Indická policie zaujímá pozice k útoku na židovské centrum v Bombaji, které obsadili teroristé (28. listopadu 2008)

Indická policie zaujímá pozice k útoku na židovské centrum v Bombaji, které obsadili teroristé (28. listopadu 2008) | foto: Reuters

Zprávy z masakru v Bombaji se do světa šířily z internetu ze sítě Twitter

  • 1
"Stále se střílí. V JJ nemocnici potřebují krev. Bitva o hotel TAJ stále pokračuje." Přesně takhle vypadaly krátké zprávy šířené přes službu Twitter do celého světa během rozsáhlých teroristických útoků v indické Bombaji.

Krátké zprávy téměř minutu po minutě posílali přímo z místa útoku uživatelé, kteří se v rámci služby ukrývají pod přezdívkami "nimishsdll", "mumbaiattack" a "aeropolowoman".

Zlikvidovat teroristy, kteří obsadili několik luxusních hotelů ve městě, se podařilo až po třech dnech. Více se o tragédii dozvíte v článku: Je po všem, ohlásila po třech dnech bojů s teroristy indická Bombaj.

Stále populárnější služba Twitter umožňuje uživatelům přijímat a odesílat krátké zprávy v reálném čase. Je tak rozšířená, že její obsah sledují i významná média.

Právě rychlost a aktuálnost informací dělá z takzvaných mikroblogů, ale i obyčejných blogů zajímavý zdroj prvotních informací pro média a zpravodajské agentury. Je pro ně levnější než v prvním okamžiku vyslat na místo vlastní štáb s kamerou. Je však samozřejmé, že takto získanou zprávu je potřeba rozšířit a hlavně ověřit. Podle vyjádření zástupců CNN pro Radio Netherlands Worlwide je "Twitter použitelným nástrojem pro získání očitých svědectví například během katastrofy, většině takto získaných zpráv však nelze věřit." Mnoho "Twitterů" totiž například pouze přepisuje zprávy z lokální televize nebo si zprávy vymýšlí a přibarvuje.

Blogeři také během nepokojů na internetu nabídli pomoc a informace příbuzným obětí. Aktuální informace a kontakty jsou zájemcům k dispozici na stránkách Mumbai Help.

Uvěznění hoteloví hosté posílali do lokálních televizních stanic obrázkové MMS zprávy a krátké videoklipy natočené mobilním telefonem během zásahů policie. Mobilní síť však byla v průběhu tragických událostí přetížená a pak přišla na řadu komunikace přes internet.

Twitter využívají lidé k tzv. mikroblogování. Tedy k publikování krátkých, obvykle jednovětých zpráviček ze svého života. Příspěvky se pohybují kolem 100 znaků, maximum je 140 znaků. Oblíbenost podobných systémů stoupá, protože k vedení mikroblogů nemusí uživatel příliš promýšlet strukturu textu a k vyjádření jedné myšlenky, nálady či informace stačí.

Na Twitter se můžete zaregistrovat zde. Tamtéž se lze přihlásit i k odběru zpráv od vybraných uživatelů.

Twitter pro Obamu i pro Frantu

Twitter použil během své kampaně i Barack Obama k okamžitému informování svých příznivců. Jeho Twitter naleznete zde. Podobné způsoby komunikace, využívání internetu a počítačového softwaru jsou pro Obamu běžné, i proto se o něm mluví jako o prvním technologickém prezidentovi. Více v článcích Obama bude prvním technologickým prezidentem, radí mu i Google a Barack Obama použil speciální program pro hledání nerozhodnutých voličů.

Obchodníci používají Twitter k informování o svých výrobcích i ke komunikaci se zaměstnanci. Obyčejní lidé stejně jako rockové hvězdy mohou pak jeho prostřednictvím dát vědět, co právě dělají a že jim třeba nechutnala večeře v Ritzu.

Zdroj: Radio Netherlands Worlwide