„Závod odkazuje na tradici slavného závodu plynových balónu Gordona Bennetta a jsem rád, že Pohár Jaroslava Haška láká stále více našich pilotů. Letos startuje osm balonů,“ říká pořadatel závodu horkovzdušných balónů Miloš Kovář.
Právě z koše jeho balonu sledujeme průběh závodu. Naši polohu lze sledoval online na AirWizard.de.
O zmíněném Poháru Gordona Bennetta jsme se v minulosti už psali. Jde o klání vodíkem plněných balónů, kdy se závodí v rámci celého kontinentu, tedy v posledních letech v rámci Evropy. Miloš Kovář se rozhodl přenést tento nápad na zimní oblohu Česka.
Fakt, že hřištěm toho poháru je hranice ČR, vůbec neznamená, že by byla situace jednodušší.
Kupříkladu v prvním ročníku v roce 2021 přistála posádka David Línek, Petr Klička po 245,2 km ve svěžím větru nedaleko slovenských hranic u Jablunkova. Druhé místo přitom získala posádka, která sedla jen o dvě stě metrů blíže startu. O rok později zvítězila posádka Martin Kubát, Petra Kubátová, když po 218,3 km přistáli nedaleko Chebu.
Pohár Jaroslava Haška vyhrává především znalost předpovědi počasí, kterou piloti promění ve svoji strategii letu. Stejně jako ve slavném Poháru Gordona Bennetta je ovšem zásadní háček ve vývoji počasí, které se během dlouhé letu může měnit. Není proto výjimkou, že celé startovní pole jde na přistání třeba v silném větru.
Samozřejmostí je čilá komunikace s řízením letového provozu. I když má balon, podobně jako plachetnice na moři, přednost před motorovými letadly, řízení letového provozu mu vstup do určitých prostorů nemusí povolit. Další překážkou jsou zakázané či vojenské prostory. Právě proto se tento závod létá s odpovídačem radaru, který v balonovém koši nebývá obvyklou avionikou.
Není náhodou, že se startuje na začátku února. I když by se mohlo zdát, že létání horkovzdušným balonem je pouze letním sportem, lze to jednoduše vyvrátit.
Vztlak horkovzdušného balonu je založen na rozdílu teploty okolního vzduchu a teploty vzduchu v obalu, která je omezena kvalitou látky na cca. 124 stupňů Celsia. V zimě lze dosáhnout většího rozdílu těchto teplot. Výhodou zimního létání je také absence termiky, která je pro balony nebezpečná. Na druhou stranu propan v lahvích ztrácí s klesající teplotou pod bod mrazu tlak a je potřeba plynové láhve tlakovat dusíkem na 10 atm, aby měl hořák balonu dostatečný výkon.
Třetí ročník Poháru Jaroslava Haška startuje jen krátce poté, co se Česko ocitlo v oblasti silného severozápadní proudění, které nechalo tisíce domácností bez elektrického proudu. Už jen zůstat zapsán na startovní listině lze tak pokládat za jistý důkaz pilotní zkušenosti a ledového klidu účastníků, kteří dokážou odhadnout další vývoj počasí.
Předpokládaný směr letu je jihojihovýchod s přistáním nejspíš u hranice zakázaného prostoru národního parku Podyjí. Pravidla závodu určují nejzazší čas přistání v 17 hodin v neděli 5. února 2023. Dá se předpokládat, že v cílové rovince opět půjde doslova o metry.
Průběh závodu a výsledky přineseme v samostatném článku.