovaného internetu...

V roce 1990 spustil první webový server a odstartoval tak revoluci. Díky němu se internet rozšířil do celého světa, do...



Sedm častých lží, mýtů a omylů o přechodu na nové televizní vysílání

V roce 2020 budou mít sběrné dvory napilno.

Mnoho lidí se v blížící se změně vysílacího standardu neorientuje, a tak se snadno může klamavou nabídkou či...

Podívejte se, kdy vám vypnou současné televizní vysílání a co s tím udělat

Nelamte si s DVB-T2 hlavu. Vše podstatné se dozvíte níže.

Současné pozemní digitální televizní vysílání má před sebou poslední měsíce života. První vysílače budou vypnuty již...

Start lodě Sojuz MS-10 se nezdařil, modul s posádkou nouzově přistál

Start Sojuzu MS-10 z Bajkonuru 11. října 2018.

Čtvrteční start lodě Sojuz MS-10 z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu se nezdařil. Kvůli závadě na nosné raketě Sojuz...

Další z rubriky

Skoro špionážní větroň. Amatéři překonali rekord letounu U-2

Kluzák Perlan 2

Větroň Perlan 2 se nad Andami vznesl do výšky nad 23 kilometrů a překonal tak mimo jiné i oficiální rekord ve výšce...

Spotřeba 100 litrů na kilometr. Jak se vozily americké raketoplány

Boeing 747 N905NA (vpředu) a N911NA spolu za dobu služby letěly pouze jednou,...

Nejslavnější cesty amerických raketoplánů mířily do kosmického prostoru, všechny však musely během své kariéry...

Z historie Karosy: midibus na podvozku avie zabodoval na výstavě v Nice

V roce 1969 byl midibus Karosa A 30-D7 prezentován na mezinárodní autobusové...

Jedním z méně známých výrobků Karosy Vysoké Mýto je midibus postavený na podvozku později ikonické Avie A30. V roce...



Najdete na iDNES.cz