Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Nový“ starý letoun ČSA přiletěl do Prahy. Nízký průlet se nekonal

  16:23aktualizováno  17:35
Národní letecký dopravce ČSA si pronajal Airbus A330-300. Do Prahy poprvé přiletěl dnes. Letadlo sjelo z výrobní linky v roce 2001 a provozovaly ho korejské aerolinky Korean Air. Palubní personál i piloti pro letoun školily ČSA ve Finsku. Chystají se také na pořízení dalšího takového letadla.

ČSA budou po tříletém přerušení opět operovat na dálkových tratích, a to pronajatým širokotrupým letounem s dlouhým doletem. Letoun Airbus A330 si ČSA pronajaly na operativní leasing od partnerské letecké společnosti Korean Air, se kterou jsou v globální alianci SkyTeam a která v ČSA získala podíl 44 procent za 67,5 milionu korun.

Přílet letounu do Prahy se původně předpokládal dnes v 16:20 až 16:30, ale v té době byl ještě nad Polskem. Letoun sedl na Letiště Václava Havla v 17:30. Deset minut předtím pilot proletěl nad letištěm. Fanoušci letectví očekávali, že pilot předvede parádní nízký průlet jako loni v prosinci pilot Boeingu 787 Dreamliner, který tehdy poprvé dorazil do Prahy (více najdete zde). Místo toho letoun předvedl manévr zvaný go around, při kterém pilot naznačí přistání, jež následně přeruší a přistávací manévr zopakuje.  

Po přistání přivítala nový letoun tradiční "slavobrána" vytvořená proudy vody z hasičských stříkaček.

Do flotily ČSA tak přibude model -300, který má oproti verzi -200 prodloužený trup. Letoun měl už několik dní před předávacím letem do Prahy plné barevné schéma ČSA, ale stále ještě korejskou imatrikulaci HL7701. Označení OK-YBA, které má přiděleno v českém rejstříku, bylo na jeho trup doplněno až před přeletem do Prahy. Nový airbus je prvním dvoumotorovým letounem tohoto typu ve flotile ČSA.

Další informace

o novém letadle ČSA Airbus A330-300

najdete u kolegů na Ekonomika.iDNES.cz.

Není bez zajímavosti, že podle dostupných informací se piloti i stevardi a stevardky ČSA na na nové lety školili u finské letecké společnosti Finnair, která tyto typy letounů také používá.

Airbus A 330-323(X) s výrobním číslem 425 byl vyroben v září 2001. Vybaven je dvojicí pohonných jednotek Pratt&Whitney PW4168A s tahem 303 - 320 kN. Maximální vzletová hmotnost je 217 tun, dolet 7 886 km a cestovní rychlost 879 km/h.

Dne 3. září 2001 vykonal s francouzskou registrací F-WWYE první let a Korean Air byl dodán v říjnu 2001 jako HL7701. Později byl překvalifikován, aby mohl natankovat více paliva pro zvýšení doletu, a v jeho označení tak přibylo ono "X". Ale vyšší objem leteckého petroleje (typ A330-300 pojme až 97 530 litrů) přirozeně znamená také vyšší vzletovou hmotnost, a tudíž i vyšší letištní poplatky.

Konfigurace letounu Airbus A330-300 obvyklá u Korean Air.

Letouny A 330-300 mohou mít maximální vzletovou hmotnost 230 až 240 tun a dolet až 11 900 km. Dodejme ještě, že stroj má celkovou délku 63,69 m, rozpětí křídel 60,30 m a výšku (kormidla) 16,83 m.

Letoun měl původně dvoutřídní uspořádání pro 24 osob v obchodní třídě (C) a 328 v ekonomické (Y), celkem tedy pro 352 cestujících. Toto uspořádání bude mít s největší pravděpodobností i ve službách u Českých aerolinií.

U Korean Air je v současnosti pro letouny A 330-300 typické trojtřídní uspořádání, jak ukazuje schéma z jejich webu, kdy je celkový počet sedadel pro cestující snížen na 276. Zcela vepředu je první třída (F) se šesti pohodlnými křesly typu
Lie-Flat, tři dvojice se šíří "uličky" 83 palců (2,1 m). Křesla mají šířku 20,1 palců (51 cm) a u každého je osobní televize a elektrická přípojka pro laptop.

Následuje sekce C - "Prestige Sleeper Seat" s 18 křesly stejného typu i šíře, jen rozteč mezi jejich dvojicemi je o něco menší, od 78 do 80 palců (198 - 203 cm). Také zde je u každého křesla osobní televize a elektrická zásuvka.

Dvoudílná kabina "New Economy Class" (Y) je v konfiguraci 2-4-2 se šíří uliček 32 - 33 palců (81 - 83 cm), což představuje 252 míst pro cestující. Sedadla jsou standardní šířky 18,1 palců (45,9 cm), u každého je osobní televize. Elektrická přípojka je jen někde. Toto je ovšem ještě pohodlnější varianta ekonomické třídy, výrobce nabízí pro A 330-300 také konfiguraci sedadel 2-5-2.

U jednoho airbusu to asi neskončí

České aerolinie se zatím bohužel nevrací na transatlantickou linku do New Yorku. Od 1. června ho nasadí na pravidelný spoj z Prahy do Soulu, na kterém dosud operuje pouze Korean Air, a budou moci navázat intenzivnější codeshare spolupráci v oblasti dálkových linek z Prahy přes Soul do dalších zajímavých destinací ve východní Asii a Pacifiku.

Obslouží tak konkrétně sedm měst v Japonsku (Fukuoka, Nagoja, Niigata, Okajama, Ósaka, Sapporo a Tokio), Hongkong, Šanghaj a Qingdao v Číně, indonéské hlavní město Jakartu, Denpasar na Bali a Kota Kinabalu na Borneu, malajské hlavní město Kuala Lumpur, vietnamský Da Nang, tichomořské ostrovy Guam a Palau a další místa. Celkem do letového řádu ČSA přibylo 20 nových spojů ve východní Asii.

Na všech letech do Soulu budou ČSA a Korean Air vzájemně sdílet svůj kód. Celkem nabídnou cestujícím z Prahy šest zpátečních spojů týdně, čtyři bude zajišťovat Korean Air a dva ČSA, a to každou sobotu a neděli s návratem ze Soulu v úterý a v neděli. A od 1. července by ČSA měly přidat třetí frekvenci s odletem z Prahy v úterý a s návratem ze Soulu ve čtvrtek.

Širokotrupý Airbus A 330-300 chtějí České aerolinie nasazovat i na vybrané lety do Moskvy, Jekatěrinburku a Almaty. Do Almaty snad jednou týdně a do Moskvy jednou až dvakrát týdně. Údajně je dohodnuto, že pokud by musel letoun A330 ČSA do opravy, na trati Praha-Soul by jej nahradil stroj Korean Air. Na letech do Almaty či Moskvy by musely být nasazeny menší stroje Airbus z flotily ČSA.

Z těchto útržkovitých informací logicky plyne, že si ČSA v dohledné době pravděpodobně pronajmou ještě minimálně jeden letoun s dlouhým doletem a lze předpokládat, že to bude opět Airbus A 330 od Korean Air.

Autoři:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 8 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...