Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zprávy z masakru v Bombaji se do světa šířily z internetu ze sítě Twitter

  13:46aktualizováno  13:46
"Stále se střílí. V JJ nemocnici potřebují krev. Bitva o hotel TAJ stále pokračuje." Přesně takhle vypadaly krátké zprávy šířené přes službu Twitter do celého světa během rozsáhlých teroristických útoků v indické Bombaji.

Indická policie zaujímá pozice k útoku na židovské centrum v Bombaji, které obsadili teroristé (28. listopadu 2008) | foto: Reuters

Krátké zprávy téměř minutu po minutě posílali přímo z místa útoku uživatelé, kteří se v rámci služby ukrývají pod přezdívkami "nimishsdll", "mumbaiattack" a "aeropolowoman".

Zlikvidovat teroristy, kteří obsadili několik luxusních hotelů ve městě, se podařilo až po třech dnech. Více se o tragédii dozvíte v článku: Je po všem, ohlásila po třech dnech bojů s teroristy indická Bombaj.

Stále populárnější služba Twitter umožňuje uživatelům přijímat a odesílat krátké zprávy v reálném čase. Je tak rozšířená, že její obsah sledují i významná média.

Právě rychlost a aktuálnost informací dělá z takzvaných mikroblogů, ale i obyčejných blogů zajímavý zdroj prvotních informací pro média a zpravodajské agentury. Je pro ně levnější než v prvním okamžiku vyslat na místo vlastní štáb s kamerou. Je však samozřejmé, že takto získanou zprávu je potřeba rozšířit a hlavně ověřit. Podle vyjádření zástupců CNN pro Radio Netherlands Worlwide je "Twitter použitelným nástrojem pro získání očitých svědectví například během katastrofy, většině takto získaných zpráv však nelze věřit." Mnoho "Twitterů" totiž například pouze přepisuje zprávy z lokální televize nebo si zprávy vymýšlí a přibarvuje.

Blogeři také během nepokojů na internetu nabídli pomoc a informace příbuzným obětí. Aktuální informace a kontakty jsou zájemcům k dispozici na stránkách Mumbai Help.

Uvěznění hoteloví hosté posílali do lokálních televizních stanic obrázkové MMS zprávy a krátké videoklipy natočené mobilním telefonem během zásahů policie. Mobilní síť však byla v průběhu tragických událostí přetížená a pak přišla na řadu komunikace přes internet.

Twitter využívají lidé k tzv. mikroblogování. Tedy k publikování krátkých, obvykle jednovětých zpráviček ze svého života. Příspěvky se pohybují kolem 100 znaků, maximum je 140 znaků. Oblíbenost podobných systémů stoupá, protože k vedení mikroblogů nemusí uživatel příliš promýšlet strukturu textu a k vyjádření jedné myšlenky, nálady či informace stačí.

Na Twitter se můžete zaregistrovat zde. Tamtéž se lze přihlásit i k odběru zpráv od vybraných uživatelů.

Twitter pro Obamu i pro Frantu

Twitter použil během své kampaně i Barack Obama k okamžitému informování svých příznivců. Jeho Twitter naleznete zde. Podobné způsoby komunikace, využívání internetu a počítačového softwaru jsou pro Obamu běžné, i proto se o něm mluví jako o prvním technologickém prezidentovi. Více v článcích Obama bude prvním technologickým prezidentem, radí mu i Google a Barack Obama použil speciální program pro hledání nerozhodnutých voličů.

Obchodníci používají Twitter k informování o svých výrobcích i ke komunikaci se zaměstnanci. Obyčejní lidé stejně jako rockové hvězdy mohou pak jeho prostřednictvím dát vědět, co právě dělají a že jim třeba nechutnala večeře v Ritzu.

Zdroj: Radio Netherlands Worlwide

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová dvoutisícová bankovka má na líci kosmodrom Vostočnyj, na rubu je most ve...
Chystá se ruská digitální měna. Kryptorubl nebudou uživatelé těžit

Digitální měna, která má poněkud jiná pravidla, než jsme si zvykli, vzniká v Rusku. Zcela pod kontrolou ji bude mít stát.  celý článek

Tajná služba NSA (Národní bezpečnostní agentura) spadá pod ministerstvo obrany
Ruští hackeři „ukradli“ data americké NSA, pomohl jim prý ruský antivir

Hackeři najatí ruskou vládou údajně ukradli před dvěma lety citlivá data americké NSA. Napsal to list The Wall Street Journal s odvoláním na anonymní zdroje....  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.