Zamyšlení: Kdo může za razantní pokles prodeje CD? Internet ne...

... aneb pojednání o politice nahrávacích společností. Dále se dočtete o připravovaném jednání o zákonu CBDTPA, úmyslu labelu Universal zabezpečit nové album Eminema, chystaném MP3 přehrávači pro Game Boy a zajímavém názoru na chybu WinAmpu.

Dostane Eminem Copy-Protection?
Nové album kontroverzního rapera Eminema možná dostane neslušivý copy-protection kabátek. Vydavatel CD Universal Music vede horečnaté jednání se zpěvákovou nahrávací společností, aby mohl jeho nové album "The Eminem Show" zabezpečit novou verzí Cactus Data Shield, jež byl měla zaručit větší kompatibilitu s přehrávači. Pokud se podaří jednání dotáhnout do úspěšného konce během dvou týdnů, což je nejzazší termín pro start výroby alba, které má vyjít 3. června, stalo by se nové Eminemovo CD prvním chráněným proti kopírování na všech světových trzích. Dosud se tak dělo většinou jen v rámci regionu, například deska s ochranou v Německu nebyla v Itálii chráněna vůbec. Důvod? Peníze. Alba "The Marshall Matters" se prodalo 17 milionů kopií a Universal nechce tratit ani cent na desce, která aspiruje na bestseller letošního roku.

Game Boy se dočká MP3 přehrávače
Společnost Kemco oznámila, že pracuje na nové periferii pro herní konzoli Game Boy Advanced. MP3 přehrávač, který nijak neomezí standardní funkce konzole, umožní snadné nahrávání hudby a její playback přes sluchátka nebo vestavěné reproduktory konzole. Především pro asijský trh bude zajímavá funkce Karaoke, která potlačuje vokální spektrum nahrávky, a díky internímu mikrofonu bude uživatel moci předvést své pěvecké vlohy.

Napomůže chyba WinAmpu rozšíření jiných formátu?
Na internetu se objevil velice podivuhodný názor na nedávno objevenou Buffer Overflow chybu přehrávače WinAmp, která mohla vyústit v samovolné spuštění pirátského kódu přidaného k MP3 souboru, například viru. Přestože Nullsoft bug okamžitě fixnul vydáním verze 2.80, mohlo to prý otřást dobrou pověstí nejpopulárnějšího přehrávače i samotného MP3 formátu a nasměrovat širokou veřejnost k jeho konkurentům, například open-source Ogg Vorbis, který už dlouho bojuje proti MP3 o své místo na slunci. Jeho podpora byla mimochodem začleněna do všech nových distribucí WinAmpu kromě "Lite". A co vy, zůstanete u "empétrojek"?

Senátor Hollings na programu dne
V USA se vše schyluje k jednání o návrhu zákona Consumer Broadband and Digital Television Promotion Act (CBDTPA), který ukládá výrobcům veškerého hardware a software povinnost začlenit ochranu proti neoprávněnému kopírování, jenž zároveň se svým zveřejněním vyvolal protestní blizard ze stran uživatelů i výrobců. Očekává se samozřejmě silný lobbing ze strany hudebních a filmových producentů, se svým poselstvím přijde například AOL Time Warner Company. Výrobce spotřební elektroniky bude zastupovat Philips. Jeho představitel Lawrence Blanford spolu s právníky hájícími zájmy uživatelů navrhují, aby se namísto tohoto nesmyslného nařízení spíš diskutovalo o definici práv uživatelů a způsobů, jak mohou pro osobní účely nakládat se zaznamenanými filmy, televizními pořady a hudbou. Výrobci považují zákon za brzdu technologického rozvoje, neboť shodně předpokládají, že spotřebitelé by v případě přijetí zákona zůstali u současných produktů a nekupovali by nové modely se začleněnou ochranou dat, omezující manipulaci s médii. Jednání dále sledujeme...

Autorovo zamyšlení na závěr...
A je to tu znovu. Universal se při obhajobě svého plánu zabezpečit celosvětově nové album Eminema opírá o analýzu IFPI za rok 2001. Ta naříká: "Podívejte se, jak nás ti piráti poškozují, vždyť prodej CD poklesl o 5%!!!" Jak už ale bylo několikrát řečeno, není to celosvětový efekt, například v Británii šel prodej o stejné procento nahoru! To už se ale v žádné "účelové" oficiální zprávě nedočteme. Vše má totiž vrhnout na internet tu nejšpinavější špínu. Jenže, vezmeme-li v úvahu stovky milionů lidí, kteří jsou k internetu připojeni, tisíce MP3 webů, FTP a desítky výměnných sítí a underground IRC kanálů, v nichž proudí každou vteřinu neuvěřitelné množství dat, musí být každému jasné, že by v důsledku nebyl propad prodeje 5, ale třeba i 50%! IFPI dále pláče, jak jde stále dolů prodej samotných singlů. Jistě. Například za rok 2000 se jich prodalo méně, ale proto, že jich také méně vyšlo! To už nám ale zase nikdo neřekne. Potloukal jsem se nedávno po jednom pražském musicstore a koukal po novinkách. Koupíte si album za šest stovek? Nooo, s krvácející peněženkou možná dvě, tři do roka. Koupí si normální člověk singl za 250-300 korun? Nikdy! Zde hledejte příčiny, páni z IFPI! Jsem pro návrat černých singlů za 12, v případě zahraničních písní 14 korun :o)
Internet hudbu nezabíjí, naopak, pomáhá jejímu rozšíření. Kromě prezentace nezávislých interpretů je jedním z argumentů obhájců světové sítě fakt, že si posluchač rád album poslechne dříve, než jej koupí. Za tím stoprocentně stojím! Ač velký fanoušek Pet Shop Boys, do jejich nového CD Release investovat nebudu, protože, jsou velice natěšen, po stažení kopie z internetu jsem shledal, že uhnuli ze své trasy a deska nemá šťávu (aha, tak tím klesá prodej...). Naopak Mobyho si koupím, aniž bych tahal cokoliv z netu, neboť už jeho jméno i pilotní singl v rádiích jsou zárukou kvality. K čemu používá internet človíček, který sedí celé dny u rádia? Aby si stáhnul písničky, které se mu líbí a vypálil si je na CD, protože žádná ideální oficiální kompilace prostě neexistuje a na předražené singly nemá. Ostatně, i z rádia se dá nahrávat a za přijímač platíme poplatek...
Lék na současnou situaci není v honbě za piráty a utrácení milionů za copy-protection technologie, které lze stejně snadno obejít, ale naopak vydělání stejných peněz za prodej většího množství levnějších kopií. Jenže vysvětlujte to někomu, když nikdo neposlouchá...