Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlezlý Facebook i Google vědí o vašem věku, těhotenství i zálibách

On-line firmy o vás vědí více, než vás kdy napadlo: kde bydlíte, co nakupujete, jaké máte zájmy, kam jezdíte a s kým se přátelíte. Facebook nyní přidá i sledování vašeho brouzdání. A díky statistice z toho dokážou odvodit ještě více. Výsledkem jsou vyšší zisky pro ně a vlezlejší reklamy pro vás.

Vrátil jste se z dovolené, opustila vás partnerka, sledujete videa na mobilu. Je načase koupit větší obrazovku a možná herní konzoli. A vida, na různých webových stránkách už se vám potřetí objevila reklama na plazmu s Xboxem zdarma. To je ale náhoda.

Není to náhoda. Internetová reklama je (snad s výjimkou přímého oslovení) ta nejcílenější forma propagace, s jakou se můžete setkat. Internetové obchody, sociální sítě a mobilní operátoři o vás vědí věci, o kterých byste asi na veřejnosti nemluvili. Připravili jsme pro vás přehled, co všechno o vás vědí internetové stránky.

Chcete utajit těhotenství? Budete za zločince

Všudypřítomnost internetového sběru dat za účelem cílené reklamy si ověřila Janet Vertesiová, profesorka sociologie na Princetonské univerzitě. Když se s manželem dozvěděli, že čekají dítě, rozhodli se utajit tuto skutečnost před internetem, konkrétně před internetovými inzerenty.

Měli k tomu dobrý důvod. Pro marketingové účely je informace o těhotenství neuvěřitelně cenná. Podle některých zdrojů zvyšuje těhotenství cenu vašich kontaktních informací až dvěstěnásobně a velké firmy dělají vše proto, aby těhotné matky odhalily. Nejenže pak začnou budoucím rodičům chodit reklamy na kolébky nebo přesnídávky. Jak dítě stárne, zvyšuje se i číslo v příslušném řádku databáze příjemců reklamy. Následují reklamy na hračky, školky, kola, zájezdy. A z tohoto kolotoče už nevyskočíte.

Jak vás vidí inzerenti: cílit se dá na všechno

Věk, pohlaví, vzdělání, ale i rodinný stav, zájmy, oblíbené seriály, historie prohlížení a nákupní zvyky, to všechno o vás Facebook ví. A podle toho pro vás vybírá reklamu.

Podívejte se, jak se na Facebooku vytváří reklama. Možná vás překvapí, jak přesně může inzerent zacílit na velmi ohraničenou skupinu.

Kromě demografických ukazatelů lze vybírat i velmi specifické zájmy.

Vlevo vybíráte cílovou skupinu, vpravo vidíte, kolik lidí zadaným kritériím odpovídá.

Takhle se vytváří reklama na Facebooku. Cílem reklamy může být řada věcí, včetně přihlášení na akci nebo kliknutí na odkaz.

Cílit se dá podle:

  • jazyka, státu, města nebo jinak upřesněné lokality
  • věku, rodinného stavu, počtu rodičů, etnické příslušnosti
  • úrovně vzdělání, oboru studia, roku dokončení studia
  • současného zaměstnání, odvětví a pracovní pozice
  • vztahů a životních událostí („čerstvě zasnoubený“, „vztah na dálku“, „nové zaměstnání“, „mimo rodinné prostředí“)
  • zájmy (např. „software“, „nakupování luxusního zboží“, „životní prostředí“)
  • chování („Často nakupuje on-line“, „Chystá se cestovat“, „Nový vlastník tabletu“)

Jenže utajit těhotenství na internetu se ukázalo jako mnohem těžší úkol, než by se mohlo zdát. Nejprve museli Vertesiovi obeslat příbuzné a známé, aby zamezili vyzvonění šťastné události nějakým tím "gratuluji" od Facebookem políbené tetičky. Zároveň si oba manželé začali dávat pozor, co platí kartou. Stačilo by pár transakcí typu dětská postýlka a tajemství by se rychle dostalo od jednoho marketingového oddělení k druhému.

