Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak těsně se mohou letadla minout? Bude se vám zdát, že hrozivě blízko

aktualizováno  11:18
Můžete při letu rozeznat cestující ve druhém letadle? Co se stane, když selžou všechny motory? Právě na tyto dvě otázky se dozvíte odpovědi v následujícím textu od zkušeného pilota Patricka Smitha.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

První dojmy z knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smithe najdete zde. Dílo je rozčleněno do sedmi hlavních kapitol – Pravda o letadlech, Zdroje nepříjemných pocitů, Létání jako zdroj obživy, Na cestě, Co vzlétne nahoru...musí klesnout dolů, Aerolinky, které milujeme i nenávidíme. Každá z kapitol má pak pod sebou až dvacet tematických otázek a odpovědí. Na ukázku jsme některé z nich vybrali.

Během letu nad oceánem jsem sledoval, jak se k nám přiblížil Boeing 747 a několik minut letěl souběžně s naším letadlem. Byl na levé straně a jen kousek pod námi, tak blízko, že jsem u okének rozeznával cestující. Často vídám, jak se letadla míjejí v tak nebezpečné blízkosti. Jedná se o případy těsného minutí?

Otázka je skvělým příkladem jevu, kterému s oblibou říkám faktor přehánění cestujících (FPC) a který provází mnohé náročné vzlety, domnělá těsná minutí a podobné události. Založte si tuto stránku pro případ, až příště uslyšíte podobné senzační historky. Nechci zpochybňovat vaše pozorovací schopnosti, ale ve vzduchu bývá obtížné posoudit přesnou vzdálenost a mezi cestujícími je extrémně rozšířený sklon podceňovat vzdálenost od druhých letadel.

„Rozestup mezi letadly musí být nejméně 305 metrů vertikálně a 5556 horizontálně. Těch 305 metrů působí, jako kdyby byl Boeing hrozivě blízko, ale jde o běžnou praxi.“

V cestovní hladině musí být mezi letadly rozestupy nejméně 1000 stop (305 metrů) ve vertikálním směru nebo 3 námořní míle (5556 metrů) v horizontálním směru. Lety na transoceánských tratích (viz otázka č. 17/3) se často potkávají v zásadě tak, jak popisujete. Člověka z toho až zamrazí – Boeing 747 je velký letoun, dokonce i ze vzdálenosti 1000 stop (305 metrů) působí dojmem, jako by byl hrozivě blízko, ale jde o naprosto bezpečnou a rutinní praxi.

Pro vzlety a přistání platí odlišná pravidla. Například při simultánním přiblížení na paralelní přistávací dráhy se mohou letadla nacházet ve stejné výšce s rozestupem jedné míle (1852 metrů) nebo menším – ovšem jsou pod bedlivým dohledem řízení letového provozu (ATC) a musí mezi sebou udržovat vizuální kontakt.

Vaše tvrzení, že rozpoznáváte cestující u okének, považuji za klasický příklad faktoru přehánění cestujících, který slýchávám velmi často. Stojí-li člověk v letištním terminálu u odletové brány a ze vzdálenosti několika metrů pozorujete letadlo zaparkované u stojánky, může být dost obtížné zahlédnout někoho uvnitř. A to letadlo stojí. Ve vzduchu jste nikdy nemohli být tak blízko k jinému letadlu, abyste v něm mohli zahlédnout cestující, věřte mi. Lidé mají sklon přehánět i u běžných pocitů spojených s létáním. Prostě si nemohou pomoci – zejména nervózní cestující – a zveličují výšku, rychlost a úhel sklonu či náklonu letadla oproti skutečnosti.

Jednotky v letectví

Piloti jsou u vzdáleností zvyklí používat jiné než metrické jednotky

  • Stopa: 1 ft = 0,31 metru
  • Námořní míle: 1 nmi = 1852 metrů
  • Uzel: 1 kn = 1 nmi/h = 1,852 km/h

Používání jednotky „stopa“ je způsobeno především tím, že o rozvoj mezinárodní letecké dopravy se postaraly USA, kde se používají imperiální stopy namísto metrů (oficiálních jednotek SI). Ale používání námořních mil nebo uzlů má jiný, praktický důvod. Jedna námořní míle odpovídá jedné minutě (jedné šedesátině stupně) poledníku. To usnadňuje pilotům (a námořníkům) orientaci v mapách nebo, nověji, při práci s GPS souřadnicemi.

V článku zachováváme původní jednotky, které piloti používají, a v závorce uvádíme konverzi na jednotky SI. (pozn.red.)

