Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Čekání na „superletadlo“ se prodlužuje. A tak Američané sáhli na hřbitov

aktualizováno 
Námořní pěchota USA objednala u společnosti Boeing modernizaci třicítky víceúčelových letadel F/A-18 Hornet, které se nyní nacházejí na pouštním hřbitově letadel v Arizoně. Legendární letadla budou modernizována na verzi F/A-18C+, jelikož projekt letounu páté generace F-35B nabírá zpoždění.

Hornety F/A 18C během soutěže USMC | foto: US Marine Corps

Americkým mariňákům došla trpělivost s neustále se opožďujícím projektem F-35B Lightning II. Bill Maxwell ze společnosti Boeing, který odpovídá za provoz víceúčelových letadel F/A-18 Hornet v americké armádě, uvedl pro server Ainonline, že velitelství námořní pěchoty (US Marine Cops - USMC) objednalo modernizaci třicítky hornetů, které byly deponovány na odkladišti letounů provozovaných 309. skupinou letecké regenerace a údržby (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group - AMARG) na letecké základně Davis-Monthan v arizonské poušti.

Fotogalerie

Modernizací procházejí hornety s malým počtem odlétaných hodin, které byly dříve vyřazeny jako nadbytečné. Boeing v továrně ve městě Cecil Field na Floridě zesiluje nebo vyměňuje části konstrukce letounu tak, aby byla zvýšena životnost ze standardních 6 000 na 8 000 hodin. Modernizací projde avionika a radar AN/APG-65. Nová verze bude mít označení F/A-18C+

V této chvíli se v závodě Boeingu na Floridě nachází dva Hornety F/A 18C. Další pětice se připravuje k transportu. V září poputují k modernizaci další čtyři stroje.

Příčiny modernizace mohou být jiné, než se oficiálně uvádí. Americká námořní pěchota má od samého počátku vývoje a letounu páté generace F-35B Lightning II ke stroji výhrady, jelikož dává z bezpečnostních důvodů přednost dvoumotorovým letounům (F-35B je jednomotorový). Známy jsou také výhrady USMC k akčnímu rádiu Lightningu II, přestože je k dispozici tankování ve vzduchu (Hornet F/A - 18C také trápí malý dolet).

Hornety F/A 18 se zvětšily na Super Hornety

McDonnell Douglas F/A-18 Hornet (dnes Boeing) je víceúčelový stíhací letoun. Je uzpůsoben provozu za každého počasí z paluby letadlové lodě. Slouží k provádění pozemních útoků i jako stíhací letoun, který zvládá i vzdušné souboje.

V počátcích provozu stoje trápily nejen dětské nemoci, ale docela vážné problémy. Díky modernizacím můžeme zaznamenat změny tvaru nasávacích otvorů motorů z obdélníkových (verze A a B) na půlkruhové (od veze C).

Hornety F/A 18C během soutěže USMC

Nejvíce vnímaným problémem je relativně malý dolet. Proto jsou hornety na většině fotografií vybaveny přídavnými nádržemi na palivo. Jejich používání pochopitelně snižuje množství nesené výzbroje.

Nevýhody ovšem plně kompenzují kladné vlastnosti. Hornet vyniká při úkolech stíhacího stroje i při útoku na pozemní cíle. Předností hornetu je také jeho palubní radar AN/APG-65. Aby se kompenzoval malý dolet, byla vyvinuta prodloužená verze F/A-18 Super Hornet s prodlouženým trupem o 86 centimetrů a zvětšenou plochou křídel o 25 procent.

Hornety útočí na Islámský stát:




Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Jak ulovit patnáctku. Američané nabídli sto tisíc dolarů a marně čekali

MiG-15bis, se kterým ulétl severokorejský stíhač No Kum-sok do Jižní Koreje,...

Během korejské války chtěli Američané vypsáním vysoké finanční odměny zlákat některého z pilotů MiGu-15 k úletu na svou...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Další z rubriky

Jak ulovit patnáctku. Američané nabídli sto tisíc dolarů a marně čekali

MiG-15bis, se kterým ulétl severokorejský stíhač No Kum-sok do Jižní Koreje,...

Během korejské války chtěli Američané vypsáním vysoké finanční odměny zlákat některého z pilotů MiGu-15 k úletu na svou...

Náš první král vzduchu a Rudý ďábel. Malkovský se narodil před 120 lety

První československý král vzduchu František Malkovský

Dnes je tomu právě 120 let, kdy se 5. prosince 1897 narodil František Malkovský. Díky dechberoucím akrobatickým kreacím...

Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Najdete na iDNES.cz