Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Ztrácí digitální fotografie dech?

aktualizováno 
Po letech bouřlivého rozvoje se v tomto roce na trhu digitální fotografie očekává výrazné zpomalení. Nasvědčuje tomu i nabídka předních výrobců, kterou představili na veletrhu PMA, kde jsou předváděny modely pro 2. a 3. čtvrtletí letošního roku.
Téměř celou jednu dekádu trval překotný rozvoj digitální fotografie, která navždy změnila oblast záznamu statického obrazu. Ještě před pěti lety mnozí pochybovali, že digitální fotografie bude schopna v dohledné době převálcovat kinofilmovou. Avšak již například na přelomu roků 2003 a 2004 oznámila firma Kodak, jako první, že upouští od prodeje kinofilmových aparátů na rozvinutých trzích. Téměř v tu samou dobu přišly zprávy od výzkumných firem, že prodej digitálních fotoaparátů poprvé předstihl zájem o koupi analogových výrobků.

Trh se mění

Nic však netrvá věčně a platí to i pro digitální fotografii. Právě organizace Photo Marketing Association (PMA), která letos v USA pořádala jeden z největších veletrhů digitální fotografe, předpověděla, že letos dojde k výraznému zpomalení nárůstu prodejů těchto přístrojů, až na 13 procent. I když si stále rozvoj udrží dvouciferné číslo, již to není co to bývalo. Například rok 2004 zaznamenal oproti roku 2003 zhruba 35% růst. Pocítí to především ti, kdo nejsou na trhu příliš silní.

V podstatě se dá říci, že vývoj v digitální fotografii nyní kopíruje stav u výrobců LCD panelů. Zde také pomalu dochází ke konsolidaci a slabší hráči začnou či začínají pomalu odcházet. Musejí se stihnou s někým spojit nebo prodat svou výrobu, jinak je čeká krach. A nevyhýbá se to ani takovým legendám, jako je například společnost Leica, které v digitální fotografii tak trochu ujel vlak. Nyní musí čelit finanční krizi.

Dalším zajímavým trendem je skutečnost, že podle odhadů se letošní rok stane prvním, kdy budou mít výrobci větší odbyt na evropském než americkém trhu. Evropa se podle firmy Lyra Research má stát dokonce největším trhem v této oblasti.

Co je a co není důležité

Firmy již dříve poznaly, že hon za dalším navyšováním rozlišení přístrojů není dlouhodobě únosný. Jednak za to mohou některé technické problémy, a tím výrazně rostoucí náklady na jejich řešení, ale také to, že uživatelé pomalu chápou, že jim bohatě stačí současný stav, kdy jim v běžném kompaktním přístroji firmy nabízí pět- a vícemegapixelové snímací čipy.

Ostatně na samotné digitální fotoaparáty již nyní firmy nekladou takový důraz. Stačí se podívat na letos představené modely, aby uživatel zjistil, že se nekoná žádný zázrak, alespoň co se nabídky významných firem týká. Samozřejmě firmy u svých tradičních řad zase přidaly jeden megapixel rozlišení, podařilo se jim trochu zrychlit práci přístrojů a nabídly lepší automatické systémy pro nenáročné focení. Mnohem více než v minulosti se však sází na věci, které s fotografováním zase až tak nesouvisejí. Patří sem design, komunikační schopnosti (Wi-Fi, internet) a především doplňková nabídka.

Není proto divu, že od jedné firmy nyní můžete získat vedle digitálního fotoaparátu například fototiskárnu na pohlednicový formát či malou paměťovou fotobanku, na jejíž pevný disk s rozměry do 2 palců můžete uložit tisíce snímků.

Konec levných aparátů?

S tím, jak se rozvíjí technologie, které přinášejí stále větší kvalitu integrovaným digitálním fotoaparátům, začíná být těsno v oblasti nejlevnějších automatů. Uživatelé již necítí takovou potřebu mít jednoduchý samostatný digitální fotopřístroj, když podobný výsledek získají od jeho odvozeniny integrované například do mobilního telefonu.

Velký rozvoj se v této oblasti očekává především s příchodem kvalitnější optiky, neboť 1Mpix snímací čipy, které sem pomalu pronikají, již nabízejí dostatečně uspokojivé výsledky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Matějská pouť v roce 1989.
ČSSR objektivem matematika. Neznámý fotograf Karel Bucháček

V profesním životě se Karel Bucháček věnoval abstrakci - čisté matematice, ve svém volném čase pak konkrétnu. Vědec z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky...  celý článek

Fotografický kinofilm
Karel Cudlín: Jak se fotilo za komunistů na kinofilm

Focení na film sice není úplně mrtvé, ale je na okraji zájmu, byť s ním někteří fotografové znovu začínají experimentovat. Jak se fotilo ve zlaté éře filmu...  celý článek

Umělá kaskáda na říčce v německých Alpách. Canon 5D Mark III, Canon EF...
Rady, jak fotografovat vodu. Dejte si pozor, aby to nebyla nuda

Pokud vás nebaví fotit lidi a fotka krajiny se samými kopci vám připadá statická, je tu téma, které vás může oslovit svoji lehkou dynamikou a hravostí – focení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.