Při turbulencích mívají cestující pocit, že se letadlo najednou propadlo o desítky metrů, zatímco ve skutečnosti je propad zřídka větší než deset až dvacet stop, tedy přibližně tři až šest metrů – a na výškoměru je téměř neznatelný (viz Turbulence, otázka č. 1/2). Podobné je to s úhly sklonu a náklonu. Typická zatáčka probíhá v náklonu přibližně 15 stupňů, při prudké zatáčce může být náklon až 25 stupňů. Při nejprudším stoupání směřuje špička letadla vzhůru pod úhlem přibližně 20 stupňů, dokonce ani u rychlého klesání nebývá sklon letounu větší než pět nebo šest stupňů. Před očima vidím vaše rozhořčené dopisy: osočíte mě, že lžu, že letadlo, v němž jste seděli, rozhodně stoupalo pod úhlem 45 stupňů a rozhodně vybíralo zatáčku v úhlu 60 stupňů, nebo že jste rozhodně viděli lidi za okénky. A rozhodně se mýlíte.

Omlouvám se za tak neústupnou odpověď a přeji si, abych vás mohl vzít do pilotní kabiny, kde bych vám vše názorně předvedl. Ukázal bych vám, jak skutečně vypadá stoupání v úhlu 45 stupňů, a vy byste zezelenali v obličeji. V zatáčce v šedesátistupňovém náklonu by přetížení bylo tak velké, že byste sotva dokázali odlepit nohy od podlahy.

Kdyby dopravnímu letadlu selhaly všechny motory, mohlo by doplachtit na přistání?

Ačkoli vás to možná překvapí, je celkem běžné, že dopravní letadla klesají v režimu, kterému piloti říkají letový volnoběh, při němž se snižuje tah motorů na nulovou hodnotu. Motory stále běží a pohánějí důležité systémy, ale neposkytují žádný tah.

Na přistání jste doplachtili mnohokrát, aniž byste o tom věděli. Stává se to téměř u každého letu. Záměrný let na volnoběh se pochopitelně liší od situace, kdy motory náhle vysadí, ale i v takovém případě je plachtění možné. Není to o nic větší katastrofa, než když v autě vypnete motor a jedete samospádem z kopce. Auto jede dál a stejně tak bude letadlo pokračovat v letu. Ve skutečnosti dosahují velká dopravní letadla při letu bez motorů lepších výsledků než lehčí letouny, jako například Piper nebo Cessna.

„Letadlo dokáže z výšky 9 144 metrů klouzat až 185 km.“

Letoun musí klouzat značně vyšší rychlostí, ale poměr vzdálenosti, kterou urazí, a ztráty výšky je dvakrát vyšší, než u malých letadel – blíží se hodnotě dvacet ku jedné. Z výšky 30 000 stop (9144 metrů) můžete plánovat dolet ve kluzu až na vzdálenost sta námořních mil (185 kilometrů).

Ačkoli je pravděpodobnost, že letadlu vysadí všechny motory, asi stejně velká, jako že vám letuška dobrovolně vyleští boty, v minulosti k několika případům došlo. Důvodem může být mimo jiné nasátí spalin, sopečný prach nebo srážka s ptáky. Při několika podobných incidentech se posádce podařilo navést letoun bezpečně na přistání a zabránit zraněním i ztrátám na životech. V dalších případech se ještě před dosednutím letounu podařilo znovu nastartovat jeden nebo více motorů.

Aktualizace: Doplnili jsme vysvětlení jednotek.

Autor:


Témata: Boeing

Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Prahu by zatopila radioaktivní voda. Ihned by umřely desítky tisíc lidí

Celkový pohled na Prahu zatopenou vodou z Orlické a Slapské přehrady v rámci...

Píše se rok 1982 a Prahu zasahuje mohutná přívalová vlna z protržené Slapské a Orlické přehrady. Je to dílo nepřítele...



Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...

Tohle astronomové ještě neviděli. Přiletěla první mezihvězdná planetka

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

V naší soustavě už více či méně dobře známe 750 tisíc různých planetek a dalších menších těles. Ale žádný z nich se...



Další z rubriky

Proměnlivá křídla zanesou letadla dále a levněji

Morfující křídla od roku 2014 testuje v reálných podmínkách biz-jet Gulfstream...

Složitá mechanizace moderních křídel by se měla v relativně brzké budoucnosti změnit k nepoznání. Vývoj techniky údajně...

Legendární pragovka pokořila Balkán a Jugoslávci ji pojmenovali Pionir

Praga RND

Legendární nákladní automobil Praga RN, včetně dieselové mutace RND, vznikl v první polovině třicátých let, ale ve...

General Electric končí po 125 letech se žárovkami

Historické reklamy General Electric Company z 19. století.

Americká společnost General Electric ukázala své plány na příští roky a možná trochu překvapivě mezi nimi chybí výroba...



Najdete na iDNES.cz