Těhotná profesorka začala mimo jiné používat anonymizér Tor a šifrování zpráv. „Je to program pověstný tím, že umožňuje nelegální aktivity na webu. Já pomocí něj chodila na miminkovské weby a hledala jména,“ píše Vertesiová. Manželé si také založili speciální, zcela oddělené e-mailové adresy a účty na Amazonu, aby mohli na webu nakupovat a zjišťovat informace bez rizika, že si nějaký algoritmus dá dvě a dvě dohromady. Jinými slovy, chovali se jako špioni komunikující z nepřátelského území.

Chtějí vás připravit o soukromí

A vám je to jedno

Pozor: Jste monitorováni!

Jejich „podezřelé aktivity“ neunikly pozornosti automatických bezpečnostních mechanismů. To když si kočárek kupovali pomocí anonymních dárkových kuponů. „Abych se vyhnula sledování ze strany velkých společností, musela jsem vypadat jako špatný a dokonce podezřelý občan,“ říká socioložka. Poučila se také z reakcí lidí kolem, kterým jako by vůbec nedocházelo, že všechno, co napíšou do e-mailu či do soukromé zprávy na Facebooku lze využít pro reklamní účely.

„Experiment odhalil, že lidé si vůbec neuvědomují, co všechno o nás společnosti vědí. A je to tak nastaveno úmyslně. Internetové společnosti nejenže doufají, že přijmete ztrátu soukromí výměnou za bezplatné používání služby, ale také že úplně zapomenete, že jste na nějakou takovou výměnu přistoupili.“

Facebook teď sleduje i vaši historii

V červnu Facebook oznámil, že nově bude využívat i historii prohlížení každého uživatele. „Dnes se učíme o vašich zájmech z vašich lajků. Brzy se v Americe budeme učit i z toho, jaké aplikace používáte a jaké stránky navštěvujete,“ uvedl Facebook v tiskové zprávě.

„Pokud přemýšlíte o koupi televize a začnete hledat ceny na webu, budeme vám ukazovat reklamy na televize nebo na akce a značky s televizemi související,“ upřesňuje Facebook, jak sledování historie prohlížení webu využije. Dodává, že tuto funkci bude možné vypnout.

Google monitoruje vaše zájmy

Příklad „zájmů“, které o vás Google může z vašich hledání zjistit. Tyto zájmy pak používá k cílení reklam.

Také Google, jehož příjem závisí z 90 % na reklamách, sleduje vaše zájmy a využívá je k přesnějšímu cílení reklam. Kromě sázení na předlouhé seznamy klíčových slov tak mohou inzerenti cílit i na lidi zajímající se o „akční filmy“ nebo „nové mobilní technologie“. To vše je založeno na „demografických kategoriích, stránkách v minulosti navštívených a s nimi spojených zájmech“.

Také Google nabízí možnost toto cílení reklam na základě navštívených stránek a zájmů změnit či zrušit. Ale i tak budete terčem reklam na základě vaší polohy, prohlížeče, operačního systému nebo jazyka systému. A z toho se dá odvodit docela dost.

Stránky navíc mohou pomocí souborů „cookies“ ukládat informace o tom, co jste u nich dělali, a pamatovat si tyto informace do budoucna. Vše lze obvykle provázat s dalšími daty o tom, co jste hledali, co jste koupili či alespoň vložili do košíku, dokonce i to, co jste napsali do vyhledávacího políčka a pak neodeslali. Pokud nechcete začít život internetového poustevníka nebo podezřelého hackera, musíte se smířit s tím, že na cokoli kliknete, bude použito proti vám. Nebo pro vás. Podle toho, jak máte rádi reklamy na míru.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 9 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 2 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 4 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...