Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zákazníky podvádí 2/3 internetových obchodů

  19:29aktualizováno  19:29
Značná část tuzemských internetových obchodů podle průzkumu Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) nedodržuje povinnosti stanové občanským zákoníkem, a krátí tak práva svých zákazníků.
Letošními testy SOS totiž bez problémů prošlo pouze 29 ze 100 internetových obchodů. V předchozím průzkumu SOS vyhovělo zkoumaným kritériím 49 procent internetových obchodníků.

"Při zkoumání obsahu stránek internetových obchodů, a to zejména kontaktních údajů, obchodních podmínek a reklamačních řádů, bylo zjištěno, že zdaleka ne všechny plní povinnosti o informování spotřebitelů dané občanským zákoníkem," řekla novinářům právnička SOS Klára Přikrylová.

Například 59 procent obchodníků podle Přikrylové nepoučilo před odesláním objednávky své zákazníky správně nebo je nepoučilo vůbec o jejich právu na odstoupení od kupní smlouvy, kterou uzavřeli pomocí internetu. "To je proti minulým testům internetových obchodů prováděným SOS výrazné zhoršení," podotkla Přikrylová.

Sedm procent testovaných obchodů zase podle SOS zkracovalo zákonnou záruční dobu na zakoupení zboží, což je lepší výsledek než v dřívějších průzkumech. "Zhruba 15 procent obchodů ale ve svých obchodních podmínkách výslovně vyloučilo právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy z toho důvodu, že zboží objednané dálkově odebrali osobně," uvedla Přikrylová.

Dodala, že průzkum odhalil v internetových obchodech další nesrovnalosti. "Nejčastěji se jednalo o účtování poplatku za takzvanou neoprávněnou reklamaci, požadavek obchodníků na zaslání zboží k reklamaci pouze v originálním obalu či neprodloužení záruční doby při výměně zboží," řekla Přikrylová.

Někteří internetoví obchodníci navíc své obchodní podmínky zaštiťovali nepravdivou informací, že byly konzultovány s SOS, což podle odborníků mohlo zmást spotřebitele. "Upozorňujeme na to, že se naše sdružení se zněním obchodních podmínek těchto obchodníků nemohlo v žádném případě ztotožnit a v nejbližší době podnikneme kroky k tomu, aby tato zavádějící informace z internetových stránek obchodů, kterých se týká, zmizela. V opačném případě jejich seznam zveřejníme," upozornila Ivana Picková z pražské centrály SOS.

Nákupy přes internet v ČR rychle rostou. Podle odhadů objem celkových online prodejů v ČR se letos zvýší na sedm miliard korun, což je o třetinu více než loni.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Navzdory válce vyrobili  ve firmě Laurin & Klement nový motor
Navzdory válce vyrobili ve firmě Laurin & Klement nový motor

VIDEO V roce 1917 musela mladoboleslavská automobilka Laurin & Klement spoléhat nejvíce na předválečné modely svých vozů a plnila hlavně válečné zakázky. Přesto v...  celý článek

Milovník zvířat Cleveland Amory se narodil před 100 lety
Milovník zvířat Cleveland Amory se narodil před 100 lety

VIDEO 2. září 1917 se narodil novinář, spisovatel a militantní bojovník za práva zvířat Cleveland Amory. Působil v řadě prestižních amerických médiích, třeba v NBC....  celý článek

Generál Vojcechovský bojoval v legiích, Stalin ho poslal do gulagu
Generál Vojcechovský bojoval v legiích, Stalin ho poslal do gulagu

VIDEO 26. srpna 1917 vstoupil Sergej Vojcechovský v hodnosti podplukovníka do formujících se Československých legií. Po 1. světové válce bojoval v bělogvardějském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.