Zombie satelit ohrožuje planetární orbitu

8:00aktualizováno  8:00
Komunikační družice Galaxy 15 přestala odpovídat na pozemní příkazy. Na orbitě ve výšce 36 000 km nad Zemí se nebezpečně přibližuje k dalším satelitům. Její provozovatel Intelsat si s ní neví rady. Mohou se objevit výpadky satelitního televizního vysílání.

Komunikační družice Intelsat Galaxy 15 | foto: Orbital Sciences

Poslední pokus o spojení s neposlušnou družicí, která se mimo jiné používá v navigaci letadel, se uskutečnil minulý týden. Neúspěšně. Družice vypuštěná v roce 2005 přestala podle serveru Space.com reagovat na příkazy už 5. dubna.

Od té doby se jí provozovatel snaží přimět k poslušnosti. Zařízení je však jinak zcela funkční. Satelit s 24 transpondéry pro pásmo C-band přitom měl fungovat až do roku 2022. Pro území Severní Ameriky poskytovala příjem satelitní televize (služba DTH - Direct To Home).

Všechny funkce Galaxy 15 mezitím převzal její sesterský satelit Galaxy 12.

"Není běžné, aby neovladatelná družice stále vysílala signál. Přidělované spektrum frekvencí není příliš široké a Galaxy tak bude rušit ostatní komunikační družice, ke kterým se přiblíží," říká spolupracovník redakce Technet.cz, odborník na kosmonautiku Antonín Vítek.

První problémy přijdou asi za 10 dní

Přibližně za deset dní už může sonda ohrozit jiný satelit. Konkrétně družici SES Astra AMC-11. Až se k ní Galaxy 15 přiblíží, může ji částečně omezovat v komunikaci. Interference signálů by mohla trvat zhruba 14 dní a mohli by ji pocítit i koncoví zákazníci, tvrdí technici společnosti SES. Snaží se však, aby byl dopad co nejmenší. Proto se pokoušejí co nejvíc zvětšit vzdálenost mezi oběma objekty. Evropské satelitní vysílání SES Astra ohroženo není.

Velká encyklopedie družic a sond

Antonín Vítek

Výrobce poškozeného systému firma Orbital Sciences si myslí, že za problémy může mohutná solární bouře, která se kolem Země na začátku dubna prohnala.

Společnost Intelsat, která SES Astra přímo konkuruje, se spolu s Orbital Sciences všemožně snaží dostat Galaxy 15 pod kontrolu. Naposledy k ní vyslala velmi silný paprsek. Ten měl satelit vyřadit zcela z provozu a zabránit tak interferencím s AMC-11. Ani na něj však družice nereagovala.

V polovině července se má komunikační družice přiblížit jinému satelitu Intelsatu. Tím je Galaxy 13. Na konci července se pak dostane do sousedství Galaxy 14. V polovině srpna pak doputuje až ke Galaxy 18. Všechny je neovladatelná družice může ohrozit.

Mezitím jí ale bude pomalu docházet energie, protože na přelomu července a srpna začne ztrácet správou orientaci. Pak na solární panely bude dopadat stále méně slunečního svitu a logicky budou dodávat méně a méně energie. Nakonec nebude na provoz Galaxy 15 stačit.

Družice pak sice přestane svým vysíláním negativně ovlivňovat své okolí, ale už ji nebude možné oživit a přimět k poslušnosti ani teoreticky. Stane se naprosto neovladatelnou.

Intelsat žádá všechny operátory a výrobce satelitů, aby jim poradili, co dělat.

Srážka zatím nehrozí. Zatím...

Zatím však nehrozí žádná srážka. U neovladatelné družice k tomu však dříve nebo později zřejmě dojde. Buď se srazí s jiným funkčním satelitem, nebo narazí do tzv. kosmického smetí a připojí se k němu.

Lidstvo od začátku svého přímého zkoumání vesmíru vypustilo do kosmu přes 33 tisíc různých objektů. Některé z nich zamířily dále do vesmíru, jiné se podařilo dostat zpátky na zem. Ale i tak nad našimi hlavami krouží stále víc nefunkčních a neovladatelných objektů, které vyrobily lidské ruce.

Nebylo by to poprvé a ani naposledy, co nějaký satelit či jeho zbytky ohrožují okolní zatím funkční systémy. Nejznámější událostí z poslední doby byl vynucený přesun stanice ISS právě proto, aby se vyhnula srážce. Více o posunu ISS kvůli nebezpečí se dočtete zde.

Řada vlád přitom nepřistupuje k likvidaci objektů na orbitě zodpovědně. Naposledy byla kritizována Čína. Ta místo navedení své vysloužilé družice na zem, po ní vystřelila raketu. Ta družici sice rozbila, ale její zbytky po orbitě létají dál a ohrožují další objekty. Přečtěte si více o tom, jak Čína rozstřelila vlastní družici.

Zdroj:

sott.net
Space.com

Rusům se nejprve nechtělo rakety „svazovat“, ale byla to cesta vpřed