Lovec nových Zemí, dalekohled Kepler, bude žít do roku 2016

12:45aktualizováno  12:45
NASA, která se potýká s nedostatkem financí, rozhodla, že prodlouží život vesmírnému teleskopu Kepler. Ten zvládne vyhledávat planety podobně veliké jako Země.

Kepler na vizualizaci NASA | foto: NASA

Původní finanční rámec pro fungování teleskopu, který pomohl odhalit na 2 300 potenciálních planet v cizích slunečních soustavách, měl být podle serveru Space.com vyčerpán letos v listopadu.

Dalekohled Kepler

Družice Kepler je první sondou vyslanou NASA, která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled od roku 2009 sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 156 000 hvězd. Dosud objevil přes 2 000 těles, která by mohla být planetami. Většina z nich zatím není potvrzena.

Co vidí Kepler. Výhled Keplerova teleskopu (mřížka vlevo) na oblohu s...

Minimálně do roku 2016 bude Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) platit provoz teleskopu. O prodloužení provozu Keplera informovala ve středu komise NASA, která každé dva roky hodnotí přínosy jednotlivých misí vesmírné agentury.

"Mise Keplera je výjimečně úspěšná," uvedla komise. Teleskop je podle ní jedinečný nástroj pro objevování takzvaných exoplanet.

NASA vyslala zařízení v hodnotě 600 milionů dolarů (11,2 miliardy korun) na oběžnou dráhu kolem Země v roce 2009. Teleskop sleduje kolísání v jasnosti hvězd, na jehož základě vědci dokážou zjistit, zda dotyčnou hvězdu obíhá nějaká planeta
a v jaké vzdálenosti.

Dosud Kepler potvrdil objev 61 planet mimo naši sluneční soustavu. Z potenciálních 2 300 exoplanet jsou vědci přesvědčeni, že u 80 procent z nich se objev potvrdí.

Prodloužení mise teleskopu, které bude stát 18 milionů dolarů ročně, umožní pátrat i po planetách, které obíhají své hvězdy ve větší vzdálenosti. Nově objevené světy by se tak mohly nacházet v takzvané "obyvatelné zóně", kde panují teploty, při nichž se udrží voda v kapalném skupenství. Tyto podmínky vědci považují za nezbytné pro vznik života, jak ho známe.

Autoři: , ,

Ilustrace sondy Cassini mířící do meziprostoru mezi Saturnem a jeho prstenci.
Sonda Cassini po 20 letech služby shořela v atmosféře Saturnu