Známe asteroid, který zabil dinosaury

9:14aktualizováno  9:14
Čeští a američtí vědci vypátrali, odkud na Zemi přiletěl projektil, který způsobil před 65 miliony let vymření dinosaurů.

Dopad asteroidu | foto: Bruselská univerzita

V posledním čísle prestižního časopisu Nature zveřejnili David Vokrouhlický z Astronomického ústavu Univerzity Karlovy,William Bottke a David Nesvorný ze Southwest Research Institute v Coloradu studii, která dokazuje, že smutný konec veleještěrů se začal psát již o sto milionů let dříve, než vyhynuli.

Tehdy se totiž srazily dva obří objekty někde v oblasti mezi Jupiterem a Marsem a jeden z obřích úlomků se vydal pomalu k Zemi. Cesta mu trvala podle výpočtu vědců právě sto milionů let. Pak dopadl – a vytvořil kráter Chicxulub. S katastrofálními následky. Nebyla to tudíž kometa, jak si vědci doposud mysleli.

Spolupráce amerických a českých astronomů trvá už léta. "Kolega Nesvorný, náš bývalý student, už zamířil do světa před deseti lety, já jsem v Coloradu strávil poslední dva roky," vysvětluje David Vokrouhlický okolnosti vzniku práce, jejíž výsledky zveřejnili v Nature. Původně se astronomové zabývali krátery na asteroidu Gaspra. Ani ne před rokem začali s astronomem Williamem Bottkem zkoumat chemické složení i dráhu asteroidů rodiny Baptistina. Ty vznikly právě při střetu dvou obřích objektů před 165 miliony let – a vědce zaujalo, že se odtud oddělil malý zlomek o průměru deseti kilometrů a pomalu cestoval do oblasti, kde se dráhy asteroidů mohou zkřížit s drahami Marsu, Země a Venuše.

"Pravděpodobnost dopadu na Zemi vycházela v našich výpočtech zajímavě vysoká," vzpomíná Vokrouhlický. "Začali jsme uvažovat o souvislosti s dinosaury. Vyčíslili jsme i pravděpodobnost, že by takto přicestovala kometa. Ale na devadesát procent to byl asteroid, co dopadlo na Zem."

Vědci navíc zjistili, že taková situace se mohla v minulosti odehrát mnohokrát. "Asteoridy tak mohly opakovaně ovlivnit a ohrozit biosféru Země. Rodiny asteroidů, možné srážky těles a jejich souvislosti s životem na Zemi budeme určitě studovat dál," dodává David Vokrouhlický.

Autoři:

Rusům se nejprve nechtělo rakety „svazovat“, ale byla to cesta vpřed

Z dnešního pohledu se to může zdát těžko uvěřitelné, ale myšlenka na vícestupňovou raketu se neprosazovala jednoduše. Řada odborníků k ní byla skeptická, čísla...  celý článek

Loď Šen-čou 9 před spojením s experimentálním modulem Tchien-kung 1